25. 8. 2015
Odziv Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti
Analiza obstoječega stanja
Marca 2014 je bil z Uredbo (EU) št. 223/2014 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 11. marca 2014 o Skladu za evropsko pomoč najbolj ogroženim (v nadaljevanju: Uredba) ustanovljen nov Sklad za evropsko pomoč najbolj ogroženim za obdobje od 2014 do 2020, katerega ključni cilj je krepitev socialne kohezije v skladu s ciljem Strategije EU 2020, da do leta 2020 zmanjša število ljudi, ki jih je prizadela oz. jih ogroža revščina in socialna izključenost, za vsaj 20 milijonov. Sklad bo z nudenjem nefinančne pomoči najbolj ogroženim osebam v obliki hrane in osnovne materialne pomoči ter aktivnostmi socialnega vključevanja prispeval k odpravi najhujših oblik revščine.
Ministrstvo za delo, družino. socialne zadeve in enake možnosti (v nadaljevanju: MDDSZ) je odgovorno za upravljanje Sklada za evropsko pomoč najbolj ogroženim v Republiki Sloveniji. Konec leta 2014 je MDDSZ izvedlo postopek javnega naročila, v okviru katerega so dobavitelji v centralna skladišča izbranih partnerskih organizacij, Slovenske karitas in Rdečega križa Slovenije - Zveze združenj, dobavili 2.068.060 kg hrane. Izbrani partnerski organizacij; sta materialno ogroženim osebam delili prehranske izdelke, v celotnem obdobju izvajanja dejavnosti pa sta izvajali tudi različne spremljevalne ukrepe, ki so izboljšali socialno vključenost najbolj ogroženih oseb.
Omenjena evropska Uredba v drugem odstavku 2. člena določa, da so najbolj ogrožene osebe fizične osebe, katerih potreba po pomoči je določena na podlagi objektivnih meril, ki jih določijo partnerske organizacije in katere odobrijo pristojni nacionalni organi.
Zato sta morali partnerski organizaciji že v prijavi na javni razpis za izbor partnerskih organizacij v okviru Sklada za evropsko pomoč najbolj ogroženim v letu 2014 ter v prijavi na javni razpis za izbor dejavnosti razdeljevanja hrane in izvajanja spremljevalnih ukrepov v letih 2015 in 2016 natančno opredeliti, na kakšen način bosta ugotavljali upravičenost oseb do pomoči, predvideti pa sta morali tudi morebitna tveganja zlorab in ukrepe za odpravo tveganj ter ohranjanje dostojanstva prejemnikov. Opisani postopki so bili predmet ocenjevanja v postopkih obeh javnih razpisov. MDDSZ je z izborom potrdilo ustreznost kriterijev za določitev oseb, ki so upravičene do pomoči, predstavniki partnerskih organizacij pa pri razdeljevanju hrane dejansko preverjajo izpolnjevanje teh kriterijev.
MDDSZ je kot organ upravljanja tekom izvajanja dejavnosti opravilo kontrole na kraju samem na razdelilnih mestih obeh partnerskih organizacij, v okviru katerih je preverjalo tudi kriterije za upravičenost oseb do pomoči ter možnosti morebitnih zlorab. Nepravilnosti na tem področju v obsegu, ki ga pokriva izvajanje dejavnosti v okviru Sklada za evropsko pomoč najbolj ogroženim, ni odkrilo, zato ugotavljamo. da izbrani partnerski organizaciji dejavnosti razdeljevanja hrane in izvajanja spremljevalnih ukrepov izvajata ob upoštevanju lastnih meril in kriterijev ter v skladu z navodili MDDSZ in Uredbo. Zaradi zagotavljanja anonimnosti MDDSZ ne sme preverjati končnih prejemnikov, kar je v celoti v pristojnosti in odgovornosti partnerskih organizacij.
Analiza predloga in razlogi za njegovo (ne)primernost V skladu z veljavno zakonodajo se kontrole oz. nadzor že izvaja, predvidene so tudi sankcije v primeru kršitev ter poostren nadzor v primeru odkritja nepravilnosti.