30. 6. 2015
Odziv Ministrstva za zdravje
Posledice tvegane in škodljive rabe alkohola poleg velikega tveganja za zdravje, povzročajo številne nesreče in nasilje, vplivajo na zmanjšano produktivnost ter predstavljajo veliko breme za posameznika, njegove bližnje in celotno družbo. Samo zdravstveni in nekateri drugi stroški (npr. prometne nezgode, nasilje v družini, kriminalna dejanja – kraje, vandalizem), ki so povezani s pitjem alkohola, v Sloveniji na letni ravni znašajo okoli četrt milijarde EUR, pri tem niso upoštevani stroški zaradi zmanjšane produktivnosti in stroški, ki nastanejo zaradi duševnega trpljenja bližnjih, predvsem otrok. Alkohol je tudi najbolj pogost posredni in neposredni vzrok smrti pri mladih, v starosti med 15 do 29 let, saj pogosto botruje smrtim in poškodbam zaradi nesreč, nasilja in samomorov.
Z namenom zmanjševanja porabe alkohola ter s tem povezanih negativnih zdravstvenih in družbenih posledic je bil leta 2003 sprejet Zakon o omejevanju porabe alkohola (UL RS, št. 15/2003), ki določa različne ukrepe in načine za omejevanje porabe alkohola, med drugih tudi prepoved prodaje in ponudbe alkohola mladoletnim.
Izsledki mednarodne raziskave iz leta 2014 "Z zdravjem povezana vedenja v šolskem obdobju med mladostniki v Sloveniji" kažejo, da se je v obdobju 2002-2014 znižal delež pitja in opijanja med 11, 13 in 15 letniki. Vseeno pa ne moremo biti zadovoljni, saj kljub številnim rednim in izrednim nadzorom veliko kršitev ostane nekaznovanih, bodisi zaradi zapletenosti postopka dokazovanja ali pa zaradi vedno izvirnejših načinov, s katerimi mladoletniki skušajo priti do alkoholnih pijač.
V Sloveniji skupaj z ostalimi resorji, stroko in civilno družbo izvajamo različne ukrepe in aktivnosti za zmanjševanje tvegane in škodljive rabe alkohola. Ministrstvo za zdravje z zelo omejenimi sredstvi, ki jih ima na voljo, preko javnih razpisov redno sofinancira programe zmanjševanja tvegane in škodljive rabe alkohola, ki jih izvajajo nevladne in druge neprofitne ter strokovne organizacije. Z odličnim sodelovanjem ostalih resorjev, stroke in nevladnih organizacij izvajamo preventivne akcije tako na področju preprečevanja vožnje pod vplivom alkohola kot na področju množičnih zabavnih in športnih prireditev kot so "0,0 šofer", "Plešem 0,0", Navijam 0,0".
V zadnjem obdobju smo z zakonskimi in preventivnimi ukrepi pomembno prispevali k spreminjanju družbenih norm in izkazalo se je, da se ljudje vedno bolj zavedajo, da je pitje alkohola v povezavi z udeležbo v prometu nesprejemljivo, podatki pa kažejo, da se zmanjšuje tudi število smrtnih prometnih nesreč, ki jih povzročijo alkoholizirani povzročitelji.
Kljub temu pa nas Svetovna zdravstvena organizacija opozarja, da v Sloveniji še nismo uvedli vseh učinkovitih ukrepov, saj še vedno dopuščamo oglaševanje alkoholnih pijač, cenovna dostopnost alkoholnih pijač je velika, ne poznamo pa tudi sistema licenc ali specializiranih trgovin, ki pomembno vplivajo na porabo in s tem tudi škodo in prispevajo k učinkovitosti izvajanja zakona v določbah kot je prepoved prodaje mladoletnim in opitim.
Menimo, da so predlogi vladi za ostrejše kaznovanje ponudnikov alkoholnih pijač in ukrepi, ki bi vodili k zvišanju cen alkoholnih pijač primerni za nadaljnjo obravnavo, zato jih bomo skupaj s finančnim resorjem preučili in smiselno upoštevali pri spreminjanju zakonodaje.