24. 5. 2016
Odziv Ministrstva za infrastrukturo
Prihodki iz naslova cestninjenja osebnih in tovornih vozil služijo servisiranju v preteklosti najetih posojil za izgradnjo slovenskega avtocestnega omrežja kot tudi njegovemu upravljanju in vzdrževanju ter posodabljanju z namenom zagotavljanja uporabnikom čim višjega nivoja uslug in standarda prometne varnosti. V tem pogledu je nujno zagotavljati finančno vzdržnost družbe DARS, d. d. Pri tem ne smemo pozabiti, da je za večino v preteklosti najetih posojil porok država, kar pomeni, da bi bilo potrebno v primeru nezmožnosti odplačevanja anuitet s strani družbe DARS, d. d., zagotoviti potrebna sredstva iz integralnega proračuna, v katerega prispevamo vsi davkoplačevalci. Tovrstna dodatna obremenitev državnega proračuna in posledično naših državljanov bi bila nepravična, saj je med našimi državljani veliko takih, ki nikoli ne uporabljajo slovenskega cestninskega omrežja.
Zato smo v letu 2013 iskali ukrepe na področju cenovne politike cestninjenja osebnih in tovornih vozil kot tudi na področju racionalizacije poslovanja družbe DARS, d. d., in na ta način skušali zagotoviti družbi DARS, d. d., zadostna finančna sredstva, ki bodo družbo po finančnih kazalnikih približala primerljivim podjetjem v regiji, hkrati pa ji s tem zagotovila zadostna finančna sredstva za tekoče servisiranje dolga. Pri tem smo v večji meri obremenili tovorni promet, saj povzroča bistveno večjo škodo na cestni infrastrukturi, v manjši meri pa promet osebnih vozil. Naj pri tem poudarimo, da smo s 1. 10. 2013 za cestninski razred R4, v katerega spadajo tovorna vozila z več kot tremi osmi, podražili prej veljavno cestnino za 50 odstotkov, medtem, ko smo za cestninski razred R3, v katerega spadajo tovorna vozila do treh osi, podražili prej veljavno cestnino za 30 odstotkov.
Glede na to, da morajo del bremena nositi tudi uporabniki osebnih vozil, smo s 1. 12. 2013 podražili letne vinjete za osebna vozila iz prejšnjih 95 € na sedanjih 110 €, hkrati pa uvedli tudi nov vinjetni cestninski razred (2B), v katerega se uvrščajo vozila, katerih višina nad prvo osjo presega 1,30 m. Pri tem poudarjamo, da takšna klasifikacija vozil ni nobena novost. Pri nas se je takšna klasifikacija uporabljala že od leta 1972 do 1. 7. 2008 (do uvedbe vinjet), kar pomeni, da je uporabljeni kriterij dodobra uveljavljen oziroma prepoznaven. Slovenija se je pri uvedbi novega vinjetnega cestninskega razreda zgledovala tudi po pravni ureditvi v drugih državah članicah EU (npr. Italija, Francija, Portugalska, Španija in Hrvaška).
V cestninski razred 2B se uvrščajo zlasti t.i. kombinirana vozila, ki se v pretežni meri uporabljajo za opravljanje gospodarske dejavnosti s ciljem prevoza tovora. Ker je cestnina utemeljena na plačilu odmene za uporabo cestninske ceste, je prav, da tudi ta kategorija vozil prispeva svoj sorazmerni delež k povračilu škode, ki jo povzroča na cestni infrastrukturi. Ker so bila s sprejeto klasifikacijo v cestninski razred 2B uvrščena tudi t.i. kombinirana vozila, ki se uporabljajo za prevoz oseb, je Ministrstvo za infrastrukturo v sodelovanju z družbo DARS, d. d., Rdečim križem Slovenije in civilnimi iniciativami, ki zastopajo velike družine in invalide, našlo rešitev, na podlagi katere se velikim družinam in osebam s statusom invalida pod točno določenimi pogoji zagotavlja pomoč pri nakupu letne vinjete 2B v višini 110 €. Namen dodelitve finančne pomoči omenjenima kategorijama prebivalstva je v preprečitvi dodatne finančne obremenitve njihovih proračunov zaradi potrebe po nakupu letne vinjete za vozila cestninskega razreda 2B po ceni 220 eurov. S prejeto finančno pomočjo so velike družine in invalidi, ki za svoje osebne potrebe nujno potrebujejo vozilo, ki se uvršča v cestninski razred 2B, izenačeni z drugimi uporabniki, ki za svoje potrebe uporabljajo »klasična« osebna vozila, za katera znaša cena letne vinjete 110 eurov.
Kot je razvidno iz navedenega, je finančna pomoč pri nakupu vinjete 2B s ciljem izenačitve z imetniki vozil cestninskega razreda 2A utemeljena na razlogu nujnosti za zadovoljevanje njihovih osebnih potreb.