27. 3. 2013
Odziv Ministrstva za kmetijstvo in okolje
V tem konkretnem primeru v Celju ne gre za uvedbo davka ampak za uvedbo ločenega oblikovanja cene za odvajanje in čiščenje padavinske odpadne vode s streh, ki se odvaja v javno kanalizacijo.
Odvajanje in čiščenje padavinske odpadne vode s streh, ki se odvaja v javno kanalizacijo je obvezna storitev obvezne občinske gospodarske javne službe odvajanja in čiščenja komunalne in padavinske odpadne vode v skladu z Zakonom o varstvu okolja (Uradni list RS, št. 39/2006 - uradno prečiščeno besedilo, 49/2006 - ZMetD, 66/2006 - odl.US, 33/2007 - ZPNačrt, 57/2008 - ZFO - 1A, 70/2008, 108/2009, 48/2012, 57/2012) in Uredbo o odvajanju in čiščenju komunalne in padavinske odpadne vode (Uradni list št. 88/2011, 8/2012). Da je odvajanje in čiščenje padavinske odpadne vode s streh, ki se odvaja v javno kanalizacijo, obvezna storitev javne službe, je bilo pred navedeno uredbo predpisano tudi v veljavnih podzakonskih predpisih, ki so urejali to javno službo.
V primeru, da se padavinska odpadna voda s streh odvaja v javno kanalizacijo, nastajajo zaradi tega že pri samem opravljanju javne službe določeni stroški, saj se storitve odvajanja in čiščenja te padavinske odpadne vode dejansko izvajajo. Pri tem pa nastajajo tudi posebni stroški, ki so vezani izključno na odvajanje in čiščenje padavinske odpadne vode, na primer v primerih, da je določeno območje opremljeno z javno kanalizacijo za odvajanje izključno padavinske odpadne vode, ali v primerih, če je določeno območje opremljeno z javno kanalizacijo za odvajanje mešanice komunalne in padavinske odpadne vode, ko imajo občine in upravljavci javne kanalizacije predpisane obveznosti s tega naslova, kot je na primer izvedba tehničnih ukrepov za zadrževanje čistilnega vala v napravah za zadrževanje in mehansko čiščenje ter za odvajanje in čiščenje zadržanega čistilnega vala v komunalni ali skupni čistilni napravi po končanih padavinah.
Pred sprejemom Pravilnika o metodologiji za oblikovanje cen storitev obveznih občinskih gospodarskih javnih služb varstva okolja (Uradni list RS št. 63/2009), bi morali biti navedeni stroški vključeni v enotno ceno odvajanja in čiščenja komunalne in padavinske odpadne vode. V nasprotnem primeru cena storitev ni vključevala nastalih stroškov in se jih je pokrivalo na druge načine (pokrivanje izgub izvajalca javne službe s strani občin, odpisi amortizacije in podobno). Z navedenim predpisom (problematiko na enak način ureja tudi trenutno veljavna Uredba o metodologiji za oblikovanje cen storitev obveznih občinskih gospodarskih javnih služb varstva okolja) je bilo uvedeno ločeno oblikovanje cene za storitev odvajanja in čiščenja padavinske odpadne vode s streh, predvsem zaradi uveljavljanja načela »povzročitelj plača«. To pomeni, da stroške izvedbe te storitve plačajo tisti uporabniki, ki storitev dejansko uporabljajo, torej tisti uporabniki, ki padavinsko odpadno vodo s streh odvajajo v javno kanalizacijo. Prav tako je tak način obračunavanja namenjen vzpodbujanju ukrepov, ki zmanjšujejo odvajanje padavinske odpadne vode s streh v javno kanalizacijo, kjer je to možno in upravičeno. Na območjih poselitve, ki morajo biti opremljena z javno kanalizacijo, je izvedba ukrepov za zmanjševanje količin padavinske odpadne vode, ki se odvaja v javno kanalizacijo tudi predpisana z Uredbo o odvajanju in čiščenju komunalne in padavinske odpadne vode. Pri tem je treba tudi opozoriti, da v primeru oblikovanja cene za odvajanja in čiščenja padavinske odpadne vode s streh, stroškov teh storitev ni dopustno hkrati vključevati tudi v druge storitve javne službe.
Glede na navedeno smo mnenja, da je normativna ureditev ustrezna, nadzor nad upravičenostjo vključevanja stroškov v cene posameznih storitev obvezne občinske gospodarske javne službe odvajanja in čiščenja komunalne in padavinske odpadne vode, pa je v skladu z veljavnimi predpisi v pristojnosti občin, ki cene storitev obveznih občinskih gospodarskih javnih služb tudi potrjujejo.