Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Preživnina

6103 OGLEDOV 17 KOMENTARJEV

Predlagam, da bi se višina zneska za preživljanje otrok zakonsko predpisala in usklajevala z rastjo življenjskih potrebščin, ter, da bi se tako določen znesek nakazovalo na otrokov račun pri banki.

Trenutno preživnino poljubno določajo sodniki, glede na njihove predstave o tem, koliko naj bi otroci potrebovali za normalno življenje oz. kolikšne so otrokove potrebe. Nerazumljivo je, da se isti sodniki obračajo na strokovnjake in sledijo njihovemu mnenju glede dodelitve otrok v skrbništvo, glede višine zneska za preživljanje pa ne potrebujejo nobenih mnenj strokovnjakov. Pa ima država izračunano kje je prag revščine in tudi to, koliko so otrokove potrebe, saj rejniki za otroke v rejništvu brez lastnih dohodkov prejemajo od države znesek za preživljanje. Poleg tega imamo tudi uradne izračune statističnega urada in šolskega ministrstva koliko naj bi nas otroci v različnih obdobjih stali. Zato je še bolj nerazumljivo, zakaj se ne more zakonsko urediti višine prispevka za preživljanje, ki ga mora preživninski zavezanec plačevati skrbniku otrok.

Zaradi višine t.i. preživnine se bijejo boji na sodiščih. To, da je vedno višina zahtevane preživnine previsoka, je posledica vedenja ženske populacije, da je verjetnost, da ne bi dobile otrok v vzgojo in varovanje tako rekoč nična. Verjemite, da če bi bile v dvomih glede izida boja za skrbništvo in bi jim visel Damoklejev meč nad vratom glede višine preživnine, ki bi jo morale plačevati, če ne bi dobile skrbništva, ne bi zahtevale toliko.

Poleg višine preživnine je sporno tudi to, da jo je nujno nakazovati na račun skrbnika. Otroci velikokrat sploh ne vedo, da jim drugi starš plačuje preživnino. Posledično otroci sklepajo, da jih je starš, kateremu niso zaupani v varstvo in vzgojo in imajo z njim stike samo kot je in ko je ljubo skrbnici/ku, zapustil brez vsega.

Z zakonsko predpisano višino in obvezo nakazovanja preživnine na otrokov račun bi rešili več težav:

1.) vsi otroci bi imeli enake začetne pogoje ( noben otrok v tej državi ne rabi več kot drugi za osnovno življenje). Če pa mu lahko starša omogočita višji standard, je to njuna stvar,

2.) sporov okrog višine preživnine ne bi bilo. Kot tudi ne opeharjenosti nobene od strank v postopku,

3.) višina preživnine ima tudi vpliv na frekvenco stikov. Višja kot je, manj je stikov in obratno, nižja kot je, več je stikov. Razlog tiči v tem, da se otroke pošilja k drugemu staršu z namenom, da naj otroci izsilijo nakupe raznih dobrin,

4.) otrok s 15. letom starosti že razume in zna delati z denarjem. Torej, naj svoj denar prejema na svoj račun pri banki. Nobene težave ne vidim v tem, ker je lahko njegov skrbnik pooblaščen na takšnem računu. Zakaj otrok ne sme vedeti koliko preživnine prejema njegov skrbnik zanj in kaj s tem denarjem počne?

5.) odnos med otrokom in plačnikom preživnine bi bil absolutno boljši. V otrokovih očeh, bi tudi "izgubljeni" starš bil tisti, ki skrbi zanj,

6.) znesek preživnine, ki bi bil zakonsko predpisan bi pomenil tudi varnost za otroka. Ne glede na zaposlenost ali nezaposlenost plačnika preživnine bi jo otrok moral dobiti. Konec bi bilo s stalnimi boji na sodiščih vsakič, ko nekdo misli, da drug zmore plačevati več.

12 glasov

9 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 11 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR M mihang 1 predlog
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


9. 8. 2016

Odziv Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti

Zakon o zakonski zvezi in družinskih razmerjih (Uradni list RS, št. 69/04 - uradno prečiščeno besedilo 1, 101/07 - Odl. US, 122/07 - Odl. US; v nadaljevanju ZZZDR) v poglavju 9. Dolžnost preživljanja določa vzajemno dolžnost preživljanja med starši in otroci. ZZZDR tako v 123. členu med drugim določa, da so starši dolžni preživljati svoje otroke do polnoletnosti, tako da v skladu s svojimi sposobnostmi in zmožnostmi zagotovijo življenjske razmere, potrebne za otrokov razvoj. Zakon pravico do stikov in dolžnost preživljanja med seboj ne povezuje in ne pogojuje. Pravica do stikov tako ni odvisna od tega, ali preživninski zavezanec oziroma zavezanka redno izpolnjuje preživninsko dolžnost in obratno. Namen stikov je, da otrok ohrani občutek čustvene navezanosti, povezanosti s staršem ter občutek medsebojne pripadnosti, kar pa ni namen preživnine. V zvezi z imetništvom roditeljske pravice pa zakon v 125. člen ZZZDR celo določa, da tisti od staršev, ki mu je odvzeta roditeljska pravica, ni oproščen dolžnosti preživljanja.

Glede možnosti plačila preživnine neposredno otroku ZZZDR nima posebnih določb. Mladoletnik, ki je dopolnil 15 let je delno poslovno sposoben in lahko načeloma sam sklepa pravne posle, razen če zakonom določa drugače, ali pa če gre za takšno pomembnost poslov, da ti lahko vplivajo na njegovo življenje po polnoletnosti. Ravno tako se lahko zaposli in sam razpolaga s svojo plačo (108. in 112. člen ZZZDR).

