20. 1. 2014
Odziv Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti
Analiza obstoječega stanja:
Status brezposelne osebe, pogoje za pridobitev tega statusa in pravice ter dolžnosti brezposelnih oseb ureja Zakon o urejanju trga dela (Uradni list RS, št. 80/10, 40/12-ZUJF, 21/13, 63/13-ZIUPTDSV, 63/13 in 100/13; v nadaljevanju: ZUTD), ki določa razloge za prenehanje vodenja osebe v evidenci brezposelnih oseb, kar je sicer pogoj za pridobitev denarnega nadomestila za primer brezposelnosti, v skladu z 28. členom Zakona o socialno varstvenih prejemkih (Uradni list RS, št. 61/10, 40/11, 110/11-ZDIU12, 40/12-ZUJF, 14/13 in 99/13; v nadaljevanju: ZSVarPre) pa tudi za pridobitev oziroma ohranitev pravice do denarne socialne pomoči.
Osebo se v skladu s 129. členom ZUTD preneha voditi v evidenci brezposelnih oseb med drugim tudi v primeru, če odkloni vključitev v program aktivne politike zaposlovanja (APZ) ali krši obveznosti, sprejete s pogodbo o vključitvi v program APZ, če oseba odkloni ustrezno ali primerno zaposlitev ali si pri razgovoru za zaposlitev ne prizadeva za pridobitev zaposlitve, če oseba ni aktivni iskalec zaposlitve, razen če je te obveznosti oproščena z zaposlitvenim načrtom, ali če oseba odkloni podpis zaposlitvenega načrta skladno s šestim odstavkom 113. člena ZUTD.
Na podlagi 28. člena ZSVarPre do denarne socialne pomoči ni upravičena oseba, ki (med drugim) brez utemeljenih razlogov zavrača, se izogiba ali opušča aktivnosti, ki bi lahko oziroma lahko privedejo do njene zaposlitve; za takšne razloge med ostalim štejejo tudi neprijavljenost pri zavodu, kadar bi se oseba po predpisih, ki urejajo trg dela, lahko štela za brezposelno osebo, in razlogi, zaradi katerih zavod osebo preneha voditi v evidenci brezposelnih oseb (enaki tistim v ZUTD, ki so že našteti zgoraj).
Analiza predloga in razlogi za njegovo (ne)primernost:
Brezposelnost je v zdajšnjem času gospodarske krize žal precej vsakdanji pojav. Glede na število brezposelnih oseb na eni strani ter obseg ponudbe prostih delovnih mest, objavljenih preko Zavoda RS za zaposlovanje (v nadaljevanju: zavod) in drugih posrednikov zaposlitve, je jasno, da v Republiki Sloveniji kar nekaj oseb ostaja vsak dan doma ter za svoje preživetje in preživetje svojih družinskih članov potrebuje finančno pomoč države, kar hkrati predstavlja tudi velike možnosti izkoriščanja sistema dodeljevanja posameznih socialnih pravic. Vendar pa je v veljavni zakonodaji predvidenih tudi nekaj tkim. »varovalk«, ki služijo temu, da do socialnih transferjev in do različnih prejemkov iz posameznega socialnega zavarovanja niso upravičeni tisti, ki ne izpolnjujejo obveznosti, predpisanih v področni zakonodaji.
Zgoraj omenjeno področje je po našem mnenju z vidika zakonodaje, ki spada v pristojnost Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti (ZUTD, Zakon o socialno varstvenih prejemkih), že urejeno in ne zahteva dodatnega normiranja. Izpolnjevanje pogojev za vodenje v evidenci brezposelnih oseb se dosledno preverja in v primeru ugotovitve določene kršitve iz naslova obveznosti aktivnega iskanja zaposlitve zavod brezposelno osebo po uradni dolžnosti preneha voditi v evidenci brezposelnih oseb, oseba pa se 6 mesecev po prenehanju vodenja v evidenci brezposelnih oseb vanjo ne more ponovno prijaviti. Pristojni center za socialno delo po prejemu obvestila o izdaji takšne odločbe prav tako po uradni dolžnosti odloči o prenehanju izplačevanja denarne socialne pomoči. Kot je razvidno iz podanih pojasnil, so brezposelne osebe, ki ne izpolnjujejo obveznosti iz naslova aktivnega iskanja zaposlitve, za to tudi ustrezno sankcionirane.