21. 4. 2020
Odziv Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti
Preventivne zdravstvene preglede delavcev urejajo Zakon o varnosti in zdravju pri delu (Ur. l. RS, št. 43/11, ZVZD-1), Pravilnik o preventivnih zdravstvenih pregledih delavcev (Ur. l. RS, št. 87/02, 29/03-popr., 124/06) in Zakon o delovnih razmerjih (Ur. l. RS, št. 21/13 s spremembami, ZDR-1). Tako ZVZD-1 v 36. členu določa, da mora delodajalec zagotoviti delavcem zdravstvene preglede, ki ustrezajo tveganjem za varnost in zdravje pri delu. V 33. členu ZVZD-1 je v povezavi z 19. členom ZVZD-1 določeno, da mora delodajalec zagotavljati zdravje delavcev tako, da izvajanje zdravstvenih ukrepov, med katere sodijo tudi zdravstveni pregledi iz 36. člena ZVZD-1, poveri izvajalcu medicine dela. Izvajalec medicine dela je skladno z določili ZVZD-1 izvajalec zdravstvene dejavnosti, ki opravlja dejavnost medicine dela, prometa in športa.
V smislu zagotavljanja zdravstvenih pregledov delavcev s strani delodajalca sta pomembna tudi pojma delavca in delodajalca. ZVZD-1 opredeljuje pojem delavca in delodajalca skladno z Direktivo Sveta 89/391/EGS. Direktiva definira delavca kot vsako osebo, ki jo zaposli delodajalec, vključno s pripravniki in vajenci, pri čemer je izključena domača služinčad. ZVZD-1 sledi ureditvi v direktivi. Delavec je vsak, ki ima z delodajalcem sklenjeno pogodbo o zaposlitvi. Z vidika namena zagotavljanja varnega in zdravega dela vseh delavcev, ZVZD-1 razširja pojem delavca na vse osebe, ki so vključene v delovni proces delodajalca na kakršnikoli pravni podlagi. Pravne podlage za opravljanje dela so urejene v posameznih predpisih s področja delovnih razmerij, urejanja trga dela, zaposlovanja na črno, urejanja študentskega in upokojenskega dela. Določba delavca izrecno definira tudi kot osebo na usposabljanju skladno z definicijo okvirne direktive (pripravniki in vajenci), kljub temu, da lahko širše tudi to obliko dela vključimo med delo na določeni pravni podlagi.
Prav tako kot opredelitev delavca se tudi osnovna definicija delodajalca v ZVZD-1 pokriva z definicijo po zakonu, ki ureja delovna razmerja. Delodajalec je vsaka pravna ali fizična oseba in drug subjekt, ki ga določba primeroma navaja, ki zaposluje delavca in z njim sklene pogodbo o zaposlitvi. Ekvivalentno z opredelitvijo izraza delavec, je tudi delodajalec opredeljen na način, da se šteje za delodajalca vsakdo, ki na kakršni koli pravni podlagi zagotavlja delo delavcem.
ZVZD-1 ter drugi predpisi na področju varnega in zdravega dela so aplikativni pri študentih in dijakih, kadar ti vstopajo v razmerje delodajalec-delavec. To je predvsem v primerih:
- ko delodajalci zaposlujejo te osebe na podlagi napotnic za začasno in občasno delo dijakov in študentov,
- kadar ti opravljajo delo zaradi usposabljanja.
Predhodni zdravstveni pregled za delavce, med katere sodijo tudi študenti, ki opravljajo delo na podlagi študentskih napotnic je obvezen:
- kadar iz izjave o varnosti in zdravju pri delu izhajajo posebne zdravstvene zahteve za delo na konkretnem delovnem mestu,
- če iz ocene tveganja izhajajo tveganja za nezgode, poklicne bolezni in bolezni povezane z delom,
- kadar je pregled predpisan s posebnimi predpisi.
