Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Prekarno delo - ureditev področja

2734 OGLEDOV 13 KOMENTARJEV

V Gibanju za dostojno delo in socialno družbo predlagamo Vladi, da se na ravni resornih ministrstev (seznam spodaj), povezanih s problematiko prekarnega dela oblikujejo delovne skupine predstavnikov države in strokovne javnosti z namenom reševanja vprašanja prekarnosti na ravni trga dela ter posledično preprečevanjem vse večjo prekarizacije življenja prebivalk in prebivalcev naše države v splošnem.

 

Ministrstva in njihove službe na katere apeliramo so:

- Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti - MDDSZ,

- Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo - MGRT,

- Ministrstvo za zdravje – MZZ,

- Ministrstvo za finance – MF,

- Ministrstvo za javno upravo – MJU,

- Svet za socialno ekonomijo pri MGRT,

- Inšpektorat za delo pri MDDSZ.

 

V seznanitev, vpogled in pomoč v priponkah pošiljamo analizo področja in smernice za reševanje prekarnosti (v pričujočem raziskovalnem poročilu iz konca 2020 jih najdete od strani 25 dalje).

 

V prezentaciji na strnjen način dobite vpogled v širino ter globino problematičnosti področja prekarnosti za vse nas in vsakega posebej.

 

Zraven pripenjamo še e-monografijo FF, UL pri kateri smo sodelovali Prezentizem in bolniško nadomestilo samozaposlenih, 2020, ur. G. Kovačič, o ureditvi bolniških nadomestil za samozaposlene pred 30 dnem trajanja odsotnosti z dela zaradi bolezni in posledično nezmožnosti za delo.

Na voljo tukaj: e-knjige.ff.uni-lj.si/znanstvena-zalozba/catalog/book/235.

 

Spodaj nekaj najpomembnejših dejstev o prekarnosti:

 

- PREKAREN - označevalec za »negotovo, navadno slabo plačano začasno zaposlitev«.

Prekarno delo je negotovo, najpogosteje nestandardno delo. Gre za nestabilno vrsto zaposlitve posameznice*, ki se izraža v njeni omejeni socialni, pravni in ekonomski varnosti.

 

- PREKARNO DELO je vsakršno delo, pri katerem obstajajo negotovosti – dohodkovna in/ali zaposlitvena negotovost, v kombinaciji z drugimi negotovostmi glede delovnega in/ali socialnopravnega položaja delavke.

 

- PREKARNOST ni odvisna (samo) od oblike dela.

Poleg časovne komponente delovne aktivnosti, je zanjo značilno še nizko plačilo in prelaganje socialno-varstvenih kategorij zaposlitve na posameznico – delavko (tj. prekarko).

Dandanes pred prekarnostjo ni zares varen več nihče. V prekarnem delovnem položaju se pogosteje znajdejo ženske in mlajše ter starejše delavke.

 

- PREKARIZACIJA ŽIVLJENJA

PREKARKE določa nekakšna brezkončna ujetost v t.i. večno sedanjost.

Negotove delovne okoliščine prekarke vodijo v težko predstavljivo prihodnost, tako na osebni kot poklicni ravni. Definirata jih nizka socialna varnost in življenje v konstantnem, neprekinjenem stanju nedorečenosti. Živijo v neprekinjeni sedanjosti, ves čas le tukaj in zdaj. Nimajo ne varne identitete ne občutka delovnega in/ali osebnega razvoja.

 

Sledijo nekateri ključni predlogi za izboljšanje problematike področja, iz: raziskovalno poročilo Prekarno delo in prekariat - Smernice za razvoj, Stanje v Sloveniji 2020, iz: prvega zakonodajnega in drugega strateško-institucionalnega področja (strani 27 - 29).

 

V priponki v: besedilo predloga, Tabela 1/ Zakonodajno področje in Tabela 2 / Strateška in institucionalna vprašanja.

 

 

Že danes, tukaj in zdaj pa smo priče počasni, a uničujoči prekarizaciji vsakdana na ravni dela, prostega časa, odnosov ter celo entitet posameznikov kot socialnih in družbenih bitij.

 

Pozivamo k skupnemu ukrepanju za izboljšanje razmer na trgu dela ter k solidarnosti za dobro nas vseh!

 

Gibanje za dostojno delo in socialno družbo

E: info@socialna-sluzba.si

FB: www.facebook.com/socialna.druzba/

 

Društvo Gibanje za dostojno delo in socialno družbo

Dimičeva 14, 1000 Ljubljana

W: socialna-druzba.si / E: info@socialna-druzba.si

 

 

PRIPONKE:

- raziskovalno poročilo, analiza in smernice za razvoj Prekarno delo in prekariat

- .ppt prezentacija Pekarno delo

- besedilo predloga

 

 

 

*Splošno uporabljeni ženski slovnični spol se nanaša na katerikoli spol in opozarja na močno spolno zaznamovanost slovenskega jezika, kjer je moški slovnični spol t. i. nevtralen, ne omogoča pa vidnosti transspolnih oseb, katerih spol se umešča onstran spolnega binarizma (ženska-moški). Za ženski nevtralni spol zapisa pa smo se odločili tudi zato, ker so ženske v primerjavi z moškimi veliko bolj ranljiva skupina znotraj prekariata.

