2. 10. 2012
Odziv Ministrstva za infrastrukturo in prostor
V Zakonu o voznikih (Uradni list RS, št. 109/10) je v 56. členu določeno, da spadajo v kategorijo A1 motorna kolesa na dveh kolesih, s stransko prikolico ali brez nje, katerih prostornina motorja ne presega 125 ccm in katerih moč motorja ne presega 11 kW, z razmerjem moč motorja/masa vozila, ki ne presega 0,1 kW/kg, ter trikolesa, katerih moč motorja ne presega 15 kW. Dovoljenje za vožnjo te kategorije vključuje tudi dovoljenje za vožnjo vozil kategorije AM in G. Hkrati je v zakonu določeno, da dovoljenje za vožnjo vozil B kategorije vključuje dovoljenje za vožnjo vozil kategorij AM, B1 in G.
Taka ureditev je v skladu z Direktivo 2006/126/ES z dne 20. decembra 2006 o vozniških dovoljenjih, čeprav le ta omogoča opcijo, da lahko države članice na svojem ozemlju odobrijo ekvivalente tako, da se imetnikom vozniških dovoljenj kategorije B omogoči vožnja motornih koles kategorije A1. Potrebno je izpostaviti, da pravica do vožnje motornih vozil kategorije A1 z vozniškim dovoljenjem kategorije B velja izključno na nacionalnem ozemlju, te kategorije države ne vpisujejo v vozniška dovoljenja, ampak pridobljena kategorija B daje imetnikom samo pravico do vožnje lahkih motornih koles (A1).
Avtomatično priznavanje pravice do vožnje motornega kolesa kategorije A1 z vozniškim dovoljenjem kategorije B je predvsem iz varnostnega vidika nesprejemljivo, kajti tehnika vožnje in obvladovanje motornega kolesa se bistveno razlikuje od tehnike vožnje osebnega avtomobila oziroma motornega vozila B kategorije. Glede na podatke statistike je največji delež prometnih nesreč (s smrtnim izidom in težjimi telesnimi poškodbami) povzročenih z motornimi kolesi pri starosti voznikov od 18-34 let. To pa je ravno starost primerna oz. ustrezna za vožnjo vozil A1 kategorije. Zato je z veljavnim Zakonom o voznikih določeno postopno pridobivanje vozniškega dovoljenja za vožnjo motornih koles A kategorije (brez omejitev), in sicer preko kategorije A1 in A2 (pri tem je potrebno zadostiti pogojem kot so ustrezna starost, ustrezne izkušnje z vožnjo motornih koles in dodatno opravljanje praktičnega dela vozniškega izpita ustrezne kategorije).
Opozoriti pa je potrebno tudi na tehnične značilnosti vozil - razlika med kolesi z motorjem (AM kategorije, ki jo lahko vozi imetnik vozniškega dovoljenja B kategorije), katerega hitrost je konstrukcijsko omejena na 45 km/h in motornimi kolesi kategorije A1, katerih hitrost lahko presega 100 km/h. Iz teh razlogov se tudi usposabljanje kandidatov za voznike motornih koles izvaja na drugačen način kot usposabljanje za voznike dvoslednih motornih vozil.
Potrebno je poudariti, da zlasti z varnostnega vidika, predpisi v Republiki Sloveniji s področja varnosti cestnega prometa niso nikoli dopuščali možnosti vožnje motornega kolesa kategorije A1 z vozniškim dovoljenjem kategorije B.