Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Tovornjaki – AdBlue goljufije

4114 OGLEDOV 5 KOMENTARJEV

Po nekaterih raziskavah naj bi kar polovica slovenskih prevoznikov in velika večina prevoznikov iz vzhodnoevropskih držav goljufala pri emisijskih izpustih.

Sodobni tovornjaki, ki sicer spadajo v emisijski razred EURO 5 ali 6, za čiščenje izpušnih plinov uporabljajo dodatek AdBlue (sečnina), ki seveda stane. Prevozniki si zato raje omislijo poceni »AdBlue emulator", ki sistemu sporoča, da se dodatek normalno dozira, v resnici pa takšni tovornjaki onesnažujejo okolje na enaki stopnji kot EURO 1. Po uradnih podatkih se torej po naših avtocestah vozijo ekološki prijazni tovornjaki, v resnici pa se čez državo valijo kolone smrdljivih tovornjakov razreda EURO 1. Gre torej za zavestno goljufijo, s katero tovornjakarji ne samo goljufajo državo (razlika med cestnino za EURO 1 in EURO 6 je kar 40%), ampak tudi ogrožajo zdravje prebivalcev, ki živijo v širšem območju ob avtocestah.

Policija se po stari navadi izgovarja, da za nadzor ni usposobljena in nima primerne opreme. Vlado zato pozivam, da nemudoma opremi policijo z ustreznimi napravami in znanjem ter začne izvajati sistematični nadzor. Ker gre za zavestno goljufijo in ogrožanje javnega zdravja, mora biti tudi kazen primerno visoka – najmanj 20.000 EUR za lastnika tovornjaka. Kakršnakoli nižja kazen bi bila le potuha goljufom in jasen signal Vlade državljanom, da njihovo zdravje ne pomeni nič.

V drugih razvitih državah se sistematični nadzor že nekaj let vrši. V Veliki Britaniji so tako npr. med avgustom in novembrom 2017 opravili 3700 nadzorov in kaznovali 300 kršiteljev. Glede na sorazmerno manjše število policistov v naši državi, bi le-ti na leto lahko opravili vsaj 650 nadzorov in če bodo pri tem odkrili in kaznovali 50 kršiteljev, bo namen več kot dosežen.

Žalostno je, da smo dopustili, da so si avtoceste v celoti prisvojili vzhodno evropski tovornjakarji. Še huje pa je, da pri tem lahko brez strahu goljufajo pri plačevanju cestnine in ogrožajo javno zdravje državljanov.

28 glasov

2 glasova

Če bo predlog prejel vsaj 11 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR A ahac36 nuncij 147 predlogov
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


28. 2. 2019

Odziv Inšpektorata za infrastrukturo

Veljavna ureditev, in sicer Pravilnik o tehničnih pregledih motornih in priklopnih vozil (Uradni list RS, št. 44/13, 97/13, 31/14, 9/17, 47/17 in 75/17 — ZMV-1; v nadaljevanju: pravilnik) določa, da se redni tehnični pregled opravi v skladu s tehnično specifikacijo za vozila TSV 605, v kateri so podani obseg in podroben način opravljanja tehničnega pregleda določene kategorije vozila. Tudi izredni tehnični pregled vozila se opravi na način, ki je predpisan za redni tehnični pregled vozila. Inšpektor ali policist med drugim odredi izredni tehnični pregled vozila in odvzame prometno dovoljenje in registrske tablice, če sumi, da vozilo ne izpolnjuje predpisanih zahtev glede emisij onesnaževal in hrupa. Končno oceno o izpolnjevanju predpisanih zahtev glede emisij onesnaževal oz. o emisijah izpušnih plinov poda pooblaščena organizacija za izvajanje tehničnih pregledov. TSV 605, ki določa obseg in podroben način opravljanja tehničnega pregleda določene kategorije vozila, ne predpisuje merjenja vsebnosti NOx v emisijah izpušnih plinov.

