Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Pravno priznanje spola

4821 OGLEDOV 21 KOMENTARJEV

Pravno priznanje spola je postopek spremembe imena ter uradnih podatkov o spolu v uradnih dokumentih in registrih z namenom priznanja spolne identitete posameznika.

Slovenija, kot mnogo drugih držav, nima posebnega zakona, ki bi urejal pravno priznanje spola in vsa ostala vprašanja za transspolne osebe.

Pravno priznanje spola bi moralo biti zasnovano na eni sami postavki: samoidentifikaciji osebe in posameznikovi osebni odločitvi za pravno priznanje svojega spola.

Priporočila Sveta Evrope določajo, da naj bo pravno priznanje spola urejeno hitro, dostopno in transparentno.

V Sloveniji je pravno priznanje spola urejeno v Pravilniku o izvrševanju zakona o matičnem registru, ki ga udejanja Ministrstvo za notranje zadeve.

37. člen pravilnika, imenovan sprememba spola, pravi: »Sprememba spola se vpiše na podlagi odločbe pristojnega organa o spremembi vpisanega podatka. Podlaga za izdajo odločbe je potrdilo pristojne zdravstvene ustanove ali zdravnika, iz katerega je razvidno, da je oseba spremenila spol. Pred vpisom spremembe spola v register, mora matičar zahtevati določitev nove EMŠO. Izpisek iz matičnega registra o rojstvu se izda s podatkom o novem spolu, brez zaznamka o spremembi spola.«

Trenutna ureditev pravnega priznanja spola v Sloveniji krši vsaj tri človekove pravice, in sicer pravico do telesne integritete, pravico do zdravja in pravico do zasebnosti (8. člen Evropske konvencije o človekovih pravicah).

Pravilnik o izvrševanju zakona o matičnem registru torej pravi, da mora oseba na upravno enoto dostaviti potrdilo pristojnega zdravnika ali pristojne zdravstvene institucije, iz katerega je razvidno, da je spremenila spol. Hkrati pa pravilnik ne opredeljuje kdo je pristojen zdravnik oz. zdravstvena institucija in kaj sprememba spola pomeni.

Potrdilo v Sloveniji običajno izda psihiater. Praksa kaže, da je pristojen zdravnik v večini primerov psihiater iz Interdiscriplinarnega konzilija za potrditev spolne identitete, pri kateri mora oseba, ki želi pravno priznati spol, pridobiti tudi diagnozo transseksualizma, ki je klasificiran kot duševna motnja. Torej je za spremembo spola glede na zakonodajo in prakso potrebna vsaj diagnoza motnja spolne identitete.

Pravno priznanje spola je pomembno, saj posameznikom omogoča, da so pravno-formalno priznane s svojim pravim spolom – ob rojstvu jim je namreč bil pripisan napačen spol. Brez pravnega priznanja spola so transspolnim osebam onemogočene vsakodnevni opravki, kot so dvig priporočene pošiljke, odprtje bančnega računa ali uporaba poimenske vozovnice za javne prevoze. Transspolne osebe se zelo pogosto soočajo s situacijami, kjer se njihova spolna identiteta in spolne izraz ne ujemata z uradnim spolom, ki je zaveden na osebnih in drugih dokumentih. Med posledicami tega so deležne očitkov, da uporabljajo ponarejene dokumente in/ali pa so prisiljene v razkritje svoje spolne identitete, čeprav si tega niso v dani situaciji želele. To krši njihovo človekovo pravico do zasebnosti, vodi pa lahko tudi do nesprejemanja, diskriminacije in nasilja. Dokumenti o opravljenih izobraževanjih in preteklih zaposlitvah, ki ne izražajo spola, ki je transspolnim osebam lasten in v njem živijo, so pogostokrat razlog za nevključevanje v izobražanje in/ali brezposlenost transspolnih oseb.

Sprememba imena in/ali priimka v osebnih dokumentih je urejena v Zakonu o osebnem imenu. Oseba, ki želi spremeniti ime in/ali priimek v osebnem dokumentu, mora po zakonu o osebnem imenu zaprositi za spremembo na matičnemu registru. Če je oseba polnoletna, vloži prošnjo za spremembo sama, če pa je mladoletna to stori njen zastopnik. V primeru, da je oseba starejša od devet let, mora tudi mladoletna oseba sama podati soglasje. Sprememba osebnega imena ni dovoljena osebam, ki so bile pravomočne obsojene za kaznivo dejanje ali zoper katerih teče kazenski postopek.

