Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Kakovost in varnost pacientov

1768 OGLEDOV 12 KOMENTARJEV

Dokazano je, da nam zdravstvena oskrba prinese ogromne koristi za naše zdravje, a napake pri njenem izvajanju se dogajajo prepogosto in pacienti velikokrat utrpijo škodo za zdravje. Študije kažejo, da vsak deseti pacient, ki se zdravi v akutni bolnišnici utrpi škodo za svoje zdravje zaradi škodljivega dogodka. Približno vsak 500 do 1000 zaradi tega umre.

Izboljševanje varnosti pacientov je težko delo. Ne gre samo za uporabo metod in orodij za varno zdravstveno obravnavo, najpomembnejša je sprememba kulture. Disfunkcija ali celo patološka kultura je tista, ki ne dovoljuje sprememb. Prevladuje sindrom ranljivega sistema, ki onemogoča izboljšave na področju kakovosti zdravstvene obravnave in varnosti pacientov.

Navkljub nacionalni strategiji kakovosti in varnosti v zdravstvu za vodstva zdravstvenih ustanov in njihove zaposlene je primer »zdravnika« Radana pokazal, da je pri nas v Sloveniji vprašanje kakovosti in varnosti pacienta neustrezno rešeno. Nekateri elementi so že del drugih predpisov, npr. Zakona o pacientovih pravicah (Uradni list RS, št. 15/08; v nadaljnjem besedilu: ZPacP) in Uredbe o poslovanju z uporabniki v javnem zdravstvu.

Na tem področju nimamo ustreznega zakona. Razen tega imamo en čuden preplet ugotavljanja strokovnih napak in kazenske odgovornosti. Tega v drugih državah ne poznajo. Če bi nam uspelo v zakonodaji to dvoje ločiti, da bi se po eni poti obravnavale morebitne zdravniške napake, po drugi pa kazenska odgovornost, bi s tem mnogo stvari lahko razčistili.

Nujno je, da Ministrstvo za zdravje pripravi in čim prej spravi v zakonsko proceduro zakon, ki bi več povedal o kakovosti in varnosti pacientov. Ministrstvo za zdravje je dne 22. 12. 2016 za javno razpravo že pripravilo okvirna izhodišča za Zakon o kakovosti in varnosti v zdravstvu, št. 0070-59/2016/73.

15 glasov

6 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 11 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR F Ferenc 156 predlogov
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


13. 5. 2022

Odziv Ministrstva za zdravje

Zagotavljanje in izboljševanje kakovostne in varne zdravstvene obravnave predstavljajo prednostne aktivnosti pri vzpostaviti varnega, učinkovitega, pravočasnega, pravičnega, in uspešnega zdravstvenega sistema s pacientom, državljanom v središču.

Najboljši pristop za zagotavljanje in izboljševanje kakovostne zdravstvene obravnave, to je najboljše možne oskrbe z najboljšimi možnimi izidi, ki jo ljudje prejmejo, ko jo potrebujejo, je nadgradnja doseženega, izpolnjevanje obljubljenega in vpeljevanje mednarodnih priporočil.

Tak pristop predstavlja optimalno izrabo razpoložljivih sredstev, zato mora predstavljati glavni cilj delovanja celotnega zdravstvenega sistema od regulatorja preko plačnika in posameznega izvajalca do državljana:

  • regulator preko zagotavljanja strateških in zakonskih sprememb,
  • plačnik s pravičnim sistemom financiranja za vzpodbujanje kakovostnih in varnih metod obravnave
  • izvajalci z optimalno in racionalno uporabo vseh virov ter
  • opolnomočenega državljana.

Na podlagi slednjega so v predlogu Nacionalne strategije Kakovosti in varnosti 2022 -2031 jasno opredeljeni strateški cilji  in aktivnosti med katerimi  je tudi vzpostavitev učinkovite normativne podlage za zagotavljanje, spremljanje in nenehno izboljševanje kakovosti in varnosti zdravstvenega varstva, ki vključuje pripravo zakona o kakovosti in varnosti v zdravstvu in sistemsko ureditev področja nekrivdne odškodnine in dekriminalizacije človeških napak ter upravljanja z varnostnimi incidenti pri pacientih in obvladovanjem varnostnih in drugih kliničnih tveganj.

Vsak sistem temelji na formalnih in neformalnih osnovah, na primer priporočilih. Zdravstveni sistem je kompleksen in občutljiv družbeni podsistem, zato mora kot tak toliko bolj temeljiti na strukturi, ki zagotavlja učinkovito delovanje.

Kakovost in varnost predstavljata temelj sistema zdravstvenega varstva, saj se lahko samo s celovitim upravljanjem sistema kakovosti in varnosti spopadamo s škodljivimi dogodki v zdravstvu. Po poročilu Evropske komisije (2014, 2016) naj bi bilo 8 do 12 % pacientov sprejetih v bolnišnice v EU, izpostavljenih škodljivim dogodkom, s posledično škodo za njihovo zdravje. Indirektni stroški teh dogodkov predstavljajo kar 1,5 % vseh zdravstvenih izdatkov, so pa ob učinkovitih sistemih kakovosti in varnosti v kar 44 % preprečljivi. V kar 20 do 25 % primerih zdravljenje ni potrebno ali je potencialno škodljivo, kar privede do tega, da je 20 % zdravstvenih stroškov zaman, saj so lahko opravljeni brez negativnega vpliva na izide zdravljenja.

Normativna ureditev področja kakovosti je potrebna za ustrezno uravnavanje družbenih odnosov, zahtev, pravic in odgovornosti v sistemu kakovosti in varnosti, vključno z uvedbo sistema nekrivdne kompenzacije.

Zakon o kakovosti in varnosti v zdravstvu s podzakonskimi akti bo vzpostavil okvir za sistemsko normativno ureditev področja kakovosti in varnosti in bo med ostalim vključeval sistemsko ureditev področja nekrivdne odškodnine in dekriminalizacije človeških napak ob upoštevanju pravične kulture ter ravnanje z varnostnimi incidenti pri pacientih in obvladovanjem varnostnih in drugih kliničnih tveganj. Prav tako bo urejal ustanovitev državno-lastniškega, neprofitnega, vsebinsko in poslovno neodvisnega organa.

Za uspešno implementacijo bodo potrebne tudi spremembe in dopolnitve tiste zakonodaje in podzakonskih predpisov, ki se nanašajo na izvajanje funkcij in delovanja izvajalcev zdravstvenih storitev ter izvajanja funkcij deležnikov v zdravstvu. S tem se zagotavlja pravna podlaga za nemoteno izvajanje te strategije, ciljev ter nalog zagotavljanja in izboljševanja kakovosti in varnosti.

Komentarji