Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Deasfaltizacija slovenskih mest in vasi

597 OGLEDOV 13 KOMENTARJEV

Deasfaltizacija mest je pomemben korak k bolj trajnostnemu in prijetnemu urbanemu okolju. Je izmišljena beseda, ki pomeni zmanjšanje uporabe asfalta. Tukaj so štirje ključni razlogi, zakaj bi mesta v Sloveniji morala uporabljati tlakovce ali plošče namesto asfalta za pločnike in tudi ulice v soseskah:

Boljša odvodnja in preprečevanje poplav

Tlakovci in plošče omogočajo boljšo infiltracijo vode, saj imajo med seboj fuge, skozi katere lahko deževnica pronica v podlago. Asfalt je neprepusten, kar vodi do zadrževanja vode na površini in povečuje tveganje za nastanek luž in preobremenitev kanalizacije. Več deasfaltizacije pomeni manj težav z odvodnjavanjem v mestih.

Lažje vzdrževanje in daljša življenjska doba

Pri poškodbah ali posedanju se lahko posamezne tlakovce ali plošče preprosto zamenja, medtem ko je popravilo asfalta zahtevnejše in pogosto pomeni popolno obnovo površine. Deasfaltizacija bi zmanjšala potrebo po dragih in zamudnih sanacijah razpokanih pločnikov.

Estetsko in funkcionalno boljša rešitev

Tlakovci in plošče omogočajo več oblikovne svobode – različni vzorci, barve in materiali lahko izboljšajo videz mestnega prostora ter ga naredijo bolj privlačnega za prebivalce in turiste. Asfalt deluje monotono in pogosto prispeva k sivemu, industrijskemu videzu ulic. Z deasfaltizacijo bi mestne ulice postale bolj urejene in vizualno prijetne.

Manjša toplotna obremenitev poleti

Asfalt se v vročih poletnih mesecih močno segreje, kar povečuje učinek toplotnega otoka v mestih. Tlakovci in plošče absorbirajo manj toplote in tako pripomorejo k prijetnejšemu mikroklimatskemu okolju. Z deasfaltizacijo bi zmanjšali pregrevanje mestnih ulic in ustvarili boljše pogoje za bivanje.

Seveda bi morali postaviti par pravil kot npr. vzdrževanje vsakih par let, dvignjene plošče zamenjati v najkrajšem času itd.

Države, ki jih bi lahko vzeli za zgled:

Poljska, Nizozemska, Švica, Češka, Danska...

Še en video, ki vas mogoče lahko prepriča k temu: youtu.be/Cq1kV6V_jvI

Lep pozdrav in rad bi tudi slišal mnenje drugih na to!

29 glasov

16 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 23 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR M Miklavžan 4 predlogi
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


11. 7. 2025

Odziv Ministrstva za infrastrukturo

Med delovna področja Ministrstva za infrastrukturo sodi tudi določanje enotnih pravil za gradnjo, upravljanje in vzdrževanje vseh javnih cest, kot to določa Zakon o cestah (Uradni list RS, št. 132/22, 140/22 – ZSDH-1A, 29/23 in 78/23 – ZUNPEOVE, v nadaljevanju: ZCes-2). Pravilnik o projektiranju cest (Uradni list RS, št. 91/05, 26/06, 109/10 – ZCes-1, 36/18 in 132/22 – ZCes-2) natančneje določa pogoje pri projektiranju javnih cest, s tem pa določa tudi samo izvedbo gradnje.

ZCes-2 tudi določa, da z državni cestami upravljata (kar vključuje tudi gradnjo) Direkcija Republike Slovenije za infrastrukturo (DRSI) in Družba za avtoceste v Republiki Sloveniji (DARS), z občinskimi cestami pa upravljajo občine. Vse državne ceste, tudi regionalne ceste 3. reda, sodijo po pomenu v cestnem omrežju Republike Slovenije višje kot občinske ceste, saj se občinske ceste vedno priključujejo na državne ceste. Državne ceste so z vidika pomena v prostoru, prometne obremenjenosti, zahtev za zagotavljanje ustrezne prevoznosti in ob upoštevanju prometno varnostnih zahtev neprimerne za izvedbo obrabnih plasti iz npr. betonskih tlakovcev, žgane opeke ipd.

Povezovanje prostorskega in prometnega načrtovanja je opredeljeno v Zakonu o celostnem prometnem načrtovanju (Uradni list RS, št. 130/22 in 22/25; ZCPN). Nosilec ZCPN je Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo. Na podlagi tega zakona posamezna občina pripravlja občinsko celostno prometno strategijo, v kateri opredeli sedemletni strateški načrt za celostno upravljanje prometa tako iz vidika trajnostnega prometa, boljšega upravljanja obstoječe infrastrukture, celostnega načrtovanja, prometne dostopnosti in drugih vsebin. Občine v občinskih celostnih prometnih strategijah med drugim opredelijo hierarhijo omrežja za hojo in kolesarjenje ter minimalne standarde glede na vrsto povezave, pa tudi izhodišča za univerzalno gradnjo in oblikovanje javnih površin ter drugih površin za pešce in prednostne naloge pri odpravi arhitekturnih ovir.

Upoštevaje pristojnosti imajo občine kot pripravljavci in izvajalci občinskih prometnih strategij možnost, da na javnih površinah, ki se uporabljajo za hojo, promet kolesarjev in promet motornih vozil, kot so npr. parkirišča, različne ploščadi, parki, večji trgi pa tudi javne lokalne ceste, izberejo materiale za vgradnjo, s katerimi bodo zmanjšale učinek t.i. toplotnih otokov v mestih oziroma soseskah. Pri načrtovanju uporabe takšnih rešitev morajo investitorji upoštevati prometno – varnostne vidike (npr. največja dovoljena  hitrost v povezavi s torno sposobnostjo obrabne plasti, upoštevanje Pravilnika o prometni opremi in prometni signalizaciji na cestah pri talnih oznakah) in vidik obremenjevanja s hrupom, posebej v strnjenih stanovanjskih soseskah. Ob vsem navedenem in upoštevanju finančnih zmožnosti posameznih občin je odločitev, ali bodo sprejele in uveljavile uporabo takšnih materialov, ali pa bodo vztrajale pri (vsaj kratkoročno) finančno ugodnejših rešitvah v pristojnosti občin.

Komentarji