Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Plačilo letne dajatve za uporabo vozil v cestnem prometu po teži

4990 OGLEDOV 20 KOMENTARJEV

Spoštovani,

predlagam spremembo absurdnega obračunavanja letne dajatve za uporabo cest po teži vozila in ne po prostornini motorja, kot je bilo do sedaj. Za mnenje sem povprašal tudi na Ministrstvo za infrastrukturo, kjer mi niso znali pojasniti razloga za takšno obračunavanje, saj večja prostornina motorja ne predstavlja večje obremenitve na asfaltne in betonske cestne površine. Najbolj relevantna podatka za obračunavanje bi bila letno število prevoženih kilometrov in teža avtomobila. Glede na to, da je preverjanje kilometrov težko in ni nekega aparata, po katerem bi lahko državni organi spremljali prevoženo pot v enem letu po državnih cestah in avtocestah, predlagam obračunavanje po TEŽI vozila.

Predlagam tudi odpravo cenovnih razredov, saj bi se teža obračunavala po €/kg. Tako ne bi bilo nesmislov in nepravičnih cenitev, če bi nekdo za npr. 2kg presegel razred med 1800kg in 2500kg (kot je to sedaj pri prostornini motorja) in zato plačal precej večji znesek, tudi enkrat ali dvakrat več.

Primer je vozilo Ford Mondeo 1.0 ecoboost (995cm3 prostornine) z bencinskim agregatom, ki bo kmalu prišel na naš trg in Ford Mondeo 2.0 (1998cm3 prostornine) starejše izdelave z dizelskim agregatom. Po moči motorja sta oba modela približno izenačena, prav tako po teži (po nekaterih podatkih bo nov model celo težji). Pri obstoječem modelu obračunavanja bo stari model Mondea padel v razred med 1800-2500cm3, za kar bo moral lastnik odšteti 153€, novi model pa v najnižji razred, za kar bo potrebno odšteti 62€ (kot naprimer za Daewoo Matiz s 796cm3 agregatom in 751kg teže). Podobna zasnova vozila, podobna teža, podobna dimezija pnevmatik in podobno močen agregat. Povsem enostaven primer, ki nazorno prikaže, da je obstoječ model potreben prenove. Morda je bil uporaben 2 desetletji nazaj ali pa že takrat ne več.

Verjetno je odveč omeniti v kateri razred spada Mondeo 2.5 (2521cm3 prostornine), ki se po nobeni karakteristiki (razen moči motorja - kar se tako ali tako že krije pri zavarovanju vozila) ne loči od prej omenjenih modelov - obstoječa dajatev je 282€ (skoraj 2x večja dajatev od Mondea 2.0 in 4x večja od Mondea 1.0). Cene novih modelov s takšnim agregatom so precej višje od manj zmogljivih, cene rabljenih po 5-ih letih pa celo nižje od najšibkejših vozil enake znamke in modela. Velik razlog za takšno nesorazmerje je ravno pri neustreznem plačilu letnih dajatev za cestnino.

Ker želim, da je Republika Slovenija pravična do svojih državljanov in da bi dajala zgled tudi drugim državam po svetu, predlagam ureditev dajatev za uporabo osebnih vozil po TEŽI (€/kg teže vozila) in NE PO PROSTORNINI pogonskih agregatov, saj se pogosto dogaja, da imajo vozila s sorazmerno majhno prostornino motorja lahko veliko težo in obratno.

S spoštovanjem,

Tomaž Rižnar

16 glasov

3 glasovi

Če bo predlog prejel vsaj 11 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR Tomozuki 16 predlogov
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


16. 6. 2014

Odziv Ministrstva za infrastrukturo in prostor

Uvodoma je potrebno poudariti, da je v Republiki Sloveniji pred uveljavitvijo ZLDUVCP veljala ureditev za plačilo letnega povračila za uporabo cest in sedanja ureditev letne dajatve za uporabo vozil v cestnem prometu predstavlja v osnovi davek in ne direktno nadomestilo za škodo, ki jo vozila povzročajo tudi cestni infrastrukturi.

Po naših opažanjih se namreč v javnosti za letno povračilo še vedno pogosto uporablja neustrezen naziv ali napačno razumevanje »za uporabo cest«. Pri tem gre za nepravilno opredelitev in terminološko zmedo med uporabniki, saj se dajatev s pravilnim imenom »za uporabo cest« oziroma cestnina plačuje za uporabo avtocest. Takšna opredelitev pa ni le napačna, temveč se z njo ustvarja tudi vtis, da gre le za drugo obliko cestnine in s tem za podvajanje plačila uporabe določenih cest, kar pa Evropska Skupnost z Direktivo 99/62/ES izrecno prepoveduje. S spremembo naziva dajatve v »letna dajatev na uporabo motornih vozil« naj bi bilo takšno nazivanje odpravljeno in pomen dajatve pravilno razumljen tudi v širši javnosti.

V kontekstu različnega osnovnega razumevanja ali tolmačenja lahko razumemo tudi podani predlog, da bi se letna dajatev za uporabo cest obračunavala po teži vozila. Če pogledamo podani predlog po sami vsebini »obračun po teži vozila« tudi z vidika letne dajatve za uporabo vozila pridemo nekako do določenih zaključkov. Pri določitvi sedanje višine letne dajatve se kot merilo upošteva tudi emisije onesnaževal zraka in ustreznost vozila glede na prometno varnostne zahteve in ne samo »tehnične karakteristike« vozila. To pa so tudi dejavniki, ki vplivajo na uporabo vozila v prometu glede na njegov vpliv na okolje in na prometno varnost, nimajo pa učinka na samo prometno infrastrukturo.

Predlog, da bi se pri določanju letne dajatve upoštevala med ostalimi sedanjimi merili tudi teža vozila bi bilo potrebno ustrezno preučiti, saj se glede na sedanji postavljeni sistem in merila postavlja povsem nov element, ki lahko prinese nova nesorazmerja pri plačevanju letnih dajatev za uporabo vozil v cestnem prometu, kot izkazujejo tudi že nekateri komentatorji na podani predlog (socialno šibkejši prebivalci, družine, prebivalci v višje ležečih predelih…). Potrebno bi bilo izvesti analizo drugačnega sistema za obračunavanje letne dajatve, vendar v tem trenutku ni finančnih sredstev za izvedbo.

Predlagatelju in komentatorjem se zahvaljujemo za podane predloge in komentarje na trenutno uveljavljen sistem plačila letne dajatve za uporabo vozil v cestnem prometu, ki kot merila upošteva večino elementov, ki jih upoštevajo ostale države članice Evropske Skupnosti. Menimo, da je potrebno v bodočih razpravah preučiti tudi sistemski vpliv teže osebnega vozila na celotni sistem dajatev za uporabo vozil tudi na širšem območju Evropske Skupnosti.

Priloge:

Komentarji