10. 1. 2013
Odziv Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve
Analiza obstoječega stanja: Obveznost prijave vsakega prostega delovnega mesta oziroma vrste dela, kot je določena v Zakonu o urejanju trga dela (Uradni list RS, št. 80/10 in 40/12-ZUJF – v nadaljevanju: ZUTD), je skladna z določbo 23. člena Zakona o delovnih razmerjih (Uradni list RS, št. 42/02, 79/06-ZZZPB-F, 46/07 Odl.US: U-I-45/07, Up-249/06-22, 103/07, 45/08-ZArbit, 83/09 Odl.US: U-I-284/06-26; v nadaljevanju: ZDR), po kateri mora delodajalec, ki zaposluje nove delavce, javno objaviti prosto delovno mesto oziroma vrsto dela. Delodajalci so dolžni zavodu pošiljati prijave prostih delovnih mest oziroma vrst dela z določenim rokom za prijavo in pogoji, ki jih mora izpolnjevati delavec za opravljanje dela, razen, kadar sklepajo novo pogodbo o zaposlitvi za določen ali nedoločen čas za isto delovno mesto ali vrsto dela z že zaposlenim delavcem ali kadar se po ZDR in po ZUTD sklene pogodba o zaposlitvi brez javne objave. Ko zavod prejme prijavo prostega delovnega mesta, ga javno objavi na željo delodajalca (ta lahko zagotovi javno objavo tudi na drug način) in v tem primeru izvede vse postopke v zvezi s posredovanjem zaposlitve. Vsebino in način objave prostega delovnega mesta podrobneje ureja Pravilnik o prijavi in objavi prostega delovnega mesta ali vrste dela, postopku posredovanja zaposlitve ter vsebini in načinu sporočanja podatkov Zavodu Republike Slovenije za zaposlovanje (Uradni list RS, št. 105/10; v nadaljnjem besedilu: pravilnik), ki v prvem odstavku 6. člena določa, da se kot javna objava šteje objava v prostorih zavoda in na spletnih straneh zavoda. Zavod v dogovoru z delodajalcem prosta delovna mesta ali vrste dela posreduje v objavo tudi sredstvom javnega obveščanja. V skladu z določbami pravilnika mora zavod ob prejemu prijave prostega delovnega mesta ali vrste dela, v kateri delodajalec opredeli, da želi sodelovanje pri posredovanju kandidatov za zaposlitev, ugotoviti, ali so v evidencah, ki jih vodi zavod na podlagi določb ZUTD, vpisane osebe, za katere bi zaposlitev na tem delovnem mestu ali vrsti dela predstavljala ustrezno ali primerno zaposlitev in:
- ponuditi prosto delovno mesto ali vrsto dela tistim osebam, ki ustrezajo pogojem prostega delovnega mesta ali vrste dela,
- preveriti njihovo usposobljenost in pripravljenost,
- se z delodajalcem dogovoriti o načinu sodelovanja ter
- izvesti napotitev dogovorjenega števila najustreznejših kandidatov.
Zavod ob izteku roka za prijavo na prosto delovno mesto ali vrsto dela delodajalcu posreduje informacijo o napotenih kandidatih ter ga zaprosi za dostavo obvestila o izidu posredovanja, lahko pa tudi sodeluje pri zaposlitvenih razgovorih.
Zavod pa ima v skladu z določbo 27. člena ZUTD možnost odklonitve posredovanja kandidatov delodajalcem z negativnimi referencami, o katerih vodi evidenco v skladu z določbo pete alineje prvega odstavka 123. člena ZUTD, vse dokler so vpisani v evidenco delodajalcev z negativnimi referencami.
Analiza predloga in razlogi za njegovo (ne)primernost:
Ne glede na to, da je namen predlagatelja dober in popolnoma razumljiv, je potrebno z vidika pristojnosti Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve pojasniti, da zagotovitev javne dostopnosti vseh prostih delovnih mest v javnem sektorju (torej v organih ožje državne uprave, organih v sestavi ministrstev, nosilcih javnih pooblastil in organih lokalne samouprave) v skladu z veljavno zakonodajo ni v pristojnosti zavoda, preko katerega imajo delodajalci zgolj možnost, da si v skladu z zgoraj navedeno pravno podlago zagotovijo izpolnitev njihove obveznosti javne objave prostega delovnega mesta ali vrste dela. V skladu z ZDR je temeljna obveznost vsakega delodajalca, ki želi objaviti prosto delovno mesto oziroma vrsto dela, v javni objavi slednjega; element ustavno varovane svobode dela (49. člen Ustave RS) je namreč tudi pravica do enake dostopnosti do vsakega delovnega mesta pod enakimi pogoji, ki pa jo je mogoče uresničiti samo, če so razpoložljiva delovna mesta javno objavljena. ZDR sicer izrecno ne opredeljuje, kakšne načine objave je šteti za javno objavo, vendar je iz celotnega besedila 23. člena mogoče zaključiti, da se javna objava nanaša na objavo v sredstvih javnega obveščanja oziroma na objavo, izvedeno preko zavoda. Smisel javnega objavljanja prostih delovnih mest oziroma vrst dela je v tem, da se z možnostjo zaposlitve oziroma opravljanja dela seznani čim širši krog potencialnih kandidatov za zasedbo prostega delovnega mesta oziroma za opravljanje določenega dela, vloga zavoda pri tem pa je po ZDR omejena le na zagotovitev javne objave prostih delovnih mest, za katero se odločijo sami delodajalci medtem, ko so mu v skladu z njegovo funkcijo obveznosti iz tega naslova po ZUTD naložene zgolj v zvezi z napotovanjem brezposelnih oseb na objavljena prosta delovna mesta oziroma vrste dela.