S problematiko goljufij pri emisijah izpušnih plinov smo pristojni strokovni (MZI in AVP) in nadzorni organi (IRSI in policija) seznanjeni. Tematika se je že večkrat obravnavala na koordinacijah med službo MZI, AVP, policijo in (RSI. Po večkratni izmenjavi informacij v zvezi s problematiko AdBlue manipulacij, ki sta jih IRSI in policija pridobila tudi od sorodnih tujih nadzornih organov, je bilo s strani strokovnih služb MZI in AVP pojasnjeno, da merjenje NOx delcev ni določeno v postopku tehničnega pregleda, ki se sklicuje na TSV 605, zaradi česar tovrstnih meritev na terenu ni mogoče operativno vnesti v postopek tehničnega pregleda. Posledično ugotavljanje AdBlue manipulacij na način napotitve na izredni pregled v pooblaščene organizacije za izvajanje tehničnih pregledov, po zagotovilih strokovnih služb, zaenkrat ni možno.

Nadzori nad delovanjem sistema AdBlue se s strani IRSI in policije že več let izvajajo v okviru cestnih nadzorov nad tehnično brezhibnostjo vozil, v okviru katerih se preveri tudi morebitne manipulacije AdBlue sistema. Znanje in metode odkrivanja AdBlue manipulacij smo na IRSI pridobili tudi v sodelovanju s tujimi nadzornimi službami. Z opremo za avto-diagnostiko, s katero od leta 2018 razpolaga tudi IRSI, je mogoča zaznava napak v delovanju izpušnega sistema s čimer je zaznan sum potencialne AdBlue manipulacije, ki jo je nato v nadaljnjem postopku potrebno odkriti in dokazati. V letu 2018 je IRSI izvedel 127 nadzorov tehnične brezhibnosti gospodarskih vozil, v skladu s smernicami Direktive 2014/47/EU, v okviru katerih so bile odkrite in potrjene 3 manipulacije sistema AdBlue.

Po našem mnenju predlog predlagatelja ne zahteva nadaljnje obravnave v smislu predlaganega, saj se nadzorna organa policija in IRSI v okviru kadrovsko-operativnih in tehničnih možnosti s problematiko soočata in nadzor izvajata. Meritve na predlagani način pa po zagotovilih strokovnih služb tehnično niso izvedljive.

Reševanje navedene problematike je torej v sistemski rešitvi, kar pa ni v pristojnosti policije in IRSI.


Odziv Ministrstva za notranje zadeve

Zakon o motornih vozilih (Ur. l. RS, št. 75/2017, v nadaljevanju ZMV-1) v IV. poglavju določa pogoje za udeležbo motornih vozil v cestnem prometu. Motorna vozila morajo biti tehnično brezhibna (prvi odstavek 41. člena ZMV-1). Med drugim se šteje, da je vozilo tehnično brezhibno, če ima brezhibno delujoče predpisane dele in opremo ter izpolnjuje predpisane zahteve glede varovanja okolja. V tujini registrirana vozila so lahko udeležena v cestnem prometu, če imajo med drugim brezhibno delujoče predpisane dele in opremo, ki so določeni z veljavno mednarodno konvencijo o cestnem prometu in izpolnjujejo predpisane zahteve glede varovanja okolja. 

V tretjem odstavku 76. člena ZMV-1 je določeno pooblastilo za policista in inšpektorja, da  odredita izredni tehnični pregled vozila ter odvzameta prometno dovoljenje in registrske tablice, če sumita, da vozilo ne izpolnjuje predpisanih zahtev glede emisij ali je predelano ali spremenjeno v nasprotju s predpisi.

Policija je zaznala problematiko manipulacij povezanih z delovanjem izpušnega sistema in AdBlue tekočino. Pri obravnavi te problematike je pridobila informacije o načinu in postopku ugotavljanja manipulacij. Na podlagi zbranih informacij so policisti Specializirane enote za nadzor prometa opravili več nadzorov nad tovornimi vozili z namenom odkrivanja teh manipulacij. V nadzorih je bilo ugotovljeno, da je manipulacij več vrst in je sume težko potrditi. Naprave so lahko skrite ali pa jih sploh ni, ker je reprogramiran računalnik tovornega vozila. Pooblastila za razstavljanje vozila in podrobnejši pregled skritih mest policisti nimajo, imajo pa pooblastilo, da odredijo izredni tehnični pregled (76. člen ZMV-1). Po informacijah, s katerimi razpolagamo (predvsem s tehničnih pregledov) kontrolorji tehnične brezhibnosti nimajo naprav, s katerimi bi lahko izmerili dušikove okside (NOx), ki nastajajo pri izgorevanju v izpušnem sistemu, niti nimajo pooblastila, da bi na tehničnem pregledu razstavili vozilo. 

