18. 3. 2014
Odziv Ministrstva za finance
Družba za upravljanje terjatev bank je bila ustanovljena z Zakonom o ukrepih Republike Slovenije za krepitev stabilnosti bank (Uradni list RS, št. 105/12 in 63/13 – ZS-K), ki je bil sprejet konec leta 2012 z namenom sanacije bančnega sektorja. Družba za upravljanje terjatev bank je delniška družba z enotirnim sistemom upravljanja s skupščino (Vlada Republike Slovenije kot edini delničar) in sedem članskim upravnim odborom (trije člani so izvršni direktorji). V sodni register je bila vpisana 19.3.2013.
Zakon o ukrepih Republike Slovenije za krepitev stabilnosti bank predvideva več ukrepov, ki imajo različne finančne posledice za proračun Republike Slovenije, vsem pa je skupno to, da se morajo izvajati na način, s katerim se bo zagotovila gospodarna uporaba javnih sredstev in povrnitev proračunskih sredstev, pospeševanje kreditiranja nefinančnega sektorja, zagotovitev pogojev za odprodajo kapitalskih naložb države v bankah in ugotavljanje odgovornosti za nastanek kreditov in naložb, ki se vodijo kot slabitve v bilancah banke, deležnih ukrepov po tem zakonu.
Cena sanacije bančnega sistema temelji na rezultatih stresnih testov, na podlagi katerih je bil ugotovljen primanjkljaj razpoložljivega kapitala glede na kapitalske zahteve. Poleg tega so k pokritju bančnih izgub najprej v celoti prispevali delničarji banke ter imetniki podrejenih finančnih instrumentov, zaradi česar so potrebna proračunska sredstva za sanacijo bančnega sistema nižja, kot bi bila sicer.
Glede na to, da so se za sanacijo bančnega sistema namenila proračunska sredstva velja spomniti, da je državni proračun pomemben instrument, ki ga ima vlada na voljo pri izvajanju večletne makroekonomske politike, katere cilj je zagotavljanje stabilnih javnih financ in pospeševanje gospodarskega ter družbenega razvoja. Temeljne naloge pri upravljanju proračuna so uresničitev proračuna v okvirih in za namene, kot je bil sprejet, njegovo pravočasno in fleksibilno prilagajanje spremenjenim fiskalnim okoliščinam in uresničevanje v proračunu zastavljenih družbenih in gospodarskih ciljev.
Zaradi omejenosti proračunskih sredstev morajo uporabniki z njimi ravnati smotrno in gospodarno. S takšnim ravnanjem prispevajo k učinkovitem izvrševanju proračuna. Res je, da sredstva v državni proračun prispevajo davkoplačevalci, vendar se ta sredstva koristijo za izpolnjevanje potreb države in njenih prebivalcev. Glede na način delovanja države in namen proračuna ter izpolnjevanje načel učinkovitosti in gospodarnosti menimo, da podaritev delnic Družbe za upravljanje terjatev bank davkoplačevalcem ni primerna. Predlagana rešitev bi ogrozila delovanje državnega proračuna in s tem povezano izpolnjevanje načrtovanih družbenih in gospodarskih ciljev.
Veljavna pravna ureditev to družbo zavezuje, da mora pri opravljanju svojih dejavnosti ravnati s skrbnostjo dobrega gospodarstvenika v skladu z načeli preglednosti, učinkovitosti, gospodarnosti in uspešnosti. Ministrstvo za finance zato pričakuje, da bo Družba za upravljanje terjatev bank delovala v skladu z zadanim ciljem, to pa je zmanjšanje skupnih stroškov proračuna in povrnitev vrednosti premoženja za slovenske davkoplačevalce v največji možni meri ter rekonstruiranje in upravljanje bank in prenesenega premoženja na način doseganja njegove čim višje vrednosti na trgu in odprodaje po najvišji možni ceni.
Glede na povedano Ministrstvo za finance ocenjuje, da je sedanji institucionalni okvir, ki Družbi za upravljanje terjatev bank nalaga učinkovito in gospodarno razpolaganje s ciljem povrnitve proračunskih sredstev, ustrezen, zato ne načrtuje nadaljnjih postopkov v zvezi s predlogom.