Prepoved uporabe pirotehnike
Želim si da bi sprejeli zakon ki bi prepovedal uporabo in prodajo pirotehničnih sredstev
Želim si da bi sprejeli zakon ki bi prepovedal uporabo in prodajo pirotehničnih sredstev
Če bo predlog prejel vsaj 25 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.
Področje prodaje in uporabe pirotehničnih izdelkov ureja Zakon o eksplozivih in pirotehničnih izdelkih (Uradni list RS, št. 35/08 in 19/15), ki pirotehnične izdelke razvršča v ognjemetne izdelke kategorije F1, F2, F3, F4 (to so izdelki namenjeni za zabavo), pirotehnični izdelki za odrska prizorišča kategorije T1 in T2 ter drugi pirotehnični izdelki kategorije P1 in P2. Navedena razvrstitev je v celoti prenesena iz Direktive 2007/23/ES Evropskega parlamenta in Sveta z dne 23. 5. 2007 o dajanju pirotehničnih izdelkov v promet oziroma prenovljene Direktive 2013/29 z 12. junija 2013 o harmonizaciji zakonodaj držav članic v zvezi z dostopnostjo pirotehničnih izdelkov na trgu. Razvrstitev pirotehničnih izdelkov opravi proizvajalec glede na vrsto uporabe, namen, raven nevarnosti in glede na raven hrupa, potrdi pa jo priglašen organ za ugotavljanje skladnosti. To je s strani Evropske komisije potrjen akreditiran laboratorij, ki pirotehnične izdelke testira v skladu s harmoniziranimi EN standardi in po končanem uspešnem testiranju zanje izda listino o skladnosti oziroma CE certifikat. Obe prej navedeni direktivi sta z julijem 2010 (za ognjemetne izdelke kategorije F1, F2 in F3) oziroma julijem 2013 (za vse ostale kategorije pirotehničnih izdelkov) uvedli obvezno označitev pirotehničnih izdelkov z oznako CE, kar pomeni, da Evropa svojo politiko gradi na kakovosti izdelkov in ne na prepovedi uporabe pirotehničnih izdelkov.
Pirotehnične izdelke kategorije F1, F2, T1, P1 ter fontane, baterije in kombinacije iz kategorije F3, lahko kupujejo in uporabljajo fizične osebe, vse ostale izdelke iz kategorije F3, F4, T2 in P2 pa lahko kupujejo, posedujejo ali uporabljajo le pravne osebe ali podjetniki, ki imajo ustrezno dovoljenje za promet s pirotehničnimi izdelki. Prostorsko ter časovno je omejena prodaja in uporaba ognjemetnih izdelkov kategorije F1, katerih glavni učinek je pok (sem sodijo predvsem nenevarni pirotehnični izdelki, ki predstavljajo zelo majhno nevarnost, povzročajo zanemarljivo raven hrupa). Prodaja teh ognjemetnih izdelkov je dovoljena od 19. do 31. decembra, njihova uporaba pa je dovoljena od 26. decembra do vključno 1. januarja. Ostali izdelki, ki imajo kot glavni učinek pok, so petarde, dvojne petarde, bliskovne petarde, poskakujoče petarde, ki pa sodijo v kategorijo F2 in F3 (nekatere pa celo v kategorijo F4). Prodaja, posest in uporaba ognjemetnih izdelkov kategorije F2 in F3, katerih glavni učinek je pok, pa je fizičnim osebam prepovedana. To so izdelki, ki so po mnenju javnosti najbolj moteči med vsemi pirotehničnimi izdelki, saj povzročajo večjo jakost poka oziroma hrupa. Fizičnim osebam je v skladu z zakonom prepovedana še uporaba ognjemetnih izdelkov kategorije F1, katerih glavni učinek je pok, na določenih krajih, kakor tudi predelava pirotehničnih izdelkov zaradi povečanja učinka, uporaba pirotehničnih izdelkov v drugih predmetih, lastna izdelava pirotehničnih izdelkov ali zmesi in preprodaja pirotehničnih izdelkov.