Policisti so na podlagi utemeljenega suma, da vozilo ni tehnično brezhibno, v nekaterih primerih izrekli globo. V posameznih primerih pa kljub sumu, da naprava ne deluje brezhibno, vozniku niso dokazali, da vozilo ni tehnično brezhibno oz. da izpušni sitem ne deluje pravilno.  

V letu 2018 so policisti Specializirane enote za nadzor prometa kot pripomoček poskusno uporabljali diagnostično opremo, namenjeno odkrivanju tehnične brezhibnosti naprav v vozilu, med drugim tudi zaznavanju nepravilnosti pri delovanju izpušnega sistema. Policija ima namen tako opremo nabaviti, saj bo z njo mogoče lažje odkriti napake naprav v vozilu. Sum, ki ga zazna policija lahko potrdijo le strokovne organizacije, ki izvajajo tehnične preglede. Ker pa te ne razpolagajo z napravami za merjenje omenjenih delcev, je policija v okviru delovne skupine za pripravo Pravilnika o tehničnih pregledih predlagala, da se med naprave za ugotavljanje tehnične brezhibnosti na tehničnih pregledih uvrstijo tudi naprave za merjenje dušikovih oksidov ter da se kontrolorje tehnične brezhibnosti seznani s problematiko manipulacij. 

Policija bo v skladu s trenutnimi možnostmi nadaljevala z naključnimi nadzori opisanih zlorab. Odkrivanje in dokazovanje teh kršitev ni preprosto in zahteva zelo dobro poznavanje vozil in veliko tehničnega znanja.


Odziv Ministrstva za infrastrukturo

Pravno podlago nadzornima organoma za cestne preglede tehnične brezhibnosti gospodarskih vozil daje Zakon o motornih vozilih (Uradni list RS, št. 75/17). Vsebino cestnega pregleda tehnične brezhibnosti gospodarskih vozil določa Pravilnik o cestnem pregledu tehnične brezhibnosti gospodarskih vozil (Uradni list RS, št. 30/18), ki prenaša v nacionalni pravni red določbe Direktive 2014/47/EU Evropskega parlamenta in Sveta z dne 3. aprila 2014 o cestnem pregledu tehnične brezhibnosti gospodarskih vozil, ki vozijo v Uniji, in razveljavitvi Direktive 2000/30/ES (UL L št. 127 z dne 29. 4. 2014, str. 134). To pomeni, da je način cestnega pregleda tehnične brezhibnosti gospodarskih vozil enak v vseh državah članicah Evropske unije. Omenjena direktiva podrobno določa vsebino in način pregleda vozila pri cestnem pregledu, ki je enak načinu pregleda vozila pri vsakem tehničnem pregledu vozila. Glede merjenja emisij izpušnih plinov iz vozil se v skladu z navedeno direktivo oziroma Pravilnikom o cestnem pregledu tehnične brezhibnosti gospodarskih vozil opravi vizualni pregled opreme za uravnavanje emisij izpušnih plinov in meritve emisij bodisi z analizatorjem izpušnih plinov bodisi z odčitavanjem podatkov z naprave OBD. Kot je bilo že pojasnjeno v dopisu Inšpektorata RS za infrastrukturo, na ta način ni možno izmeriti emisij NOx, vendar je to problem na vseh strokovnih organizacijah za tehnične preglede vozil v Evropski uniji, zato je trenutno edini način odkrivanja goljufij z AdBlue z diagnostičnimi napravami, ki jih v dopisu omenjata tako Ministrstvo za notranje zadeve kot tudi Inšpektorat RS za infrastrukturo. Ko pa bo direktiva, ki ureja tehnične preglede vozil, dopolnjena z določbami, ki bodo omogočale odkrivanje AdBlue goljufij z opremo na strokovnih organizacijah za tehnične preglede vozila, in bomo te določbe prenesli v nacionalno zakonodajo, pa bo tudi to področje bolj sistemsko urejeno. 

Priloge:

Komentarji