Zakoni, ki urejajo pravno priznanje spola, bi naj bili brez pogojev ali zahtev po posredovanja institucij pri posameznikovi odločitvi. Dobri primeri praks pravnega priznanja spola trenutno obstajajo na Malti, Irskem, Danski ter v Argentini, kjer je zakonodaja skladna s človekovimi pravicami in omogoča pravno priznanje spola brez intervencij psihiatrov, zdravnikov, sodnikov, zgolj z upoštevanjem osebne svobode in možnosti odločanja osebe, ki želi tudi pravno priznanje svoje spolne identitete.

Malta ima trenutno najbolj progresiven in vključujoč zakon – GIGESC – Gender Identity, Gender Expression and Sex Characteristics Act – za transspolne in cisspolno nenormativne osebe v Evropi. Zakon GIGESC vključuje osebne okoliščine spolne identitete, spolnega izraza ter spolnih značilnosti, ki jih definira kot slednje:

  • spolna identiteta: notranje in individualno doživljanje spolne identitete vsake posamezne osebe, ki je lahko v skladu ali neskladju s spolom, ki je bil osebi pripisan ob rojstvu, vključujoč osebno doživljanje lastnega telesa (ki morda vključuje, kadar je to odločitev posameznika, prilagoditve telesnega videza in/ali telesnih funkcij z medicinskimi, operativnimi ali drugimi posegi), ter ostali načini predstavljanja spolne identitete, kot so ime, oblačila, način govora, mimika in kretnje, …
  • spolni izraz: manifestacija oz. zunanje predstavljanje spolne identitete vsake posamezne osebe
  • spolne značilnosti: kromosomske, gonadne in anatomske značilnosti vsake posamezne osebe, ki vključujejo primarne spolne značilnosti kot so reproduktivni organi in genitalije ter kromosomske strukture in hormone, ter sekundarne spolne značilnosti kot so mišična masa, porazdelitev las, oprsje itd.

Zakon GIGESC omogoča pravno priznanje spola, osnovano izključno na samoidentifikaciji posameznikov, kar je v skladu s standardi Sveta Evrope, ki določajo, da naj bo pravno priznanje spola hitro, dostopno in transparentno. Zakon GIGESC določa, da imajo vse osebe pravico do pripoznanja svoje spolne identitete, svobodnega razvoja svoje osebnosti v skladu s svojo spolno identiteto ter obravnavanja, ki spoštuje in je v skladu z posameznikovo spolno identiteto, telesne integritete in fizične avtonomije, hkrati pa pripoznanje osebe v skladu z njeno spolno identiteto, ter pripoznanje te identitete tudi v vseh osebnih dokumentih, ki vključujejo omenjeno osebno okoliščino.

Predlog je torej: ustvariti zakon po zgledu Malte (GIGESC - Gender Identity, Gender Expression and Sex Characteristics Act) ali drugih primerljivih zgoraj navedenih držav. V prilogi je tudi publikacija Pravno priznanje spola v Sloveniji, kjer je celotna problematika podrobneje opisana, navedene pa so tudi smernice za reševanje problemov.

22 glasov

7 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 11 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR Z ZaBoljšoSlovenijo 3 predlogi
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Priloge:



Odgovor


18. 4. 2017

Odziv Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti

Ministrstvo se zaveda, da se diskriminacija transspolnih oseb lahko dogaja na različnih področjih njihovega zasebnega in javnega življenja (zaposlovanje, izobraževanje, zdravstvo, javni prostor, dostop do blaga in storitev itd.). Zlasti pa so transspolne osebe lahko pogosteje žrtve kaznivih dejanj iz sovraštva in tarče sovražnega govora. Raziskave tudi kažejo, da je odnos do transspolnih oseb precej bolj negativen kot do istospolno usmerjenih oseb.

