18. 8. 2015
Odziv Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti
Ustava Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 33/91-I, 42/97 — UZS68, 66/00 — UZ80, 24/03 — UZ3a, 47, 68, 69/04 — UZ14, 69/04 — UZ43, 69/04 — UZ50, 68/06 — UZ121,140,143, 47/13 — UZ148 in 47/13 — UZ90,97,99, v nadaljevanju tudi URS) v 49. členu določa tudi svobodo dela. Element slednje, ustavno varovane kategorije pa je tudi pravica do enake dostopnosti do vsakega delovnega mesta pod enakimi pogoji. Navedeno ustavno določilo pa je mogoče uresničiti samo, če so razpoložljiva delovna mesta javno objavljena. Le na takšen način se lahko zagotavlja pravica, da vsakdo lahko prosto izbira zaposlitev, kot tudi pravica, da je vsakomur pod enakimi pogoji dostopno vsako delovno mesto. Zakon o delovnih razmerjih (Uradni list RS, št. 21/13, 78/13, v nadaljevanju tudi ZDR-1) v poglavju o pravicah in obveznosti strank pri sklepanju pogodb o zaposlitvi, kot obveznost delodajalca določa formalno javno objavo prostih delovnih mest z določenimi iziemami (25. in 26. člen ZDR-1). Javna objava prostega delovnega mesta je možna na Zavodu Republike Slovenije za zaposlovanje (v nadaljevanju tudi Zavod), v sredstvih javnega obveščanja, na spletnih straneh ali v javno dostopnih poslovnih prostorih delodajalca. V 1. odstavku 25. člena ZDR-1 je določena dolžnost delodajalca, da v primeru novega zaposlovanja delavcev javno objavijo potrebo po zasedbi prostega delovnega mesta. Namen javne objave je omogočiti širše obveščanje kandidatov za zaposlitev in tako zagotoviti več možnosti, da delodajalec za prosto delovno mesto dobi ustreznega delavca. Pravkar navedeni Člen je potrebno uporabljati skupaj s 7. členom Zakona o urejanju trga dela (Uradni list RS, št. 80/10, 40/12 — ZUJF, 21/13, 63/13, 100/13, 32/14 — ZPDZC-1 in 47/15 — ZZSDT, v nadaljevanju tudi ZUTD). Slednji določa, da se javna objava na Zavodu opravi le na željo delavca, s tem da Zavod lahko zavrne javno objavo. Obveznost slednje na Zavodu pa se ohranja za delodajalce iz javnega sektorja in gospodarske družbe v večinski lasti države (3. odstavek 7. Člena ZUTD).
V tej zvezi je upoštevan tudi Pravilnik o načinu sporočanja podatkov o prostem delovnem mestu ali vrsti dela Zavodu Republike Slovenije za zaposlovanje, javni objavi ter postopku posredovanja zaposlitve (Uradni list RS, št. 59/13), ki določa način sporočanja podatkov o prostem delovnem mestu ali vrsti dela Zavodu, način javne objave prostega delovnega mesta pri Zavodu in postopek posredovanja zaposlitve ter Pravilnik o prijavi in objavi prostega delovnega mesta ali vrste dela, postopku posredovanja zaposlitve ter vsebini in načinu sporočanja podatkov Zavodu Republike Slovenije za zaposlovanje (Uradni list RS, št. 105/10). Slednji v 2. odstavku 6. člena določa, da v kolikor delodajalec ne želi javne objave s strani zavoda, mora objavo prostega delovnega mesta ali vrste dela zagotoviti sam in sicer v sredstvih javnega obveščanja, na spletnih straneh ali v javno dostopnih poslovnih prostorih delodajalca.
Kot že navedeno zgoraj, je po zakonu obvezna javna objava na Zavodu samo za delodajalce iz javnega sektorja in gospodarske družbe v večinski lasti države. Za delodajalce zasebnega sektorja te obveznosti zakon po novem ne določa več, lahko pa javno objavo pri Zavodu izvedejo, če tako Želijo. Za javno objavo se po zakonu namreč šteje tudi objava, ki jo izvede Zavod, lahko pa delodajalec opravi javno objavo tudi v sredstvih javnega obveščanja, na spletnih straneh ali v svojih javno dostopnih poslovnih prostorih. Vendar Zavod ni dolžan izvesti javne objave, če ta ni v skladu s predpisi ali v zvezi s katero obstajajo okoliščine, ki kažejo na to, da ni namenjena zaposlitvi na prosta delovna mesta pri delodajalcu.
Ugotovimo lahko, da opustitev obveznosti javne objave prostih del, upoštevaje navedeno določbo URS, v kateri je zapisana ena od človekovih pravic oziroma temeljnih svoboščin, ni možna. Zakon dopušča oziroma določa tudi javno objavo prostega delovnega mesta na Zavodu, ki pa ni obligatorna in tudi ne edina možna (in/ali v sredstvih javnega obveščanja, in/ali na spletnih straneh, in/ali v javno dostopnih poslovnih prostorih delodajalca), in sicer v luči poenostavitve postopkov pri sklepanju pogodb in tudi prikaza realne slike prostih delovnih mest (v primerih, ko bi/je bila objava zgolj administrativna formalnost).