Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Neustrezen predlog

Vključitev obveznega služenja vojaškega roka v pokojninsko dobo

220 OGLEDOV 0 KOMENTARJEV

Predlog Vladi Republike Slovenije: vključitev obveznega služenja vojaškega roka v pokojninsko dobo

1. Uvodna obrazložitev

Predlagamo, da Vlada Republike Slovenije pripravi spremembe Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (ZPIZ-2), s katerimi bi se čas obveznega služenja vojaškega roka štel v pokojninsko dobo, in sicer kot obdobje zavarovanja, financirano iz državnega proračuna.

Služiti vojaški rok ni bila osebna odločitev posameznika, temveč zakonska dolžnost do države. Zato je pravno, etično in socialno utemeljeno, da država ta čas prizna kot del delovne dobe, ki je prispeval k javnemu interesu in varnosti Republike Slovenije.

2. Pravni argumenti

2.1. Načelo enakosti pred zakonom (14. člen Ustave RS)

V skladu z 2. odstavkom 14. člena Ustave RS je prepovedano vsakršno neenako obravnavanje oseb v podobnih položajih brez razumnega razloga.

Trenutno so tisti, ki so morali opraviti obvezni vojaški rok, v slabšem položaju kot tisti, ki vojaškega roka niso bili več dolžni služiti, saj je bil sistem ukinjen leta 2003.

To pomeni, da je določen del generacij objektivno prikrajšan – njihov čas, ki so ga namenili služenju državi, ni vključen v pokojninsko dobo, kar zmanjšuje višino njihove pokojnine in lahko vpliva na izpolnjevanje pogojev za upokojitev.

2.2. Načelo pravičnosti in socialne države (2. člen Ustave RS)

Republika Slovenija je po ustavi socialna država, kar zahteva, da se obveznosti do države in koristi od nje porazdelijo pravično in solidarno.

Če je bilo služenje vojaškega roka zakonsko obvezno, mora imeti posameznik za to obdobje tudi ustrezno socialno varnostno priznanje — vsaj v obliki pokojninskega priznanja.

2.3. Primerjalnopravna praksa

V več državah EU (npr. Nemčija, Avstrija, Hrvaška) se čas obveznega služenja vojaškega roka v celoti priznava kot pokojninska doba, saj se šteje, da je posameznik v tem času opravljal službo za državo.

Republika Slovenija bi s podobno ureditvijo uskladila svojo prakso z načeli enakega obravnavanja in evropske pravne tradicije.

3. Socialni in človeški argumenti

3.1. Varovanje dostojanstva in priznavanje prispevka državi

Mnogi državljani, ki so služili obvezni vojaški rok, so v tem času prenehali z zaposlitvijo ali odložili začetek kariere, kar je neposredno vplivalo na njihovo življenjsko pot in pokojninske pravice.

Ti posamezniki so žrtvovali svoj čas in delo za skupno dobro, zato je človeško pravično, da se ta prispevek formalno prizna.

3.2. Medgeneracijska pravičnost

Generacije, ki so bile zavezane služenju vojaškega roka, ne smejo biti v manjšem socialnem in pokojninskem položaju kot generacije, ki so imele to obveznost ukinjeno.

Priznanje vojaškega roka kot pokojninske dobe bi uravnotežilo medgeneracijsko neenakost in zagotovilo pošteno obravnavo vseh državljanov, ne glede na leto rojstva.

3.3. Moralni dolg države

Država je v imenu svojih varnostnih interesov zahtevala služenje obveznega roka. Zato ima moralno obvezo, da ne kaznuje tistih, ki so spoštovali zakon, temveč jih nagrajuje s poštenim priznanjem njihovega prispevka.

4. Finančni in izvedbeni vidik

Predlagamo, da se čas služenja vojaškega roka prizna kot:

pokojninska doba brez plačanih prispevkov, financirana iz državnega proračuna (podobno kot materinski dopust ali obdobje brezposelnosti z nadomestilom);

obdobje, ki šteje v celoti (12 mesecev), v kolikor je posameznik opravljal obvezni rok v celotni dolžini, in sorazmerno manj, če je bil rok krajši.

Takšna rešitev ne bi povzročila nesorazmernega bremena za državni proračun, saj gre za časovno omejeno populacijo (moški, rojeni pred letom 1984), vendar bi pomenila simbolno in dejansko priznanje državne odgovornosti.

5. Zaključek

Na podlagi navedenih pravnih, socialnih in etičnih argumentov predlagamo, da Vlada Republike Slovenije:

pripravi spremembe ZPIZ-2 in

vključi določbo, da se čas obveznega služenja vojaškega roka šteje v pokojninsko dobo, financirano iz proračuna Republike Slovenije.

To bi pomenilo dejanje poprave krivice, utrjevanje načela enakosti pred zakonom in spoštovanje prispevka državljanov, ki so služili državi v skladu z njenimi zakoni.

Pripravil:

Matjaž

AVTOR m matjaz1 7 predlogov
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN

Obrazložitev neustreznosti:

podoben predlog je že bil obravnavan in že ima odgovor pristojnega organa: predlagam.vladi.si/predlog/14392

Komentarji