V skladu s poročilom Evropske agencije za temeljne pravice (FRA) "Protection against discrimination on grounds of sexual orientation, gender identity and sex characteristics in the EU (2015)" se je Slovenija uvrščala med države članice, kjer je prepoved diskriminacije na podlagi transspolnosti spadala v t.i. splošno prepoved diskriminacije brez izrecne omembe spola ali spolne usmerjenosti. Nenatančna določitev te osebne okoliščine ter pomanjkanje pravne prakse tako lahko vodi v stanje pravne negotovosti v zvezi z natančno zaščito transspolnih oseb pred diskriminacijo. Poleg tega sodna praksa ter EU in mednarodno pravo s področja človekovih pravic prepoznavata transspolnost oz. spolno identiteto in spolni izraz, kot osebni okoliščini, ki nista povezani s spolno usmerjenostjo in potrebujeta posebno varstvo pred diskriminacijo (npr. referenca na spolno identiteto v direktivi 2012/29/EU o pravicah žrtev kaznivih dejanj in direktivi 2011/95/EU o zahtevanih pogojih).

MDDSZ je navedene argumente upošteval pri pripravi Zakona o varstvu pred diskriminacijo (veljaven od 24.5.2016), ki v 1. členu izrecno navaja spolno identiteto in spolni izraz, kot osebni okoliščini zaradi katerih je prepovedana vsakršna oblika diskriminacije na različnih področjih družbenega življenja, pri uresničevanju človekovih pravic in temeljnih svoboščin, pri uveljavljanju pravic in obveznosti ter v drugih pravnih razmerjih na političnem, gospodarskem, socialnem, kulturnem, civilnem ali drugem področju.

Predlog 8164-92 se nanaša na pravno priznanje spola, kot postopek spremembe imena ter uradnih podatkov o spolu v uradnih dokumentih in registrih z namenom priznanja spolne identitete posameznika_ce. Kot je navedeno v besedilu predloga, je postopek pravnega priznanja spola urejen v 37. členu Pravilnika o izvrševanju Zakona o matičnem registru, ki ga udejanja MNZ. Pristojen organ za izdajo odločbe o spremembi spola zahteva potrdilo pristojne zdravstvene ustanove ali zdravnika. Publikacija Pravno priznanje spola v Sloveniji: smernice za uresničevanje spoštovanja človekovih pravic transspolnih in cisspolno nenormativnih oseb (priloga pobude) izpostavlja, da bi moralo pravno priznanje spola temeljiti na samoidentifikaciji osebe in na osebni odločitvi za pravno priznanje spola posameznika_ice. In sicer, brez pogoja pridobitve medicinske diagnoze ali diagnoze motnje duševnega zdravja oz. motnje spolne identitete. Uradni postopek ureditve pravnega priznanja spola naj bi bil popolnoma ločen od medicinske obravnave.

V zvezi s pravnim priznanjem spola je v začetku marca 2017 potekal sestanek med predstavniki in predstavnicami MDDSZ, MNZ in nevladnimi organizacijami, ki delujejo na področju človekovih pravic transspolnih oseb. Kljub soglasju udeležencev in udeleženk, da je potrebno uresničevanje človekovih pravic transspolnih oseb urediti na sistemski ravni, pa je bilo predlagano, da se k reševanju problematike pristopi po korakih. Po mnenju nevladnih organizacij bi bil prvi pomemben korak sprememba 37. člena Pravilnika o izvrševanju Zakona o matičnem registru.

V zvezi s predlogom, da se tudi v Sloveniji sprejme zakon, ki bi celostno urejal pravno priznanje spola, po zgledu Malte ali drugih primerljivih navedenih držav, pojasnjujemo, da bo pred pripravo zakona potrebno opraviti analizo stanja in pravnih podlag ter preučiti obstoječe tuje prakse in zakonodajo.

Odziv Ministrstva za notranje zadeve

V podanem predlogu predlagatelj navaja, da bi moralo biti pravno priznanje spola, ki vsebuje postopek spremembe imena ter uradnih podatkov o spolu v uradnih evidencah in registrih z namenom priznanja spolne identitete, zasnovano samo na eni postavki, to je samo identifikaciji osebe in posameznikovi osebni odločitvi za pravno priznanje svojega spola. Republika Slovenija, tako kot mnogo drugih držav, nima posebnega zakona, ki bi urejal pravno priznanje spola in vsa ostala vprašanja za transspolne osebe. Pravno priznanje spola je urejeno v 37. členu Pravilnika o izvrševanju zakona o matičnem registru, ki določa, da se sprememba spola vpiše na podlagi odločbe pristojnega organa o spremembi vpisanega podatka. Podlaga za izdajo odločbe je potrdilo pristojne zdravstvene ustanove ali zdravnika, iz katerega je razvidno, da je oseba spremenila spol.