 

 

112 glasov

9 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 26 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR D Daša_Gibanje za dostojno delo 1 predlog
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


30. 3. 2021

Odziv Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti

Splošno o prekarnosti

Temeljno pravno podlago za opravljanje dela v Republiki Sloveniji predstavlja pogodba o zaposlitvi za nedoločen čas. V primerih, ko obstajajo elementi delovnega razmerja, Zakon o delovnih razmerjih (ZDR-1) izrecno določa, da se delo ne sme opravljati na podlagi pogodb civilnega prava, razen v primerih, ki jih določa zakon. ZDR-1 prav tako določa izjeme in pogoje, ko je mogoče skleniti pogodbo o zaposlitvi za določen čas in pogodbo o zaposlitvi s krajšim delovnim časom.

Ne glede na navedeno pa se Slovenija, tako kot večina ostalih evropskih držav, v zadnjih letih sooča s porastom t.i. atipičnih oblik dela. To so oblike dela, ki v eni ali več značilnostih odstopajo od t.i. tipične pogodbe o zaposlitvi, ki je opredeljena kot pogodba o zaposlitvi za nedoločen čas, s polnim delovnim časom, po kateri se delo opravlja neposredno za delodajalca po njegovih navodilih in pod njegovim vodstvom in nadzorom ter v prostorih oziroma na deloviščih delodajalca. Porast atipičnih oblik dela v razvitih gospodarstvih je posledica pritiskov po vse cenejši produkciji dobrin in storitev, kjer enega izmed glavnih stroškov predstavljajo stroški dela, ter vse bolj fleksibilni organizaciji delovnih procesov.

Prekarizacijo na MDDSZ dojemamo predvsem, kot enega izmed obrazov porasta atipičnih oblik dela, ki prinaša negativne posledice in to tako na mikro kot na makro ravni. Na mikro ravni govorimo o negativnih učinkih prekarizacije kot odsotnosti minimalne pravne, ekonomske in socialne varnosti delavcev. Na makro ravni pa gre za učinke prekarizacije na obstoj in vzdrževanje sistemov socialne varnosti ter davčno politiko. Kljub temu, da se določeni elementi prekarnosti lahko pojavijo tudi v delovnem razmerju, pa ocenjujemo da največja tveganja za prekarnost izhajajo iz uporabe atipičnih oblik dela.

O prekarnosti torej lahko govorimo, kadar iz uporabe atipičnih oblik dela izhajajo negativni učinki na mikro ali na makro ravni. Pri tem ločimo primere, pri katerih govorimo o:

1. Nezakoniti uporabi atipičnih oblik dela v nasprotju z veljavno zakonodajo

2. Zakoniti uporabi atipičnih oblik dela, iz katere pa izhajajo negativne posledice za pravno, ekonomsko in socialno varnost. Ukrepe pri preprečevanju zlasti nezakonite uporabe atipičnih oblik dela je praviloma mogoče razdeliti v tri sklope:

  • spremembe zakonodaje,
  • učinkovitejši nadzor, in
  • informiranje in obveščanje.


Medresorska delovna skupina za načrtovanje in izvedbo ukrepov proti prekarnosti

V zvezi z izpostavljeno pobudo glede oblikovanja delovne skupine predstavnikov državne in strokovne javnosti z namenom reševanja vprašanja prekarnosti na ravni trga dela pojasnjujemo, da je na podlagi zavez iz koalicijskega sporazuma bila s sklepom Vlade Republike Slovenije na 17. redni seji, dne 31.1.2019 že ustanovljena Medresorska delovna skupina za načrtovanje in izvedbo ukrepov proti prekarnosti (v nadaljnjem besedilu: MDS).V MDS so (na ravni državnih sekretarjev) imenovani predstavniki:

  • Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti,
  • Ministrstva za gospodarski razvoj in tehnologijo,
  • Ministrstva za kulturo,
  • Ministrstva za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano,
  • Ministrstva za javno upravo,
  • Ministrstva za zdravje,
  • Ministrstva za finance,
  • Ministrstva za pravosodje,
  • Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport.

Naloga delovne skupine je, da se seznani s stanjem prekarnosti v Republiki Sloveniji, in preuči učinke, ki jih ima takšno delo na posameznika in družbo v celoti, ter pripravi celovit nabor ukrepov za omejitev učinkov prekarnosti. Delovna skupina lahko pri opravljanju svojih nalog sodeluje s posebno posvetovalno skupino zunanjih strokovnjakov. Ministrica za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti je s sklepom z dne 22.11.2019 imenovala Posebno posvetovalno skupino zunanjih strokovnjakov. Naloga te skupine je, da posreduje dodatne informacije v zvezi s problematiko področja prekarnosti iz prakse, pripravi odziv na osnutek ukrepov, predlaganih s strani MDS, in identificira dodatne ukrepe.


