Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Ukinitev strankarskih list

917 OGLEDOV 3 KOMENTARJI

Predlagam, da se na državnozborskih volitvah poleg volilnih okrajev ukinejo tudi strankarske liste. Namesto tega naj volilci glasujejo tako, da pri vsakem kandidatu obkrožijo ZA ali PROTI.

Iz teh glasovnic dobimo proporcionalno razdelitev poslanskih mandatov na naslednji način:

- Za še neizvoljenega kandidata in že izvoljenega kandidata dobimo verjetnost, da sta v isti stranki tako, da število volilcev, ki so pri obeh kandidatih obkrožili ZA, delimo s skupnim številom volilcev, ki so pri že izvoljenem kandidatu obkrožili ZA.

- Za še neizvoljenega kandidata dobimo število že izvoljenih strankarskih kolegov tako, da za vse že izvoljene kandidate seštejemo verjetnosti, da sta neizvoljeni kandidat in izvoljeni kandidat v isti stranki.

- Za še neizvoljenega kandidata izračunamo D'Hondtov količnik po formuli: št. glasov ZA/(1+št. že izvoljenih strankarskih kolegov).

- Poslanci so izvoljeni zaporedno. V vsakem koraku je izvoljen kandidat z najvišjim D'Hondtovim količnikom.

Predlagam tudi, da se razpolovi število volilnih enot, saj bi dvakrat večje volilne enote pomenile, da ne bi več potrebovali razdeljevanja mandatov na državni ravni.

12 glasov

1 glas

Če bo predlog prejel vsaj 10 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR Q qetuo 43 predlogov
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


22. 10. 2019

Odziv Ministrstva za javno upravo

Vaš predlog se v celoti nanaša na spremembo volilnega sistema v Sloveniji, ki vključuje tako način izbire kandidatov na volitvah, razdeljevanje mandatov na držani ravni, kot tudi število, velikost in razdelitev volilnih enot. Gre za tematiko, sistemsko urejeno v <link http: pisrs.si pis.web external-link-new-window internal link in current>Zakonu o volitvah v državni zbor (ZVDZ) ter v izvedbenih predpisih k temu zakonu.

Čeprav določbe ZVDZ in volilni sistem v Sloveniji, iz ustavnopravnega vidika - razen problematike glede volilnih okrajev (odločba Ustavnega sodišča RS, št. U-I-32/15-56 z dne 8. 11. 2018) – ni deklarirano ustavno sporen, so različni pobudniki in predlagatelji v času od vzpostavitve veljavnega volilnega sistema, poskušali doseči ne samo strokoven, temveč predvsem tudi političen konsenz za spremembe in dopolnitve volilne zakonodaje, ob tem pa so dosedanji predlogi večinoma predvidevali različne rešitve, ki naj bi zagotovile večji vpliv volivcev na izbiro kandidatov za poslanska mesta, čemur bi verjetno sledila ukinitev volilnih okrajev.

Strokovne in politične razprave, ki v zvezi z morebitnimi spremembami slovenskega volilnega sistema, tudi na pobudo predsednika države, potekajo s strani več deležnikov – Ministrstva za javno upravo, ki je resorno pristojno za volilno zakonodajo, predsednika republike, ustavnih pravnikov, predstavnikov vseh političnih strank ter Državne volilne komisije – aktivno potekajo in so tudi že oblikovana delovna besedila sprememb in dopolnitev ZVDZ, prav tako pa tečejo tudi aktivnosti za morebitno preoblikovanje volilnih okrajev, s pritegnitvijo strokovnjakov različnih strok, predvsem tudi geografov, upoštevajoč pri tem že omenjeno ustavno odločbo. Deležniki se, kolikor so doslej izrazili svoje mnenje, strinjajo o tem, da bi uvedba ene od oblik prednostnega glasu povečala vpliv volivcev na izbiro konkretnih kandidatov za poslanska mesta in bistveno vplivala na personifikacijo volitev ter v večji meri uresničila ustavno ureditev, ne glede na to, ali bi bil to absolutni prednostni glas, ali denimo močan relativen prednostni glas, ki ne bi bil samo popravek v razmerju do sedanje ureditve, temveč bi dejansko omogočil vpliv volivcev na izbiro kandidatov za poslanska mesta. V slednjem primeru tudi ne bi šlo za novoto v slovenskem pravnem redu, saj je relativni prednostni glas že na primer del ureditve za izvolitev poslancev v Evropski parlament. Za oddajo prednostnega glasu se odloča relativno veliko volivcev. Predmet aktualnih debat je tudi preoblikovanje oziroma ukinitev volilnih okrajev, glede na ugotovljeno ustavno neskladnost določbe 4. člena Zakona o določitvi volilnih enot za volitve poslancev v Državni zbor (ZDVEDZ), ki jo mora Državni zbor odpraviti v roku dveh let.

V zvezi s spremembami temeljne volilne zakonodaje se je potrebno zavedati, da je za to potrebna kvalificirana večina v državnem zboru (2/3 absolutna večina), zato mora biti predlog rešitev ne le strokovno utemeljen temveč tudi rezultat širokega konsenza v vseh navedenih okvirjih. Ob tem pa je pomembno upoštevati tudi načelo enostavnosti volilnega sistema, ki mora biti volivcem razumljiv. Glede na potrebno politično soglasje pri morebitnem spreminjanju volilne zakonodaje bodo postopki usklajevanj in oblikovanja zakonskih rešitev zato po pričakovanju potekali daljši čas.

Glede na navedeno ter ob dejstvu, da bi vaš predlog zahteval celostno spremembo volilnega sistema, pred tem pa bi moral biti bistveno bolj podrobno in celostno obrazložen ter utemeljen, tudi iz vidika morebitnih prednosti in tudi posledic takšnega sistema, predlog po našem mnenju v tem trenutku v okviru aktualnih pogovorov o spremembah volilnega sistema ni primeren za nadaljnjo obravnavo.

Priloge:

Komentarji