Predlagatelj opozarja, da obstoječi pravilnik ne opredeljuje, kdo je pristojen zdravnik oz. zdravstvena institucija in kaj sprememba spola pomeni. Takšna ureditev pa krši vsaj tri človekove pravice, in sicer:

  • pravico do telesne integritete,
  • pravico do zdravja in
  • pravico do zasebnosti (8. čl. Evropske konvencije o človekovih pravicah).

V Sloveniji potrdilo o spremembi spola običajno izda psihiater, v večini primerov psihiater iz Interdisciplinarnega konzilija za potrditev spolne identitete, pri kateri mora oseba, ki želi pravno priznati spol, pridobiti tudi diagnozo transseksualizma, ki je klasificiran kot duševna motnja. Predlagatelj pri tem opozarja na pomembnost pravnega priznanja spola, saj posameznikom omogoča, da so pravno-formalno priznane s svojim pravim spolom.

Transspolnim osebam so brez pravnega priznanja onemogočeni vsakodnevni opravki, zelo pogosto pa se srečujejo s situacijami, kjer se njihova spolna identiteta in spolni izraz, ne ujemata z uradnim spolom, ki je naveden na osebnih in drugih dokumentih, zaradi česar so posledično deležne očitkov, da uporabljajo ponarejene dokumente. Takšne situacije jih prisilijo v razkritje svoje spolne identitete, kar krši njihovo pravico do zasebnosti, vodi pa lahko tudi do nesprejemanja, diskriminacije ali nasilja ter so razlog za nevključevanje v izobraževanje in/ali brezposelnost transspolnih oseb. Zakoni, ki urejajo pravno priznanje spola, naj bi bili zato brez pogojev ali zahtev po posredovanju institucij (psihiatrov, zdravnikov, sodnikov) pri posameznikovi odločitvi za pravno priznanje svoje spolne identitete.

Glede na priporočila Sveta Evrope, ki določajo, da naj bo pravno priznanje spola urejeno hitro, dostopno in transparentno, predlagatelj predlaga zakon po vzoru Malte (Gender Identity, Gender Expression and Sex Characteristicd Akt – GIEGESC) ali drugih primerljivih držav (Irska, Danska, Argentina) in hkrati pojasnjuje, da je GIEGESC trenutno najbolj progresiven in vključujoč zakon za transspolne in cisspolno nenormativne osebe v Evropi, ki omogoča pravno priznanje spola, osnovano izključno na samoidentifikaciji posameznikov. GIEGESC določa, da imajo vse osebe pravico do pripoznanja svoje spolne identitete, svobodnega razvoja svoje osebnosti v skladu s svojo spolno identiteto ter obravnavanja, ki spoštuje in je v skladu s posameznikovo spolno identiteto, telesne integritete in fizične anatomije, hkrati pa pripoznanje osebe v skladu z njeno spolno identiteto, ter pripoznanje te identitete tudi v vseh osebnih dokumentih, ki vključujejo omenjeno osebno okoliščino.

