6. 4. 2017
Odziv Ministrstva za okolje in prostor
Ministrstvo za okolje in prostor je 29. 3. 2017 objavilo predloga sprememb in dopolnitev Uredbe o ravnanju z embalažo in odpadno embalažo ter Uredbe o okoljski dajatvi za onesnaževanje okolja zaradi nastajanja odpadne embalaže. V skladu z evropsko direktivo morajo države članice EU sprejeti ustrezne ukrepe za zmanjšanje potrošnje lahkih plastičnih nosilnih vrečk. Slovenija bo to vsebino v svoj pravni red prenesla s tema dvema uredbama. Določen okoljski cilj je zmanjšati letno raven potrošnje teh vrečk pod 40 na osebo do konca 2025. Predloga uredb predvidevata prepoved brezplačnih lahkih plastičnih nosilnih vrečk, razen tam, kjer jih bodo kupci uporabili za sveža živila, ki niso predpakirana. Pripombe in predloge lahko posredujete do srede, 3. maja 2017, na e-naslov gp.mopping@govpong.si.
Zmanjšanje potrošnje lahkih plastičnih nosilnih vrečk
Evropska direktiva glede zmanjšanja potrošnje lahkih plastičnih nosilnih vrečk (2015/720/EU) nalaga sprejetje ustreznih ukrepov za njihovo zmanjšanje, s katerimi se prispeva k odpravljanju smetenja, spreminjanju vedenjskih vzorcev potrošnikov in spodbujanju preprečevanja odpadkov. Za to je določen okoljski cilj – zmanjšati letno raven potrošnje lahkih plastičnih nosilnih vrečk pod 90 takih vrečk na osebo do 31. decembra 2019, ter pod 40 lahkih plastičnih nosilnih vrečk na osebo do 31. decembra 2025. Poleg tega se lahko sprejmejo tudi ukrepi za zmanjšanje potrošnje vseh plastičnih nosilnih vrečk, ne glede na debelino njihove stene.
Zaradi prenosa direktive se predlaga prepoved brezplačnih plastičnih nosilnih vrečk, prodajna cena vrečke pa ne bo smela biti nižja od nabavne cene te vrečke, po kateri jo je distributer kupil od predhodnega dobavitelja. Ta obveznost bo veljala za vsa prodajna mesta, na katerih so kupcem na voljo plastične nosilne vrečke. Izjema so zelo lahke plastične nosilne vrečke, ki jih bodo kupci uporabili za sveža živila, ki niso predpakirana, npr. sadje in zelenjavo. V vseh drugih primerih pa bodo tudi te vrečke plačljive. Večina sadja in zelenjave, pa tudi sveži mesni izdelki, v maloprodaji niso predpakirani, kar izhaja iz navad potrošnikov, da želijo sami izbirati posamezne kose sadja in zelenjave, meso pa postreže mesar v mesnici ali v posebnem oddelku v sklopu trgovine. Na prodajnih mestih sadja in zelenjave so potrošnikom na voljo brezplačne zelo lahke plastične nosilne vrečke manjšega volumna, s čimer se že vrsto let zagotavlja uveljavljanje načela varne hrane glede omejevanja prenosa škodljivih snovi z ene vrste sadja ali zelenjave na drugo vrsto, uporaba teh vrečk pa prispeva tudi k temu, da se zavrže manj hrane. Vsaka drugačna embalaža, npr. plastične škatle ali papirnate vrečke, je težja in bi tako samo povečala količine odpadne embalaže.
Proizvajalci in pridobitelji plastičnih nosilnih vrečk bodo morali plačevati stroške ravnanja z odpadno embalažo in okoljsko dajatev ne glede na količino takih vrečk, ki jih bodo letno dali v promet.
Ozaveščanje potrošnikov
Predlog ureja tudi ozaveščanje potrošnikov o vplivu lahkih plastičnih nosilnih vrečk na okolje, s ciljem povečati ozaveščenost o njihovem vplivu na okolje in končati sedanje dojemanje plastike kot neškodljivega in poceni blaga.
Pred nekaj leti so večji trgovci z živili samoiniciativno izvedli akcije ozaveščanja glede uporabe vrečk za večkratno uporabo iz močnejših materialov, ki so jih spremljale akcije razdeljevanja brezplačnih nosilnih zelo debelih in trpežnih tkanih plastičnih vrečk večjega volumna od običajnih nosilnih plastičnih vrečk, s hkratnim obveščanjem potrošnikov, da so te vrečke namenjene večkratni uporabi. Take vrečke so še vedno na voljo potrošnikom, vendar so plačljive. Trgovci izvajajo tudi druge okoljske ukrepe na področju zmanjšanja potrošnje, kot so uvedba papirnatih vrečk in kartonskih zabojev, spodbujanje strank k uporabi lastnih vrečk, preverjanje ali stranka vrečko res potrebuje, uvedba vrečk na voljo le na blagajni, razdeljevanje trajnih vrečk z veliko vsebnostjo recikliranih materialov. Čeprav uradne statistike o tem ni, se ocenjuje, da se je potrošnja plastičnih nosilnih vrečk v Sloveniji v preteklih letih zmanjšala.
Podatki o potrošnji
Za spremljanje napredka pri zmanjševanju potrošnje lahkih plastičnih nosilnih vrečk pa so ključni prav natančni in pravilni podatki o potrošnji takih vrečk. V Sloveniji za enkrat ne spremljamo teh podatkov. Zato bodo proizvajalci in pridobitelji plastičnih nosilnih vrečk morali voditi evidenco o masi plastičnih nosilnih vrečk, danih v promet, ter povprečni masi ene vrečke, debelini njene stene in vrsti plastičnega materiala, iz katerega je izdelana, ter o tem poročati pri obračunu okoljske dajatve. Iz cilja zmanjšanja potrošnje bodo izvzete samo zelo lahke plastične nosilne vrečke, uporabljene za sveža živila, ki niso predpakirana. Distributerji, ki bodo take vrečke dajali kupcem na voljo tudi za predpakirana živila ali za neživilske izdelke, bodo morali zato o tem voditi evidenco in poročati o številu prodanih takih vrečk.
Vzpostavitev evidence oseb, ki embalažo dajejo v promet
Pomembnejša sprememba iz predlogov uredb, ki je potrebna za izvedbo popravljalnih ukrepov na področju ravnanja z embalažo in odpadno embalažo, zahtevanih z revizijskim poročilom Računskega sodišča RS »Ravnanje s komunalnimi odpadki« ter za uskladitev obeh predpisov z drugo veljavno zakonodajo, je vzpostavitev evidence vseh oseb, ki dajejo embalažo v promet. Na podlagi podatkov iz te evidence bo mogoče oceniti potrebo po spremembi količinskega praga, pod katerim osebam, ki dajejo embalažo v promet, ni treba plačevati stroškov ravnanja z odpadno embalažo. Zaenkrat je ta prag postavljen pri 15.000 kg.