Glede na navedene določbe, iz vidika preživnine ni posebnih ovir, da ta ne bi mogla biti nakazana neposredno mladoletniku. Vendar pa je tudi v takšnem primeru ta preživnina del dohodka družine, namenjena za preživljanje konkretnega otroka, in bi se upoštevala pri uveljavljanju pravic iz javnih sredstev. Poleg tega lahko zakoniti zastopnik, ki bi bil sicer upravičen do nakazila preživnine, od mladoletnika zahteva, da iz tega zneska krije določene stroške življenjskih potreb.

Odziv Ministrstva za pravosodje

Iz Ustave Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 33/91-I.) izhaja, da so sodniki pri svojem delu neodvisni, vezani na ustavo in zakon. Zakon, ki ureja obravnavano področje, je Zakon o zakonski zvezi in družinskih razmerjih (v nadaljevanju ZZZDR; Uradni list RS, št. 69/04 – uradno prečiščeno besedilo, 101/07 – odl. US, 90/11 – odl. US, 84/12 – odl. US in 82/15 – odl. US.). Po ZZZDR so starši dolžni preživljati svoje otroke, tako da v skladu s svojimi sposobnostmi in zmožnostmi zagotovijo življenjske razmere, potrebne za otrokov razvoj (123. člen). Preživnina se določi glede na potrebe upravičenca in materialne ter pridobitne zmožnosti zavezanca (129. člen ZZZDR). Pri odmeri preživnine za otroka mora sodišče upoštevati otrokovo korist, tako da je preživnina primerna za zagotavljanje uspešnega telesnega in duševnega razvoja otroka, zajemati pa mora stroške življenjskih potreb otroka, zlasti stroške bivanja, hrane, oblačil, obutve, varstva, izobraževanja, vzgoje, oddiha, razvedrila in drugih posebnih potreb (129.a člen ZZZDR). O dolžnosti preživljanja otrok in višini preživnine odločajo sodišča na podlagi tožbe po pravilih pravdnega postopka, če pa se starša sporazumeta o preživnini, sodišče v nepravdnem postopku preveri, ali je ta sporazum v skladu s koristjo otrok (130. člen ZZZDR).

Iz pregleda obsežne javno objavljene sodne prakse je razvidno, da sodniki ne določajo preživnine poljubno, glede na svoje predstave, temveč upoštevaje veljaven zakonski okvir za določanje preživnine.

Pri tem sodišče seveda upošteva med drugim tudi statistično ugotovljene potrebe otrok določene starosti, vendar pa preživninskih potreb otrok sodišče ne priznava le v mejah splošno znanih tudi statistično ugotovljenih potreb otrok določene starosti, ampak lahko upošteva tudi večje potrebe ob individualno drugače izraženih otrokovih nagnjenjih in lastnostih, predvsem pa ob boljših premoženjskih zmožnostih staršev (Glej sodbo VS RS, II Ips 532/98.). Vrhovno sodišče Republike Slovenije se je upoštevaje veljaven zakonski okvir ob odločanju o reviziji že večkrat opredelilo do tega, kaj pomeni pravilo o porazdelitvi preživninskega bremena. V eni od zadev je tako poudarilo, da odločanje o porazdelitvi preživninskega bremena med starša ni samo računska operacija, ki naj bi se na koncu izšla z matematično popolnim izidom, saj se upoštevajo vse okoliščine primera, tudi denarno neocenljivi prispevki staršev (Sodba VS RS, II Ips 346/2009.). V drugi se je opredelilo še natančneje: Pravilo o porazdelitvi preživninskega bremena (129. in 129.a člen ZZZDR) tako ne temelji na metodi matematičnega izračuna, marveč skuša zagotoviti vrednotno sorazmerje med pravno odločilnimi dejavniki: zmožnostmi obeh staršev in potrebami otroka oz. več otrok. Med temi dejavniki je podana soodvisnost: večje kot so zmožnosti staršev, večji obseg otrokovih potreb je mogoče zadovoljiti. Soodvisnost pa učinkuje seveda tudi v nasprotni smeri: če so trenutno razpoložljiva sredstva, ki jih imajo starši na voljo za izpolnjevanje preživninske obveznosti, glede na otrokove potrebe (pre)majhna, morajo starši v okviru svojih zmožnosti vložiti več truda, da lahko zadovoljijo otrokove potrebe. Zahteva po trudu pa pada premosorazmerno z lestvico potreb (od najbolj nujnih do manj nujnih) (Sodba VS RS, II Ips 928/2008.).

Po mnenju Ministrstva za pravosodje je veljavna ureditev glede določanja preživnine, po kateri je treba upoštevati tako potrebe otroka kot zmožnosti zavezanca ter opisano pravilo o porazdelitvi preživninskega bremena, in s tem pravzaprav okoliščine vsakega konkretnega primera posebej, ustrezna. Vendar gre za materijo, katere urejanje sodi v delovno področje MDDSZ, ki se bo glede na navedeno zagotovo natančneje opredelilo do konkretnih predlogov, še posebej, ker se predlog po vsebini nanaša na področje, ki ga bo obravnaval novi Družinski zakonik, ki ga je MDDSZ dne 31. 5. 2016 poslalo v javno razpravo.

Priloge:

Komentarji