Preusmeritev mandatnih glob mestnih redarjev v MOL
Zakon o prometnih pravilih v 46. členu določa, da je hitrost v območju omejene hitrosti omejena na 30 km/h. Območje omejene hitrosti označujejo pravokotni znaki z napisom CONA in znakom za omejitev hitrosti na 30 km/h.
Tako so med ukrepi za umirjanje prometa v Mestni občini Ljubljana v zadnjih petih letih uvedli kar 42 novih območij, kjer je najvišja dovoljena hitrost 30 kilometrov na uro. Tako imenovanih con 30 je v glavnem mestu zdaj skupno 123, mogoče že kakšna več.
Na mestnem oddelku za gospodarske dejavnosti in promet pravijo, da območja omejene hitrosti določajo na podlagi lastne strokovne presoje ali pa na podlagi pobud policije, mestnega redarstva, osnovnih šol, vrtcev, četrtnih skupnosti in krajanov. Tovrstna območja se pojavljajo tam, kjer je treba hitrost vozil še dodatno znižati – bodisi zaradi bližine šol, vrtcev… To je dobra rešitev za specifične ceste v bližini šol, vrtcev.
Tako imenovane legalne cone 30 so idealni prostor za izrekanje mandatnih glob zaradi prekoračitev hitrosti. Globe, ki jih plačujejo fizične osebe zaradi storjenih prekrškov prekoračitve hitrosti se stekajo v občinske proračune in so del javno finančnih prihodkov občin.
Ljubljanski redarji so v primerjavi s svojimi kolegi iz drugih občin pravi garači. Ljubljansko redarstvo vsako leto v občinski proračun prispeva več milijonov evrov.
Če bi šteli samo denar, bi lahko rekli, da je vsako leto za ljubljanske redarje uspešno. Prihodki od glob, odkar so začeli redarji meriti hitrost po Ljubljani, se gibljejo nad 3,5 milijona evrov. Preračunano na zaposlenega v ljubljanskem mestnem redarstvu poberejo za skoraj 75.000 evrov glob na leto.
Mestno redarstvo je v letu 2018 izvajalo meritve hitrosti z dvema stacionarnima samodejnima merilnima napravama izmenično na sedmih lokacijah in z dvema mobilnima samodejnima merilnima napravama, nameščenima v službenih vozilih na različnih lokacijah določenih v skladu z elaboratom. Vse informacije glede izrečenih glob lahko pridobite v javno dostopnih letnih poročilih Mestnega redarstva. Prihodki iz naslova glob s področja hitrosti za leto 2018 so bili v znesku cca 1,5 milijona €.
Predlagam, da se vse izrečene mandatne globe v cona 30 preusmerijo v šole in vrtce, ne pa da gredo v proračune posameznih občin.
Občine morajo poskrbeti za ustrezno financiranje vrtcev in šol in to ne more in ne sme biti vezano na število prekrškov v njeni bližini. Čudno bi bilo to dejavnost prepustiti inkasantstvu. To bi bilo res čudno, če bi v neki občini ugotovili, da je potrebno obnoviti šolo, pa bi župan naročil, naj poberejo čim več kazni. Čudno bi bilo tudi, če bi šola postavljena blizu "donosnega" stacionarnega radarja bila finančno preskrbljena in si privoščila ves mogoč luksuz, druga šola, zgrajena na bolj primernem mestu, pa bi bila na robu bankrota.
Denarja iz pobranih glob ima MOL dovolj, le preusmeriti ga je potrebno po potrebah šol in vrtcev.
Občine morajo poskrbeti za ustrezno financiranje vrtcev in šol in to ne more in ne sme biti vezano na število prekrškov v njeni bližini. Čudno bi bilo to dejavnost prepustiti inkasantstvu. To bi bilo res čudno, če bi v neki občini ugotovili, da je potrebno obnoviti šolo, pa bi župan naročil, naj poberejo čim več kazni. Čudno bi bilo tudi, če bi šola postavljena blizu "donosnega" stacionarnega radarja bila finančno preskrbljena in si privoščila ves mogoč luksuz, druga šola, zgrajena na bolj primernem mestu, pa bi bila na robu bankrota.
Baje zakonodaja ne omogoča porabe izrečenih glob v coni 30 km/h. Zakon o prekrških (9. odstavek 17. člena) določa da so:
»Globe, plačane za prekrške, so prihodek države oziroma samoupravne lokalne skupnosti, če so plačane za prekrške, ki jih je pravnomočno izrekel prekrškovni organ te samoupravne lokalne skupnosti, ki je za odločanje o prekrških pooblaščen z zakonom, s katerim so določeni ti prekrški. Globe, plačane za prekrške, ki so predpisani z odloki samoupravnih lokalnih skupnosti, in pravnomočno izrečene z odločbami prekrškovnih organov samoupravne lokalne skupnosti, so prihodek tiste samoupravne lokalne skupnosti, katere predpis je bil kršen.«
Za vrtce v Mestni občini Ljubljana so v celoti zagotovljena sredstva iz proračuna Mestne občine Ljubljana, pri šolstvu pa so plače zaposlenih zagotovljene iz proračuna države, objekti in njihovo vzdrževanje pa iz proračuna Mestne občine Ljubljana.