Ministrstvo za notranje zadeve, v katerega pristojnost sodi upravljanje in vodenje matičnega registra, pojasnjuje, da se v matični register, skladno z Zakonom o matičnem registru (Uradni list RS, št. 11/11 – uradno prečiščeno besedilo, v nadaljevanju ZMatR), za državljane Republike Slovenije evidentira že nastala matična dejstva (rojstvo, sklenitev zakonske in partnerske zveze ter smrt) ter druge spremembe osebnega stanja (med njimi tudi sprememba spola) in matična dejstva tujcev, če so le-ta nastala na območju Slovenije. ZMatR v tretjem odstavku 20. člena določa, da se lahko že vpisano matično dejstvo ali podatek v matičnem registru spremeni, dopolni ali briše le na podlagi pravnomočne odločbe pristojnega organa ali akta drugega organa, pristojnega za odločanje o spremembi osebnih stanj. Pravilnik o izvrševanju zakona o matičnem registru (Uradni list RS, št. 40/05, 69/09 in 77/16, v nadaljevanju: Pravilnik) nadalje v 37. členu določa, da se sprememba spola vpiše na podlagi odločbe pristojnega organa o spremembi vpisanega podatka. Podlaga za izdajo odločbe je potrdilo pristojne zdravstvene ustanove ali zdravnika, iz katerega je razvidno, da je oseba spremenila spol. V zvezi s tem ministrstvo pojasnjuje, da je s spremembo spola mišljena fizična sprememba spola, ki je nedvoumno v domeni zdravstva, saj je zgolj zdravstvena stroka tista, ki lahko biološko (fizično) spremembo potrdi. Šele na podlagi tako potrjenega dejstva, matičar (ki ni strokovno usposobljen za vsebinsko presojo spremembe osebnega stanja) izda odločbo, na podlagi katere je mogoče tehnično izvršiti spremembo podatka o spolu v uradni evidenci – matičnem registru.

Ministrstvo za notranje zadeve ocenjuje, da je vprašanje pravnega priznanja spola (ki nujno ne vključuje tudi prilagoditve telesnega videza z medicinskimi, operativnimi in drugimi posegi) mnogo širše, kot je njegov vpis v uradne evidence, skladno z veljavno zakonodajo. Ker zadeva vsa področja družbenega življenja, ne more biti predmet urejanja podzakonskega akta, katerega nosilec je Ministrstvo za notranje zadeve, temveč bi moralo biti urejeno kot zakonska materija, pri čemer kot nosilno ministrstvo ne vidimo Ministrstva za notranje zadeve, temveč Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti (v nadaljevanju: MDDSZ), in Ministrstvo za zdravje.

Vprašanje pravnega priznanja spola je Ministrstvo za notranje zadeve izpostavilo že v medresorskem usklajevanju Zakona o varstvu pred diskriminacijo (v pristojnosti MDDSZ), podrobneje pa problematiko predstavilo na sestanku na MDDSZ, dne 3. 3. 2017, na katerem je bilo dogovorjeno, da MDDSZ z namenom reševanja tega vprašanja skliče medresorski sestanek, ki bi se ga poleg predstavnikov MDDSZ udeležili tudi predstavniki Ministrstva za zdravje, Ministrstva za notranje zadeve, Ministrstva za pravosodje in Službe Vlade za zakonodajo.

Priloge:

Komentarji




  • I Ivan Peter Benko

    Zakonski predpis ne more spreminjati naravnih dejstev. Grobo odstopanje od normalnega - naravnega, ne morejo veljati kot nekaj normalnega

    • Z ZaBoljšoSlovenijo

      In kaj je v tem primeru nenaravnega? Spol zagotovo ni naraven. Spol je izmišljotina družbe. Torej klovnske ribice niso naravne? One se namreč rodijo kot moški. Kasneje pa, ko "vodilna" ženska ribica te skupine umre, vodilni moški spremeni spol in jo nadomesti. In žirafe imajo 94% spolnih odnosov z istim spolom. Obstajajo primeri med pingvini, ko je istospolni par posvojil drugega mladička. In to niso osamljeni primeri. Vse to v naravi že obstaja.

      Vi spreminjate naravna dejstva in zanikate in ponižujete obstoj vsega, kar ni v skladu z vašo predstavo "naravnega".

    • D DavidS

      Očitno ste prešpricali celotno biologijo. Kromosomi, X, Y in podobno.

       

      To, da nekatere živalske vrste menjajo spol, ali pa spola sploh nimajo, niti približno ne pomeni, da to velja tudi za homo sapiensa. In če neka vrsta lahko spremeni spol je to biološka sprememba, ne pa psihološka, ko se ribica pač odloči, da bo od zdaj naprej pač moški namesto ženska. Tako kot lahko nekatere živalske vrste spremenijo spol, lahko druge gredo skozi celo metamorfozo....menda ne boste tudi tega poskušali aplicirati na človeka?

       

      Seveda obstajajo tudi v naši vrsti izjeme, ampak te so posledica genskih napak - biološko (ali naravno, če želite) gledano so to defekti.

