28. 9. 2021
Odziv Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti
V zvezi s pisnim obračunom plače pojasnjujemo, da Zakon o delovnih razmerjih (Uradni list RS, št. 21/13, 78/13 – popr., 47/15 – ZZSDT, 33/16 – PZ-F, 52/16, 15/17 – odl. US, 22/19 – ZPosS, 81/19, 203/20 – ZIUPOPDVE in 119/21 – ZČmIS-A; v nadaljnjem besedilu: ZDR-1) v drugem odstavku 135. člena predpisuje vsebino pisnega obračuna plače, ko določa, da je delodajalec dolžan delavcu do konca plačilnega dne izdati pisni obračun plače, iz katerega so razvidni podatki o plači (osnovna plača, del plače za delovno uspešnost, dodatki, poslovna uspešnost), nadomestilu plače, povračila stroškov v zvezi z delom in drugi prejemki, do katerih je delavec upravičen na podlagi zakona, kolektivne pogodbe, splošnega akta delodajalca ali pogodbe o zaposlitvi, obračun in plačilo davkov in prispevkov ter plačilni dan. Iz pisnega obračuna morajo biti razvidni tudi podatki o delavcu in delodajalcu. Pisni obračun je verodostojna listina, na podlagi katere lahko delavec predlaga sodno izvršbo (tretji odstavek 135. člena ZDR-1).
Namen pisnega obračuna je v tem, da je delavec seznanjen z bistvenimi podatki glede izplačila plače. Na ta način ima ustrezen pregled nad svojo plačo in dejanskim obračunom, tako da lahko preveri pravilnost izračuna. Pisni obračun plače je delavčeva pravica in je predviden z namenom varstva interesov delavca. Za razlago konkretnega pisnega obračuna plače oziroma plačilne liste je pristojen delodajalec.
V primeru ugotovitve kakršnekoli nezakonitosti v zvezi s plačilom za delo pa delavcem svetujemo, da kršitev prijavijo Inšpektoratu Republike Slovenije za delo (https://e-uprava.gov.si/podrocja/drzava-druzba/inspekcijski-postopki/prijava-inspekciji-delo.html), lahko pa s pisnim obračunom plače denarno terjatev uveljavljajo neposredno v izvršilnem postopku ali pa vložijo tožbo na pristojno delovno sodišče. Terjatve iz delovnega razmerja zastarajo v petih letih od dneva nastanka.
Upoštevaje vse navedeno ocenjujemo, da zakonodaja ustrezno ureja vsebino obračuna plače, zato menimo, da ni utemeljenih argumentov za spreminjanje zakonskih določb v smislu izpostavljenega predloga.