26. 11. 2024
Odziv Ministrstva za digitalno preobrazbo
Kot izhaja iz Načrta razvoja gigabitne infrastrukture do leta 2030, ki ga je sprejela Vlada Republike Slovenije 25. 8. 2022, je sodobna in zelo zmogljiva infrastruktura fiksnih in mobilnih elektronskih komunikacij med ključnimi dejavniki digitalnega preoblikovanja družbe in konkurenčnosti gospodarstva. Omogoča enakomeren razvoj, zmanjšuje digitalno ločnico in povečuje vključenost vsakega posameznika v sodobne družbene tokove. Odpira mu nove priložnosti tako na poslovnem kot tudi na zasebnem in javnem življenju: učenje, zaposlitev, dostop do informacij in storitev, dostop do raznih vsebin in družbenih omrežij, povečanje produktivnosti, oblikovanje inovativnih poslovnih modelov, izdelkov, storitev, učinkovitejša komunikacija ipd.
Posebej omenjamo še tehnologijo 5G, ki močno izboljšuje zmogljivosti mobilnih komunikacijskih omrežij za vse vrste osebnih, javnih in poslovnih mobilnih komunikacij. Razvoj gre v smeri množične proizvodnje in uporabe cenovno dostopnih naprav z vgrajenimi SIM karticami in majhno porabo energije. Omrežje 5G je gonilo avtomatizacije industrije, avtomatiziranega prometa, pametnih mest, pametnih domov, pametnih zgradb in podobno.
Operaterji elektronskih komunikacij delujejo na trgu elektronskih komunikacij v konkurenčnih pogojih in na podlagi lastnih poslovnih modelov. Pri tem ima pomembno vlogo Agencija za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije, ki kot neodvisni regulativni organ spodbuja konkurenco in zagotavlja enakopravno delovanje operaterjev elektronskih komunikacij.
V določenem obsegu, v primerih, ko gre za javni interes, država posega v njihovo delovanje v okviru in pod pogoji, ki so določeni v Zakonu o elektronskih komunikacijah (Uradni list RS, št. 130/22 in 18/23 – ZDU-1O, v nadaljevanju: ZEKom-2). V zvezi z dostopom do interneta omenjamo npr. že znani koncept univerzalne storitve, ki je najmanjši nabor storitev določene kakovosti, ki je dostopen vsem končnim uporabnikom v Republiki Sloveniji po dostopni ceni ne glede na njihovo geografsko lego. ZEKom-2 pa uvaja še nov koncept cenovne dostopnosti univerzalne storitve, ki se zagotavlja prek naložitve obveznosti ponujanja posebnih cenovnih opcij ali paketov za potrošnike z nizkimi dohodki oziroma posebnimi potrebami vsem izvajalcem storitev iz nabora univerzalne storitve, če so izpolnjeni določeni ekonomski pogoji. Sredstva za financiranje ukrepov zagotavlja ministrstvo, pristojno za socialne zadeve.
Operaterji pa so prepoznali potrebe uporabnikov za uporabo večih komunikacijskih naprav in temu ustrezno prilagodili svojo ponudbo dveh kartic SIM z isto številko. Storitev ni brezplačna, je pa zagotovo pravi korak v smeri uporabnikovih potreb za vse več povezanih naprav.
Po naših informacijah kapitalski stroški na trgu elektronskih komunikacij še ne bodo upadli, predvsem zaradi uvedbe tehnologije 5G in optičnih omrežij; nasprotno, še naprej bodo potrebne obsežne naložbe v posodobitev in povečanje zmogljivosti infrastrukture.
Glede na navedeno, še posebej pa v luči svobodne gospodarske pobude, ne moremo sprejeti predloga za brezplačen dostop do interneta.