       

    • Z ZaBoljšoSlovenijo

      A psihološka sprememba pa po vaše ni naravna? In nikakor ne morete reči, da so to defekti. Vse to v naravi obstaja z razlogom. Dejstvo je, da narava ne bo nikoli dopustila, da se lahko neka živalska vrsta pretirano razmnoži. In v primeru človeka se je to nedvomno zgodilo (človek namreč ni nič drugega kot ena izmed zemeljskih živalskih vrst). Človeštvo je potrebno zreducirati, saj začenjamo presegati planetarne kapacitete. In narava zato poveča število defektov, kot ste jih sami poimenovali.

    • z zelimir

      Defekti so zelo grob izraz za nekatera odstopanja, ki se v naravi zgodijo. Mogoče bi se lahko pogojno strinjal, da v rastlinskem in živalskem svetu pride do nekih odstopanj, ki so za dosedanji razvoj nenavadna (ali pa tudi ne).

       

      Pri nas, pri ljudeh, pa je verjetno zavest tista, ki nas ločuje od drugih živih bitij in bi morala biti ravno zavest tista, ki nas opredeljuje kaj smo oziroma, kaj si želimi biti. Pravzaprav mislim, da je za nas bistvenega pomena, da dosežemo tisto, kar si želimo, da drugi mislijo o nas. In če je to opredelitev za drug spol, potem to mora biti za nas v družbi zagotovljena svoboda. Še zlasti zato, ker si želimo tako živeti in si želimo, da bi to drugi pri nas upoštevali. Ker s tem ne povzročamo omejitev ali celo škode za druge, bi to moralo postati eno od osnovnih civilizacijskih načel - ne glede, kaj pravi narava na to.

       

      Vedno se bom zavzemal za to, da nas opredeljuje tisto, kar imamo v glavi in ne, kar nosimo med nogami.

    • D DavidS

      Kako ne povzročamo omejitev ali škode drugim?

      Kaj mislite kako bi se ženske počutile, če bi prišel na njihovo atletsko tekmo možakar, ki se je dan prej na upravni enoti opredelil za žensko?

      Kako bi se počutila ženska, če bi jo na letališču pretipala takšna "policistka"?

       

      Če je namreč takšna oseba pravno opredeljena kot ženska, ji nihče ne more preprečiti teh stvari. Pa ima lahko 215cm, je kosmata kot orangutan in ji med nogami binglja 30cm dolg organ.

    • Z ZaBoljšoSlovenijo

      Ne vidim spornih zadev v vaših primerih. Kje pa je trenutno zapisano, da mora po sedanji ureditvi oseba v celoti spremeniti spol? Spol lahko spremeni vsak, ki ima potrdilo zdravnika, da gre za transseksualno motnjo, mogoče še opravi nekaj hormonskih terapij in to je to. A takšna ženska pa lahko potem opravlja delo policistke?

  • z znalček

    Mislim, da tale predlog ne rešuje dejanske in potencialne težave določenih manjšin, čemur naj bi bil namenjen. Če prav poznam stvari, se trenutno določa spol otroka ob rojstvu glede na razvitost zunanjih spolnih organov in se otroka temu primerno razporedi v enega od pri nas možnih spolov. Pri tem se ne ugotavlja kromosomskih, hormonskih, notranjespolnih in drugih razlik. Problem so že otroci z moškimi in ženskimi spolnimi organi, ki jih potem na silo umestijo v eno kategorijo, mogoče včasih napačno. Zato nekatere kulture poznajo tudi tretji spol in mu celo priznavajo posebno čast. Nekatere kulture poznajo poleg tega tudi psihološki vidik (ženska v moškem telesu in obratno) in tako priznavajo 5 spolov.

     

    Jaz v glavnem ne podpiram tako enostavnega menjavanja spolov kot je to recimo pri imenih (še tam je to preenostavno), ampak bi to dopustil le z medicinsko (psihiatrično) soudeležbo.

  • h hales

    Preveč enostavno.

    Se pravi, spremenim spol na upravni enoti in potem lahko kot policist / policistka, opravljam telesni pregled nasprotnega spola, kot si sam / sama določim.

