20. 11. 2019
Odziv Ministrstva za finance
V zvezi z oprostitvijo gasilskih organizacij plačevanja določenih davkov (tudi oprostitvijo DDV, ki se plačuje od dobav zaščitne in reševalne opreme) je bilo tudi v preteklosti podanih več pobud. Dejstvo je, da pomemben del sistema varstva pred naravnimi in drugimi nesrečami v državi predstavljajo prostovoljni reševalci (gasilci, jamarji, gorski reševalci in drugi), ki so združeni v različna prostovoljna društva oz. druge nevladne organizacije. Posebej prostovoljna gasilska društva poskušajo del finančnih sredstev za svojo dejavnost pridobiti tudi z organiziranjem javnih prireditev, kot so gasilske veselice ipd. Spodbujanje razvoja sistema se je poskušalo urediti tako za gasilce, kot tudi druge reševalce z različnimi spodbudami, predvsem pa urejanjem njihovega statusa skozi različne zakone (Zakon o varstvu pred naravnimi in drugimi nesrečami, Zakon o gasilstvu, itn.). Pri razmišljanju o možnostih spodbujanja razvoja omenjenega področja preko davčnih ukrepov pa je potrebno na področju obdavčitve z DDV upoštevati izhodišča, ki jih navajamo v nadaljevanju.
Uveljavljen sistem obdavčevanja dobav blaga in storitev z DDV v Sloveniji je usklajen z zakonodajo Unije s tega področja in sicer predvsem z Direktivo Sveta 2006/112/ES o skupnem sistemu davka na dodano vrednost (v nadaljevanju: Direktiva o DDV). Zaščitna in reševalna oprema ni vključena v seznam dobav blaga in storitev iz Priloge III k Direktivi o DDV, za katere države članice Unije lahko uporabljamo znižano stopnjo DDV.
Po Zakonu o davku na dodano vrednost (v nadaljevanju: ZDDV-1) so predmet obdavčitve z DDV dobave blaga in opravljene storitve, ki jih davčni zavezanec opravi v okviru opravljanja svoje ekonomske dejavnosti na ozemlju Slovenije za plačilo, pridobitve blaga znotraj Unije ter uvoz blaga. Zneski, ki jih davčni zavezanci izplačajo osebam, ki so v skladu s predpisi ustanovljene za opravljanje humanitarne dejavnosti (tako tudi v zvezi z gasilstvom kot humanitarno dejavnostjo po Zakonu o gasilstvu) in pri tem ne gre za plačilo za opravljeno dobavo blaga oziroma storitev, niso predmet DDV.
Oprostitev plačila DDV je v ZDDV-1 predvidena za opravljanje storitev, ki jih svojim članom kot povračilo za članarino, določeno v skladu z njihovimi pravili, opravijo nepridobitne organizacije s cilji humanitarne narave in za dobavo blaga, ki je neposredno povezana s temi storitvami, če ni verjetno, da taka oprostitev vodi k izkrivljanju konkurence. Poleg tega so plačila DDV oproščene tudi dobave blaga in storitev navedenih organizacij, v zvezi z dogodki za zbiranje denarnih sredstev, ki jih te organizacije organizirajo priložnostno ter izključno v svojo lastno korist, in ni verjetno, da taka oprostitev vodi k izkrivljanju konkurence.
Zaradi splošnih značilnosti delovanja sistema DDV tudi ni mogoče zagotoviti, da bi se zaščitna in reševalna oprema gasilskim organizacijam dobavljala z oprostitvijo DDV, saj bi se s takšno, posebno davčno obravnavo posamezne dobave blaga na podlagi tega, kdo je prejemnik oziroma kakšen vir sredstev je uporabljen za plačilo dobave, rušilo načelo davčne nevtralnosti in enake obravnave davčnih zavezancev v zvezi z opravljanjem ekonomske dejavnost na trgu, v konkretnem primeru dobaviteljev zaščitne in reševalne opreme, ki zaradi oproščenih dobav tudi ne bi mogli uveljavljati odbitka vstopnega DDV oziroma ga ne bi mogli uveljavljati v celoti.
Glede na navedeno vprašanja plačila DDV, vsebovanega v nakupih oziroma posodobitvah zaščitne in reševalne opreme s strani prostovoljnih gasilskih društev oz. ostalih prostovoljnih reševalcev, ni možno reševati v okviru sistema DDV, kar je Ministrstvo za finance v predhodnih razpravah z različnimi predstavniki gasilskih organizacij in drugimi pobudniki, v tej zvezi tudi pojasnjevalo.