16. 4. 2025
Odziv Ministrstva za finance
Uvodoma pojasnjujemo, da je sistem obdavčenja dobav blaga in storitev z davkom na dodano vrednost (DDV) v Republiki Sloveniji določen z Zakonom o davku na dodano vrednost (Uradni list RS, št. 13/11 – uradno prečiščeno besedilo, 18/11, 78/11, 38/12, 83/12, 86/14, 90/15, 77/18, 59/19, 72/19, 196/21 – ZDOsk, 3/22, 29/22 – ZUOPDCE, 40/23 – ZDavPR-B, 122/23 in 104/24; v nadaljevanju: ZDDV-1), ki je urejen in uveden skladno z Direktivo Sveta 2006/112/ES z dne 28. novembra 2006 o skupnem sistemu davka na dodano vrednost (UL L št. 347, z dne 11. 12. 2006 s spremembami; v nadaljevanju: Direktiva o DDV). Države članice Evropske Unije morajo spoštovati okvir pravnega sistema EU in nacionalna pravila sprejemati v okviru možnosti, ki jih dopušča EU zakonodaja. Način obračunavanja DDV, ki se uporablja za dobavo blaga in storitev v Sloveniji tako temelji na omenjeni direktivi. Pojasnjujemo, da je DDV prometni davek in se v skladu z zakonodajo plačuje ob nastanku obdavčljive transakcije.
Skladno z drugim odstavkom 41. člena ZDDV-1 se definira obračun in plačilo DDV po nižji 9,5% stopnji DDV s Prilogo I ZDDV-1. Z 11. točko omenjene Priloge I se novogradnje stanovanj, stanovanjskih in drugih objektov ter delov teh objektov, namenjenih za trajno bivanje, če so del stanovanjske politike, obdavčujejo po nižji 9,5% stopnji DDV. Zadevna določba je v našo zakonodajo prenesena iz Direktive o DDV, konkretneje iz točke (10) Priloge III, ki določa, da se po nižji stopnji DDV lahko obdavči dobavo, gradnjo, obnovo in adaptacijo stanovanj, ki so del socialne politike.
Slovenija tako nima povsem proste izbire pri določanju načina in obsega obdavčitve v primeru, ki ga navajate, ampak mora slediti zakonodaji EU. V skladu z omenjeno Direktivo o DDV so dobave stanovanj v okviru socialne politike lahko obdavčene po nižji stopnji DDV, oprostitev DDV pa ni dovoljena. Direktive predstavljajo enega od temeljev prava EU in sodijo med tako imenovane sekundarne pravne vire EU, njihov cilj je zagotoviti harmonizacijo nacionalnih zakonodaj. Direktive zavezujejo države članice glede rezultata, ki ga je potrebno doseči, prepuščajo pa jim obliko ureditve v okviru nacionalne zakonodaje.
V skladu z veljavno zakonodajo v Sloveniji za namene DDV stopenj socialna politika glede stanovanj ni določena s prvim nakupom stanovanja, ampak z velikostjo stanovanja. Pravilnik o izvajanju Zakona o davku na dodano vrednost (Uradni list RS, št. 141/06, 52/07, 120/07, 21/08, 123/08, 105/09, 27/10, 104/10, 110/10, 82/11, 106/11, 108/11, 102/12, 54/13, 85/14, 95/14, 39/16, 45/16, 86/16, 50/17, 84/18, 77/19, 58/21, 205/21, 16/22, 82/22, 17/23, 133/23 in 112/24) v 54. členu določa, da je stanovanje del socialne politike, če le-ta v večstanovanjski stavbi ne presega 120 m2 ali v enostanovanjski stavbi ne presega 250 m2 seštevka površine bivalnih prostorov.
Iz zgoraj navedenega vaši pobudi za oprostitev plačila DDV kupcem novogradenj, ki kupujejo svojo prvo nepremičnino in bodo v njej prebivali vsaj 10 let ne moremo slediti.