  • I Ivan Peter Benko

    Med zdravje spada tudi duševno zdravje. Ne dolgo tega so na TV predvajali pogovor z eno tako osebo, o kateri se je sicer mnogo pisalo ob napovedani spremembi, ki je pred kamro v solzah iskala ventil za svojo stisko zaradi spremembe svojega razmišljanja. Z naravo se moramo sprijazniti, ne pa jo poskušat opredeljevati z zakonskimi določili. Pust je enkrat letno in morda še kakšna priložnost za izživljanje, toda to naj ne bo pozitivno pravilo, ki bi ustvarjalo nova bremena vseh.

  • k krepki

    kako krši pravico do zdravja. ne razumem. zdravje je da nisi bolan, da ne bolehaš za hudimi boleznimi oziroma če ja da te pozdravijo. to je pravica do zdravja. če pa nekdo želi namest penisa vagino, to pa ne spada pod zdravje, ampak kot bi šel v gostilno in bi izbiral med dunajskim zrezkom ali telečjo obaro. to če maš penis še ne pomen da si bolan da imaš bolezen, in potem se odločiš da bi mel vagino. to je dejansko osebnostna motnja. take osebe se nikdar ne vprašajo ko bodo posvajale otroke in ko bodo ti otroci odrasli kako težko jim bo v življenju. navzven ne bo opaziti, navznoter bodo pa trpeli.

     

    • Z ZaBoljšoSlovenijo

      Če bi prebrali brošuro bi vedeli.

      "Standardi zdravstvene oskrbe za transspolne, transseksualne in cisspolno nenormative osebe (verzija VII, 2012) so smernice za delo s transspolnimi, transseksualnimi in cisspolno nenormativimi osebami, ki jih izdaja Svetovno profesionalno združenje za transspolno zdravje (WPATH – World Professional Association for Transgender Health).

       

      V Standardih oskrbe 7 je posebej zapisano, da transspolne identitete niso patološke ali negativne in predlagajo, da zakonodajalci upoštevajo človekove pravice transspolnih oseb in poskušajo oblikovati pravne postopke in zakone, osnovane na samoidentifikaciji oseb.

      V Standardih oskrbe 7 je poudarjeno, da naj se zakonodajalci izogibajo vključevanju mnenj, dokazil in ocen tretjih organov (npr. medicina ali pravo) med pogoje za pravno priznanje spola."

       

      Gre se za to, da se zahteva pridobitev mnenja zdravnika o motnji, čeprav transspolnost ni več opredeljena kot motnja oz. bolezen (tako kot ni homoseksualnost). Od človeka ne moreš zahtevati naj se opredeli kot bolnik, če ni.

      Pravica do zdravja vključuje svobodo odločanja o lastnem telesu, zdravju in življenju (denimo: prepoved prisilne sterilizacije, posegov, ki jih nismo odobrili, in medicinskih eksperimentov), pa tudi zaščito pred vsemi oblikami diskriminacije.

    • D DavidS

      "Pravica do zdravja vključuje svobodo odločanja o lastnem telesu, zdravju in življenju (denimo: prepoved prisilne sterilizacije, posegov, ki jih nismo odobrili, in medicinskih eksperimentov), pa tudi zaščito pred vsemi oblikami diskriminacije."

       

      Kaj je ta pravica, kje je zapisana, in po kakšni logiki vključuje zaščito pred diskriminacijo (oziroma vsemi oblikami le-te)?

       

      Stvari, ki jih naštevate, se nanašajo na nedotakljivost telesa, ne pa zdravje.

       

    • Z ZaBoljšoSlovenijo

      Nedotakljivost telesa ne obstaja!

      Obstaja nedotakljivost človeškega življenja.

      Pravica do odločanja o svojem telesu pa je pravica zagotovljena z listino človekovih pravic. In spada pod pravico do zdravja. In ta pravica je kršena, ker če želiš pravno spremeniti spol, moraš skozi medicinske posege in postopke. Torej te država prisili v medicinski postopek (tako kot recimo sterilizacija, kastracija,...). In tukaj ne moremo več razpravljati. Evropska unija in človekove pravice so (na srečo in sem presrečen da je tako) nad vami!

    • D DavidS

      EU listina o človekovih pravicah temu pravi "telesna celovitost" in ne "zdravje".