Ob tem pojasnjujemo, da je Ministrstvo za notranje zadeve v letu 2019 pristopilo k pridobivanju informacij o zakonskih omejitvah prodaje in uporabe pirotehničnih izdelkov v ostalih državah članicah Evropske unije ter njihovem razmišljanju oziroma nameri o prepovedi prodaje ter uporabe pirotehničnih izdelkov. Iz pridobljenih podatkov, ki so jih posredovale posamezne države članice, izhaja, da popolne prepovedi prodaje in uporabe pirotehničnih izdelkov nima nobena država in niti ne razmišljajo o uvedbi popolne prepovedi prodaje in/ali uporabe vseh pirotehničnih izdelkov oziroma prepovedi prodaje in/ali uporabe le določene kategorije ali kategorij pirotehničnih izdelkov.
Menimo, da Zakon o eksplozivih in pirotehničnih izdelkih v zadostni meri omejuje, tako časovno kot tudi prostorsko, prodajo in uporabo pirotehničnih izdelkov oziroma prepoveduje uporabo, prodajo in posest najbolj motečih in nevarnih pokajočih izdelkov za ljudi, okolje in živali. Glede na dejstvo, da nobena država članica Evropske unije nima popolne prepovedi prodaje in uporabe pirotehničnih izdelkov oziroma o tem niti ne razmišljajo in se soočajo s podobnimi težavami kot pri nas, na Ministrstvu za notranje zadeve menimo, da popolna prepoved prodaje in uporabe pirotehničnih izdelkov, ravno zaradi odprtosti naših meja, ni smiselna oziroma ne bi prinesla željenih rezultatov. Z vstopom naše države v Evropsko unijo ter skupnega notranjega trga se je odprtost naših meja povečala in s tem posledično tudi prosta dostopnost pirotehničnih izdelkov v tujih državah, kar pomeni, da se naši državljani poslužujejo prodaje njihovih pirotehničnih izdelkov, v zadnjem času pa tudi zelo aktualne prodaje preko spleta v tujini, ki je ni mogoče v celoti preprečiti. Nobena sosednja država namreč popolne prepovedi ne pozna, niti je ne pozna nobena druga država članica Evropske unije (nekatere so same proizvajalke pirotehničnih izdelkov in imajo dovoljeno uporabo pirotehničnih izdelkov z močnejšimi polnitvami kot pri nas), zato popolna prepoved prodaje in uporabe pirotehničnih izdelkov ne bi prinesla željenih rezultatov oziroma bi lahko celo spodbudila črni trg.
Poleg tega popolna prepoved prodaje, posesti in uporabe ognjemetnih izdelkov fizičnim osebam tudi ne bi bila v skladu s prenovljeno Direktivo 2013/29/EU Evropskega parlamenta in Sveta z dne 12. junij 2013 o harmonizaciji zakonodaj držav članic v zvezi z dostopnostjo pirotehničnih izdelkov na trgu. Navedena direktiva namreč v 4. členu, kjer je opredeljen prost pretok, določa, da ne izključuje ukrepov držav članic glede prepovedi ali omejitve, posesti, uporabe in/ali prodaje izdelkov za ognjemete kategorij F2 in F3, pirotehničnih izdelkov za odrska prizorišča in drugih pirotehničnih izdelkov širši javnosti, ki so upravičeni na podlagi javnega reda in miru, javnega zdravja, javne varnosti ali varstva okolja, kar pomeni, da države članice izdelkov kategorije F1 ne smejo prepovedati ali omejiti njihove posesti, uporabe in/ali prodaje širši javnosti.
Iz navedenih razlogov menimo, da predlog predlagatelja za prepoved uporabe pirotehnike ne sledi zahtevam, ki izhajajo iz navedene direktive, zato ni primeren za nadaljnjo obravnavo.