Torej je situacija povsem jasna in razumljiva. Finančni proračun Mestne občine Ljubljana zagotavlja finančna sredstva vrtcem in šolam, ampak le koliko? Glede na znesek izrečenih glob v coni 30 km/h (op. žal Mestno redarstvo ne vodi evidence o tem, koliko je bilo storjenih tovrstnih prekrškov v okolici šol) bi se morala vsa ta finančna sredstva prerazporediti v vrtce in šole.
Občine za vzdrževanje osnovnih šol namenijo določeno vsoto denarja. Šole jih porabijo za redno in interventno naložbeniško vzdrževanje in obveznosti iz inšpekcijskih odločb. V Ljubljani je recimo 67 objektov povprečno starih 50 let, zato so strehe, vodovodne in elektroinstalacije precej dotrajane. Iz seznama odločb zdravstvenega inšpektorata RS je razvidno, da je pereč problem v večini šol tudi dotrajanost oken, kuhinj in telovadnic. Torej kje dobiti denar!? Presumeriti ga je treba iz občinskega proračuna (mandatne globe) v šole, NE pa ga recimo namenjati za spominske plošče na kopališču Kolezija, na kateri piše: "Investitor: MOL Ljubljana, župan, g. Zoran Jankovič)! Investitorji izgradnje so bili "LJUBLJANČANI", ne pa g. župan. Zato ne rabimo/ne rabi (op. g. Jankovič) spominske plošče, ki vsekakor nekaj stane ...
Ne vozit hitreje od 30, ne bo kazni, ne bo potrebe po redarjih, in denar boš lahko porabil za kaj drugega.
1. Cone 30 so nujno potrebne za varnost otrok ampak le v času, ko so otroci dejansko tam, izven tega časa pa so namenjene inkasantstvu. V sosednji Avstriji so take cone časovno omejene na čas prisotnosti otrok v šolah.
2. Kazni iz naslova prekoračenja hitrosti bi nujno morale v državni proračun.
1. Če smo še malo bolj natančni, so nujno potrebni zjutraj (ko otroci hodijo v šolo) in popoldne (ko otroci hodijo iz šole po pouku, po dodatnih krožkih, po treningih košarke, ali pa so v bližnji okolici). Med poukom pa ja, inkasantstvo.
Sicer se gre tudi za to, da se vozniki navadijo določenih počasnejših con. Ne pa, da preračunavajo, ali zdaj lahko hitreje, zdaj pa ne. Če že 24 urne omejitve ne upoštevajo, potem bodo le-nekaj-urno omejitev še toliko manj.
Ljudje smo racionalna bitja in smiselne omejitve tako (kot smiselne) tudi razumemo, nesmiselne omejitve (30 km/ ob treh zjutraj zaradi šole ali vrtca) pa delujejo nasprotno in posledično se tudi smiselne oziroma razumljive omejitve spoštujejo samo takrat, ko obstoja možnost sankcije. Posledica je poslabšana varnost. Enako je tudi z znaki za naselje (omejitev 50 km/h) , ki jih postavijo kilometer pred realnim začetkom naselja. Čisto in nesmiselno, s stališča varnosti pa kontraproduktivno inkasantstvo.
30 km/h cone obstajajo zato, da se zniža hitrost prometa, s tem pa poveča varnost predvsem otrok. Prometne nesreče so glavni krivec za smrt otrok (pravi WHO).
Bistvo problema je, da vozniki raje letno plačujejo milijone, kot pa da bi poskrbeli za varnost otrok!
Ta denar naj se raje porabi za izboljšanje varnosti otrok v prometu, ne pa za nova igrala v vrtcih.
Če se malo pošalim: lahko se s tem denarjem kupi napihljive lutke v velikosti otrok, potem naj jih pa redarji v bližini šol mečejo pred avtomobile - kdor lutko zbije, je kršil 45. člen ZPrCP - globa 300€ in 3 kazenske točke.
Globe, ki jih predpisujejo zakoni oziroma so določene na nivoju države bi se morale stekati v državni proračun in ne občinske proračune, nakar pa bi se moral ta denar smotrno in namensko porabiti. Del denarja nazaj občinam za delovanje redarskih služb, del denarja v posodobitev prometne infrastrukture, del za preventivo itd. To, kar se sedaj dogaja je čisto navadno inkasantstvo in številne občine s pridom izkoriščajo proste roke, ki jim jih je dala država. Poleg tega pa so nekatere globe pri nas po moje nesorazmerno visoke. Recimo globa za napačno parkiranje je 80 €, torej 1/8 minimalne plače za eno napačno parkiranje! Če bi tako hitro, kot v tej državi rastejo kazni za prometne prekrške rasla minimalna plača bi bili ena najbogatejših držav.