10. 5. 2016
Odziv Ministrstva za finance
Postopek izvajanja javnih službe je opredeljen v 17. do 53. členu Zakona o gospodarskih javnih službah (Ur.l. RS, št. 32/1993, Ur./. RS, št. 30/1998-ZZLPPO, 127/2006-ZJZP, 8/2010- ZUKN, 57/2011) in v Ill. delu "Postopki javno zasebnega partnerstva" v Zakonu o javno- zasebnem partnerstvu (Ur.l. RS, št. 127/2006, ZJZP). Hkrati pa mora zaradi spodbujanja javno-zasebnega partnerstva (JZP) javni partner (8. člen ZJZP) pri izbiri načina izvajanja projekta (postopka), ki je lahko predmet JZP, oceniti, ali ga je mogoče izvesti kot JZP (ocena upravičenosti izvedljivosti projekta in primerjava variant oziroma drugega projekta). V primeru vrednosti projekta nad 5.278.000 eurov lahko javni partner naročilo gradnje oziroma storitve izvede kot javno naročilo samo v primeru, če se glede na ekonomske in druge okoliščine projekta ugotovi, da postopka ni mogoče izvesti v eni izmed oblik JZP, ali pa to ekonomsko ni upravičeno. ZJZP v 31. členu napotuje na to, da javni partner začne pred sprejemom odločitve o JZP, predhodni postopek, na podlagi katerega se sprejme odločitev o izvedbi projekta JZP ali o zaključku postopka. Namen predhodnega postopka je, da se na podlagi investicijskega elaborata ugotovi, ali so izpolnjeni ekonomski, pravni, tehnični, okoljevarstveni in drugi pogoji za izvedbo projekta in sklenitev razmerja JZP, in da se opredelijo temeljni elementi JZP za določitev vsebine odločitve in/ali akta o JZP. Za neinvesticijske programe se uporablja namesto investicijskega elaborata ustrezen drug dokument z enako funkcijo.
V kolikor so postopki izvedeni v skladu z prej omenjeni zakonskimi določili, menimo, da ni razloga za dvom o ustreznosti postopkov. Opozoriti pa velja, da je ena od pomembnih nalog javnega partnerja v postopkih JZP tudi ta, da izvaja nadzor nad izvajanjem JZP. To je pomembno tako z vidika zagotavljanja ustreznega nivoja kakovosti storitve, skladnosti z gradbenimi in ostalimi standardi, kot tudi z vidika plačil, do katerih je upravičen izvajalec JZP. V primerih ko storitev ni ustrezno izvedena, ali pa objekt ni ustrezne kakovosti, mora zasebni izvajalec nosili del stroškov oziroma mora prevzeti tveganje neustrezne izvedbe projekta. Poleg tega pa velja opozoriti, da bi zahteva po tem, da bi morale občine same graditi celotno infrastrukturo, bi s tem zelo omejili sposobnost občin, da bi izvaja/e svoje osnovne naloge, saj imajo vse občine omejene resurse. Poleg tega je potrebno opozoriti, da je tudi zagotavljanje infrastrukture preko JZP še vedno v pristojnosti občine oziroma javnega partnerja, saj gre le za enega od postopkov pridobivanja storitev, objektov, zato pa smo tudi izpostavili pomen nadzora javnega partnerja nad izvajanjem JZP.