13. 10. 2014
Odziv Minstrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti
Analiza obstoječega stanja
Področje evidenc, ki jih po uradni dolžnosti vodi Zavod RS za zaposlovanje, ureja Zakon o urejanju trga dela (Uradni list RS, št. 80/10, 40/12 - ZUJF, 21/13, 63/13, 100/13 in 32/14 ZPDZC-1; v nadaljevanju: ZUTD), ki je nadomestil Zakon o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti (Uradni list RS, št. 107/06 - uradno prečiščeno besedilo, 114/06-ZUTPG in 59/07-Zštip, v nadaljevanju: ZZZPB). Ta je bil zastarel, zaradi številnih sprememb pa tudi nekonsistenten, zato je bilo pri njegovem izvajanju veliko težav, obenem pa ni dopuščal hitrega odzivanja na dinamične spremembe na trgu dela.
Poglavitni namen ZUTD, ki je nadomestil ZZZPB, je povečanje varnosti iskalcev zaposlitve in uvajanje koncepta prožne varnosti na trgu dela v Republiki Sloveniji. Za doseganje tega namena je predvidena mreža izvajalcev ukrepov, ki omogoča hitrejše odzivanje države na dinamične spremembe na trgu dela, povečuje vlogo vseživljenjske karierne orientacije pri odločitvah posameznika o poklicni poti in omogoča hitrejšo obravnavo tistih brezposelnih oseb, ki to potrebujejo. Poleg že obstoječe evidence brezposelnih oseb in evidence oseb, vključenih v ukrepe APZ, se je z ZUTD med drugim uvedla tudi evidenca iskalcev zaposlitve.
V evidenco brezposelnih oseb se lahko v skladu z 8. členom ZUTD prijavijo osebe, ki ves čas prijave izpolnjujejo naslednje pogoje: so zmožne za delo, prijavljene na zavodu, aktivno iščejo zaposlitev in so pripravljene sprejeti ustrezno oziroma primerno zaposlitev, ki jim jo ponudi l zavod ali drug izvajalec storitve posredovanja zaposlitve ter niso v delovnem razmerju, niso samozaposlene. niso poslovodne osebe v osebni družbi in enoosebni družbi: omejeno odgovornostjo ter zavodu niso kmetje, nimajo statusa dijaka, vajenca, študenta ali udeleženca izobraževanja odraslih, mlajšega od 26 let.
V evidenco iskalcev zaposlitve pa se lahko v skladu s 131. členom ZUTD prijavijo vse osebe, ki potrebujejo ukrepe, ki se zagotavljajo iskalcem zaposlitve po tem zakonu (t.j. zaposleni, samozaposleni, upokojenci, gospodinje, dijaki, študenti ali drugače delovno neaktivni, ki iščejo (drugo) zaposlitev ali potrebujejo ukrepe, ki se zagotavljajo iskalcem zaposlitve po ZUTD).
S prijavo v evidenco pridobijo osebe status brezposelne osebe oziroma status iskalca zaposlitve. Iz statusov pa izhajajo različne pravice in obveznosti.
Oseba si z vpisom v evidenco brezposelnih oseb pridobi pravico do:
- posredovanja v zaposlitev,
- informiranja o trgu dela,
- osebnega svetovalca,
- o pomoči pri iskanju zaposlitve in dela,
- nadomestila potnih in poštnih stroškov za aktivno iskanje zaposlitve,
- učenja veščin iskanja zaposlitve in vodenja kariere,
- podpore pri kariernem odločanju,
- pomoč pri uporabi orodij za samostojno vodenje kariere,
in možnost:
- vključitve v programe aktivne politike zaposlovanja (APZ) ter
- uveljavljanja pravic iz zavarovanja za primer brezposelnosti.
Obveznosti osebe, prijavljene v evidenci brezposelnih oseb, so:
- redno spremljanje objav prostih delovnih mest in pravočasno prijavljanje nanje,
- ustrezno odzivanje na vabila in napotnice zavoda oz. koncesionarjev,
- udeležba na zaposlitvenih razgovorih na vabilo delodajalca, zavoda ali drugih izvajalcev ukrepov,
- javljanje zavodu v 15 dneh po poteku roka za izvedbo zadnje dogovorjene aktivnosti, določene v zaposlitvenem načrtu, v kolikor oseba ni prejela vabila na naslednji svetovalni razgovor
- uresničevanje vseh dogovorjenih aktivnosti v zaposlitvenem načrtu,
- vključevanje v ukrepe na trgu dela zaradi povečanja zaposlitvenih možnosti,
- sprejemanje zaposlitve in prizadevanje za pridobitev zaposlitve na razgovoru za zaposlitev,
- sporočanje resničnih podatkov in njihovih sprememb najkasneje v 3 dneh od nastanka spremembe,
- predhodni dogovor z osebnim svetovalcem o oprostitvi obveznosti iskanja zaposlitve in obveščanje zavoda v roku 8 dni, kadar predhodni dogovor ni mogoč,
- uresničevanje drugih dogovorjenih aktivnosti v zaposlitvenem načrtu.
Oseba si z vpisom v evidenco iskalcev zaposlitve pridobi pravico do:
- informiranja o trgu dela,
- pomoči pri uporabi orodij za samostojno vodenje kariere,
- posredovanja zaposlitve v skladu z zaposlitvenimi cilji in dogovorom z delodajalcem,
- vključitve v programe APZ (v skladu s katalogom APZ).
Zakon določa, da se iskalec zaposlitve vsaj enkrat v 6 mesecih po prijavi zglasi na zavodu in s tem potrdi svojo potrebo po ukrepih na trgu dela (v nasprotnem primeru se ga preneha voditi v evidenci iskalcev zaposlitve).
Analiza predloga in razlogi za njegovo (ne)primernost
Po preučitvi posredovanega predloga menimo, da predlog ukinitve evidence iskalcev zaposlitve ni primeren. Kot že opisano, sta evidenca brezposelnih oseb in evidenca iskalcev zaposlitve namenjeni različnim ciljnim skupinam.
Oseba, prijavljena v evidenci iskalcev zaposlitve ima bistveno manj obveznosti kot oseba, vpisana v evidenco brezposelnih oseb, slednja pa ima na podlagi svojega statusa več pravic (poleg širšega nabora ukrepov APZ in storitev za trg dela tudi možnost uveljavljanja vseh pravic iz zavarovanja za primer brezposelnosti, ki iskalcu zaposlitve ne morejo pripadati), pri čemer je njena primarna obveznost iskanje dela; brezposelni osebi okoliščine omogočajo, da je potencialnemu delodajalcu na voljo za zaposlitev takoj, še isti ali naslednji dan. Po drugi strani ima (lahko) oseba, ki je prijavljena v evidenci iskalcev zaposlitve, tudi druge neodložljive obveznosti (npr. študent ima študijske obveznosti), zato se od njih ne more pričakovati takšne odzivnosti ter intenzivnosti iskanja dela, kot od brezposelne osebe. Na tem mestu poudarjamo, da se študenti ne bi mogli vpisati v evidenco brezposelnih oseb niti v primeru ukinitve evidence iskalcev zaposlitve, saj statusa študenta in brezposelnosti nista združljiva (enaka ureditev je obstajala tudi v času veljavnosti ZZZPB). Hkrati dodajamo, da vpis v evidenco brezposelnih oseb ali evidenco iskalcev zaposlitve, ni obvezen, ampak je predmet prostovoljne odločitve vsakega posameznika.