Glede na to, da se predlagatelj omejuje le na objavo prostih delovnih mest v javnem sektorju, nadalje pojasnjujemo, da se v skladu s petim odstavkom 58. člena Zakona o javnih uslužbencih (Uradni list RS, št. 63/07-UPB3, 65/08, 69/08-ZTFI-A, 69/08-ZZavar-E, 74/09 Odl.US: U-I-136/07-13 in 40/12-ZUJF) javni natečaj za organe državne uprave objavi na spletni strani Ministrstva za pravosodje in javno upravo, drugi državni organi in lokalne skupnosti pa objavijo javni natečaj na svojih spletnih straneh. Javni natečaj se lahko po navedeni pravni podlagi objavi tudi v Uradnem listu Republike Slovenije ali v dnevnem časopisu.
Glede na takšno ureditev objavljanja prostih delovnih mest v javnem sektorju predlagamo, da se pobudnik s svojimi predlogi obrne neposredno na Ministrstvo za pravosodje in javno upravo kot organ, pristojen za zagotovitev javne objave prostih delovnih mest delodajalcev v javnem sektorju.
Odziv Ministrstva za pravosodje in javno upravo
Glede na to, da je v pristojnosti Ministrstva za pravosodje in javno upravo področje uslužbenskega sistema, v okviru katerega Zakon o javnih uslužbencih, ZJU, (Uradni list RS, št. 63/07-upb3 in 65/08) ureja delovna razmerja za državne organe in uprave lokalnih skupnosti, posredujemo pojasnila glede ureditve objave prostih delovnih mest v navedenem zakonu. Uvodoma pojasnjujemo, da je javni natečaji urejen v 122. členu Ustave Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 33/91 in veljavne spremembe) in ki določa, da je zaposlitev v upravnih službah mogoča samo na temelju javnega natečaja, razen v primerih, ki jih določa zakon. V skladu z Ustavo Republike Slovenije je institut javnega natečaja podrobneje urejen tudi v ZJU, in sicer v drugem delu, ki velja za javne uslužbence v državnih organih in v upravah lokalnih skupnosti. ZJU v 57. členu določa postopek sklenitve delovnega razmerja v državnih organih in v upravah lokalnih skupnosti. Preden se začne postopek za novo zaposlitev, predstojnik organa oceni, ali je mogoče prosto delovno mesto zasesti s premestitvijo javnega uslužbenca iz istega organa oziroma iz drugega organa kot interni natečaj. O internem natečaju sklenejo državni organi in lokalne skupnosti poseben dogovor. Če se na prosto delovno mesto ne premesti javni uslužbenec iz istega ali drugega organa, se začne postopek za novo zaposlitev. Glede na to, da 49. člen Ustave Republike Slovenije med drugim določa, da je vsakomur pod enakimi pogoji dostopno vsako delovno mesto, je navedeno načelo urejeno tudi v ZJU, in sicer v prvem delu kot načelo enakopravne dostopnosti (7. člen), v skladu s katerim se zaposlovanje javnih uslužbencev izvaja tako, da je zagotovljena enakopravna dostopnost delovnih mest za vse zainteresirane kandidate pod enakimi pogoji in tako, da je zagotovljena izbira najbolj strokovno usposobljenega kandidata za opravljanje nalog na delovnem mestu. Upoštevaje navedene določbe je torej treba za uradniška delovna mesta izpeljati javni natečaj, za strokovno - tehnična delovna mesta pa se uporablja postopek po Zakonu o delovnih razmerjih (Uradni list RS, št. 42/02, 103/07), in sicer objava prostega delovnega mesta. Glede objave javnega natečaja pa 58. člen ZJU določa, da se le-ta za organe državne uprave objavi na spletni strani ministrstva, pristojnega za pravosodje in javno upravo, drugi državni organi in lokalne skupnosti pa objavijo javni natečaj na svojih spletnih straneh. Javni natečaj se lahko objavi tudi v Uradnem listu Republike Slovenije ali v dnevnem časopisu. Upoštevaje navedeno menimo, da je z objavo prostih delovnih mest kot tudi z objavo javnih natečajev na spletnih straneh Ministrstva za pravosodje in javno upravo, drugih državnih organov in lokalnih skupnosti zagotovljena transparentnost ter dostopnost informacij glede prostih delovnih mest v državnih organih in v upravah lokalnih skupnosti.