V kolikor je na delovnem mestu, kje bo delo opravljal študent, predpisan oziroma določen zdravstveni pregled, mora študent opraviti zdravstveni pregled kot velja za ostale zaposlene, ki delajo na takšnem sistemiziranem delovnem mestu. Zdravstveni pregled pa se opravi v obsegu, ki ustreza tveganjem na tem delovnem mestu, oziroma obsegu, ki ga določajo posebni predpisi.
Zdravstveni pregled po ZVZD-1 se lahko opravi le pri izvajalcu medicine dela, ki glede na tveganja določi tudi vrsto in obseg pregleda, stroške zdravstvenega pregleda pa nosi delodajalec. S takšno ureditvijo se tudi študentom, zagotavlja enaka raven varnosti in zdravja pri delu, kot velja za zaposlene delavce, kar je tudi namen ureditve.
Jaz bi predlagala, da se ti pregledi sploh ukinejo. Večina so nepotrebni, rezen morda živilski pregled za, trgovce, kuharje,...
Pregledi, ki jh imajo pisarniški delovci, pa še marsikateri drugi, bi morali biti v vičjem obsegu v okviru rednega pregleda državljana pri osbnem zdravniku ali referenčni ambulanti, kot del rednega preventivnega pregleda.
Tak pregled bi imel tudi več smisla, saj osebni zdravnik lahko spremlja pacienta in njegovo zdravje. Osebni zdravnik lahko na podlagi sprememb krvne slike, EKg, plučne kapacitete, ... pravočasno ukrepa in pošlje pacienta na specialistični pregled.
Pregledi pi medicini dela pa so v velikih primerih namenjeni le izdaji nekega potrdila.
Pregled pri medicini dela opravi tocno vse te preglede (da dovolj zgodaj zaznajo marsikatero bolezen), in je za delavca super.
Edina razlika je, da če bi se pregled delal pri osebnem zdravniku bi to moral kriti ZZZS (državi ni v interesu), ali pa delavec sam (delavcu ni v interesu), v primeru pregledov za službo, pa to krije delodajalec (za njih je pa v naši državi že tako vsem vseeno).
Pa ravno državi in delovcu bi moralo biti v interesu, da se pravočasno odkrijejo bolezni in se jih pravočasno začne zdraviti.
Tistemu ki je najmanj v interesu je delodajalcu, če en zboli in gre na dolgoročno bolniško ali pa umre ker se mu ne odkrije pravočasno sprememba na zdravju, pač delavca nadomesti. Kdo bo tega delovca nadomestil doma pri družili? Koliko država plača za zdravljenje in boleznine nepravočasno odkritih bolezni?
Drugo je da medicina dela nima vpogleda v tvoje zdravstveno stanje pred 3 leti osebni zdravnik pa ima. Medicina dela ne more vedeti, da se ti je nekaj spremenilo osebni zdravnik, ker ima vpogled za nazaj, ker ima vse podatke o pacientu, pa lahko.
Sabina, jaz vas ne razumem, obenem vas skrbi za delavca, po drugi strani pa predlagate da bi medicino dela oz preglede v sklopu medicine dela kar ukinili.
Fora te medicine dela je v tem da je cel kup ljudi ki nikoli ne gre k osebnemu zdravniku na pregled. In so potem enkrat na vsake kvatre prisiljeni na zdravniški pregled. Če še tega ne bi bilo, bi se še povečala verejtnost da delavec škripne ker se pravočasno ne odkrije sprememba na zdravju.
Delavec bi pregled imel, ne bi pa zanj plačal. To, da ga plača sam, tudi v primeru plačila ZZZS seveda ne ve.
ZZZS pa že zna nabit čakalne dobe na tak nivo, da gre na koncu tudi delavec k privatniku, zzzs pa pobira denar delavcem, izplača ga pa "kolegom" v žep.
Seveda bi lahko to delal osebni zdravnik... ampak vsi se otepajo plačila.