       

      Z vašo razlago "prisile" pa smo spet pri pojmovanju spola. Zame je spol še zmeraj biološko pogojen, ne pa nekaj, o čemer se pač odločim. Tako kot sem visok toliko, kot sem dejansko visok, ne pa toliko kot se odločim da sem visok. Barvo las pa imam takšno, kakršno imam. In če imam rjave lase si jih sicer lahko spremenim v rdeče, ne morem pa trditi da sem rdečelasec če si svojih rjavih las ne pobarvam. Tako kot bo precej nerealno, če se bo recimo Milan Kučan jutri razglasil za žensko, ker se bo zjutraj pač počutil kot ženska.

       

      Nihče nikogar ne sili v medicinski postopek. Če sem moškega spola in želim postati ženska, se lahko *odločim* za medicinski poseg. Če sem napačno zaveden kot moški in sem dejansko ženska, pa ni potreben medicinski poseg ampak le ugotovitev pristojne komisije, da je temu dejansko tako.

       

      Kje je torej zapisana pravica, da se lahko odločamo o "pravnem" spolu brez obzira na dejanski (biološki) spol?

  • I Izbrisan uporabnik 2127

    Predlog podpiram.

  • D DavidS

    Spol osebe ni neka osebna odločitev, ki bi po predlogu lahko bila tudi stvar trenutnega razpoloženja - danes bom moški, jutri se bom šel razglasit za žensko, drug teden pa bom spet moški.

     

    Prav tako ima spol tudi pravne in formalne posledice, zato se mi sistem, po katerem se lahko nekdo preprosto "prestavlja" iz enega spola v drugega kakor mu je trenutno pač bolj uporabno, nikakor ne zdi dober.

    • Z ZaBoljšoSlovenijo

      Dejstvo je, da že obstajajo države, ki imajo to urejeno po tem predlogu (sem jih tudi naštel). In te države še vedno obstajajo in niso propadle. Spola ne bo človek pravno spreminjal kar tako, spol bi spremenili le tisti ki ga res želijo. Se vam ne zdi, da je to pri nas še vedno tabu tema in se ljudje ne bi upali spreminjati spola? Že pri homoseksualcih je problem, ker svojo spolno usmerjenost skrivajo, zaradi okolice.

      Predlog je utemeljen s pravnimi argumenti, temu ne morete oporekati. Nisem podal le predloga za tako ureditev, ampak pravno utemeljil. Torej boste nasprotovali konvenciji o človekovih pravicah? Želite zatreti človekove pravice? Dati človekove pravice le nekaterim? Ne želite upoštevati priporočil Sveta Evrope?

    • D DavidS

      Zame je spol človeka biološka lastnost, ne pa stvar osebne presoje. S tega vidika niso nikomur kršene človekove pravice. Tisti, ki je biološko spremenil spol, dobi to spremembo tudi uradno priznano.

       

      Po vašem predlogu se bom šel recimo jaz pred volitvami "prekvalificirat" v žensko, ker bom zaradi kvot lažje izvoljen. Če se bom želel poročiti z osebo istega spola (česar zakon žal ne dovoljuje), se bom pač šel na občino "prepisat" na drugi spol. Morda bom naredil najprej eno, čez en mesec pa spet drugo.

      Če bom želel postati državni prvak v teku na 100m, se bom pač prekvalificiral v žensko, in mi bo lažje (ok, jaz osebno sicer tudi žensk ne bi premagal, jih pa premaga vsak moški, ki resno trenira tek).

       

    • j jur

      Spolna identiteta (gender) je, tako kot vsaka druga identiteta, ideološki konstrukt. Spolno identiteto posameznik praviloma pridobi v procesu socializacije. Prav zato ker spolna identiteta (v omenjenem smislu) ni osebna odločitev posameznika – določen spol mu je privzgojen –, sodobne družbe posameznikom omogočajo resocializacijo, t. j. spremembo spolne identitete.

    • D DavidS

      Spol je v bistvu precej biološka zadeva....ni to nekaj, kar si je izmislila določena ideologija.

       

      Ideološki (ali morda bolje sociološki) konstrukt je recimo enakost ali pa enakovrednost spolov. Ali pa boste morda rekli, da je maček moškega spola zaradi svoje ideologije?