Dokument dostojno delo

Gradivo, ki je podlaga za pripravo sklepa o ustanovitvi MDS, temelji na dejstvih, da se Slovenija sooča z izzivom dostojnega dela, ki bi združevalo dostop do polne in produktivne zaposlitve, novih in kakovostnih delovnih mest, s pravicami, socialno, ekonomsko in pravno varnostjo ter spodbujalo socialni dialog. Za ohranitev najvišjih možnih standardov socialne države in državne blaginje je nujen celosten pristop k reševanju problematike. V ta namen je MDDSZ v letu 2016 pristopilo k posebej usmerjenim aktivnostim za dostojnejše delo in pripravilo dokument »Za dostojno delo«. Ta predstavlja pogled MDDSZ na stanje na trgu dela ter nabor ukrepov, ki lahko kot paket ukrepov na različnih področjih predstavlja preboj naprej – preboj za dostojno delo vseh državljanov. Dokument je bil pripravljen kot podlaga za razpravo predvsem med socialnimi partnerji ter seveda tudi javno razpravo o možnih ukrepih na trgu dela v smeri zastavljenega cilja, določeni ukrepi pa so bili v soglasju s socialnimi partnerji že sprejeti in uveljavljeni ter se izvajajo – gre za sistemske spremembe na področju inšpekcije dela in urejanja trga dela.


Ozaveščanje vseh akterjev – Regionalna stičišča dostojnega dela

Kot enega izmed ukrepov dokument Dostojno delo predvideva tudi nujno potrebno ozaveščanje vseh akterjev o negativnih učinkih nezakonite uporabe atipičnih oblik dela, s tem namenom je bil januarja 2017 na MDDSZ v okviru Operativnega programa za izvajanje evropske kohezijske politike v obdobju 2014-2020 izveden Javni razpis za sofinanciranje projektov podpore deležnikom na trgu dela. V okviru razpisa sta bila izbrana dva projekta:

  • Regijski center za dostojno delo Ljubljana in
  • Regionalno stičišče dostojnega dela Celje.

Projektne aktivnosti so bile v prvi vrsti osredotočene na povezovanje ključnih deležnikov na trgu dela (delodajalcev, sindikatov, strokovnjakov s področja trga dela in posameznikov) v učinkovito medsebojno sodelovanje, ki bo rezultiralo v zmanjševanju deleža nezakonite uporabe atipičnih oblik dela in prispevalo k ozaveščanju vseh ključnih akterjev na trgu dela o konceptu dostojnega dela za vse državljane.


Celovita raziskava vpogleda v prekarno delo – MAPA

MDDSZ je z namenom natančne preučitve prekarnega dela v Republiki Sloveniji ter identifikacije možnih odzivov nanj v letu 2018 pristopilo k sofinanciranju projekta  »MAPA: Multidisciplinarna analiza prekarnega dela: pravni, ekonomski, socialni in zdravstveno varstveni vidiki«. Gre za skupni projekt treh slovenskih univerz, ki temelji na multidisciplinarnem pristopu raziskovanja v vseh fazah raziskovanja, s čemer se je želelo doseči sintezo in preseči različne pristope glede opredelitve koncepta prekarnega dela. Raziskovalno delo se je izvajalo v obdobju dveh let in je bilo zaključeno marca letos. Projekt MAPA je usmerjen v zmanjšanje negativnih posledic prekarnosti in s tem segmentacije na trgu dela ter zagotavljanje dostojnega dela vsem delavcem.

V okviru projekta je bila opravljena celovita raziskava prekarnega dela (opredelitev koncepta prekarnega dela, identifikacija pojavnih oblik, analiza mednarodnopravnega vidika prekarnosti ter stanja prekarnosti v Sloveniji) in učinkov, ki jih ima takšno delo na posameznika in družbo v celoti. Opravljena raziskava bo podlaga za oblikovanje ukrepov za omejevanje negativnih učinkov prekarnosti z vidika pravnega, ekonomskega, socialnega in zdravstvenega varstva.


Zaključek

Ker do sedaj izvedeni ukrepi problematiko prekarnosti naslavljajo dokaj parcialno, je nujen sistemski pristop k izpostavljeni problematiki, zato je bila potrebna ustanovitev MDS. Kot je bilo že rečeno, je bila ta delovna skupina ustanovljena z namenom, da preuči stanje prekarnosti v Republiki Sloveniji in na podlagi ugotovljenega pripravi celovit (sistemski) nabor ukrepov za odpravo prekarnosti, Glede na navedeno menimo, da je predlog Gibanja za dostojno delo in socialno družbo glede oblikovanja delovne skupine predstavnikov države in strokovne javnosti z namenom reševanja vprašanja prekarnosti že realiziran z ustanovitvijo in delovanjem MDS.

Komentarji