7. 12. 2015
Odziv Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti
Analiza obstoječe ureditve
Javna dela so namenjena aktiviranju dolgotrajno brezposelnih oseb, torej brezposelnim osebam, ki so več kot eno leto neprekinjeno prijavljene v evidenci brezposelnih oseb. Na podlagi določb 50. člena Zakona o urejanju trga dela (Uradni list RS, št. 80/10, 40/12-ZUJF, 21/13, 63/13, 100/13, 32/14-ZPDZC-1 in 47/15-ZZSDT; v nadaljevanju: ZUTD) je lahko dolgotrajno brezposelne oseba vključena v javna dela največ eno leto, zaradi stanja na trgu dela pa se lahko ponovno vključi, vendar pri istem izvajalcu najdlje še za eno leto.
Na podlagi zgoraj navedene pravne podlage se lahko v javna dela vključujejo tudi starejše osebe od 55 let. vendar morajo izpolnjevati pogoj dolgotrajne brezposelnosti. Pojasnjujemo. Da javna dela predstavljajo le enega izmed program aktivne politike zaposlovanja, ki je namenjen tudi aktivaciji starejših oseb. V primeru, da starejša brezposelne oseba ne sodi med dolgotrajno brezposelne osebe, se lahko vključi v drug primeren program aktivne politike zaposlovanja.
Nadalje pojasnjujemo, da ima Republika Slovenija eno najnižjih stopenj delovne aktivnosti starejših (55-64 let) v EU, v letu 2014 je bila komaj 35.4 % (EU28 51,8 %), prav tako hitro narašča tudi stopnja njihove brezposelnosti, od leta 2008 se je ta namreč zvišala iz 4 % na 7,8 v letu 2014, ko je postala primerljiva s povprečjem EU28 (7,4 % v letu 2014). V skladu s podanimi stanjem na trgu dela, sodijo starejše brezposelne osebe v prednostno ciljno skupino za vključitev v programe aktivne politike zaposlovanja. Starejše brezposelne osebe se lahko vključijo v programe usposabljanja na delovnem mestu, v programe subvencioniranja zaposlovanja težje zaposljivih oseb in v povračilo prispevkov delodajalcem za socialno varnost za osebe nad 50 let (v okviru Zakona o razvojni podpori Pomurski regiji v obdobju 2010-2015, Zakona o spodbujanju skladnega regionalnega razvoja). Delodajalci, ki so zavezanci po Zakonu o davku od dohodkov pravnih oseb ali po Zakonu o dohodnini in, ki zaposlijo brezposelno oseb starejšo od 55 let, pa lahko uveljavljajo olajšavo v obliki znižanja davčne osnove za delodajalce v višini 45 % plače zaposlene osebe.
Z namenom povečanja zaposlitvenih možnosti brezposelnih oseb, starejših od 55 let in doseganju njihove čim hitrejše in stabilne zaposlitve, se bo v mesecu januarju 2016 pričel izvajati Zakon o interventnem ukrepu na področju trga dela (Uradni list, št. 90/15). Cilj tega zakona je v zagotovitvi možnosti delodajalcem, da v primeru zaposlitve brezposelne osebe, starejše od 55 let, uveljavijo začasno spodbudo za zaposlovanje v obliki oprostitve plačila prispevkov delodajalca za socialno varnost. Ciljno skupino brezposelnih oseb, za zaposlitev katerih bodo lahko po tem zakona delodajalci uveljavili Spodbudo za zaposlovanje, predstavljajo brezposelne osebe, starejše od 55 let, ki so vsaj šest mesecev pred zaposlitvijo prijavljene v evidenci brezposelnih oseb.
Analiza predloga in razlogi za njegovo neprimernost:
V obdobju januar - september 2015 je 1446 izvajalcev javnih del izvajalo 2.767 programov javnih del, v katere je bilo vključenih 5.972 brezposelnih oseb, med njimi 1.576 (26 %) starejših od 50 let. Glede na to. da se zavedamo problematike vključevanja starejših dolgotrajno brezposelnih oseb na trg dela. sodijo starejše ženske od 55 let in starejši moški od 58 let v ciljno skupino oseb za ponovno vključitev v javna dela, kar pomeni, da so lahko starejše osebe vključene v javna dela več kot leto dni, vendar najdlje 24 mesecev pri istem izvajalcu.
Nadalje pojasnjujemo, da občinam v vlogi izvajalca programa javnih del (izvajalec programa javnih del sklene z napoteno brezposelne osebo pogodbo o zaposlitvi) ni mogoče določati posebnih pravil, saj so vsi izvajalci programov javnih del izbrani na letnem javnem povabilu, pogoji javnega povabila pa morajo biti enaki za vse izvajalce, ki oddajo ponudbo na javno povabilo.
Ne gre pa spregledati dejstva, da poleg starejših dolgotrajno brezposelnih oseb sodijo v skupino oseb, ki se lahko vključijo v javna dela tudi invalidi, prejemniki denarnega nadomestila (DN) in denarne socialne pomoči (DSP) ter iskalci prve zaposlitve. V prvih devetih mesecih leta 2015 je bilo vključenih v javna dela 843 invalidov (14 %), 495 prejemnikov DN (8 %) in 1.313 prejemnikov DSP (22,0
Ob upoštevanju visokega deleža vključenih starejših v javna dela (26 %), veljavne zakonske ureditve, ki omogoča starejšim daljšo časovno vključitev v javna dela, ostalih ukrepov aktivne politike zaposlovanja, ki so na voljo starejšim ter ob upoštevanju dejstva, da so javna dela namenjena tudi drugim ranljivim skupinam oseb, menimo, da ni smiselno uveljavljati dodatnih pravil za področje javnih del.