7. 1. 2020
Odziv Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti
Pobuda, da bi se uvedla možnost sistema »Preveri delodajalca«, ki bi omogočala javnosti anonimno prijavo z davčno številko delodajalca tako kot sistem »Preveri račun«, se nam ne zdi smiselna oz. je nepotrebna.
Inšpekcijski nadzor je nadzor nad izvajanjem oziroma spoštovanjem zakonov in drugih predpisov, izvršujejo pa ga inšpektorji kot uradne osebe s posebnimi pooblastili in odgovornostmi. Naloge inšpekcijskega nadzora nad izvajanjem zakonov, drugih predpisov, kolektivnih pogodb in splošnih aktov, ki urejajo delovna razmerja, plače in druge prejemke iz delovnega razmerja, zaposlovanje delavcev doma in v tujini, sodelovanje delavcev pri upravljanju, stavko ter varnost in zdravje pri delu opravlja Inšpektorat Republike Slovenije za delo ( v nadaljevanju: IRSD).
Prijavo na IRSD (in tudi ostale inšpekcijske organe) je možno oddati elektronsko preko eUprave, po pošti ali osebno na pristojni enoti IRSD, ta pristojnost pa se ugotavlja glede na sedež delodajalca. 16. člen Zakona o inšpekcijskem nadzoru ob tem določa, da je inšpektor dolžan varovati tajnost vira prijave in vira drugih informacij, na podlagi katerih opravlja inšpekcijski nadzor.
Na predhodno navedene načine je omogočena tudi anonimna prijava nepravilnosti ali kršitev na IRSD, torej prav tako elektronsko preko eUprave, po pošti ali osebno na pristojni enoti IRSD.
Za učinkovito izvedbo postopka nadzora na podlagi prijave je priporočljivo, da prijavitelj poda čim več podatkov, kot na primer:
- poln naziv delodajalca (naslov, pošta in kraj),
- kratek opis kršitve (podatki, podrobnejše informacije o kršitvi, kraj in datum kršitve),
- predložitev morebitnih dokazov (fotografije, listine, dokumenti, urniki, priče,..).
Torej so za izvedbo učinkovitega nadzora in morebitno ukrepanje na tej podlagi priporočljive oz. potrebne širše informacije v podani prijavi zoper delodajalca.
Ni pa odveč povedati tudi, da je fizična oseba, ki poda lažno prijavo, v skladu z 38. členom Zakona o inšpekcijskem nadzoru lahko kaznovana s 500 evri globe.
Upoštevaje navedeno torej ocenjujemo, da trenutna ureditev v zvezi z možnostmi prijave kršitev delodajalca nudi enostaven in učinkovit način podaje prijave in je kot takšna ustrezna in da ni razlogov za njeno spreminjanje. Ne glede na navedeno pa se bo še nadalje stremelo k vzpostavljanju pogojev za učinkovitejše inšpekcijsko oz. nadzorstveno delo IRSD.