24. 12. 2009
Odziv MInistrstva za zdravje
Področje preventivnih zdravstvenih pregledov delavcev je urejeno s Pravilnikom o preventivnih zdravstvenih pregledih delavcev (Uradni list RS, št. 87/02, 102/03; v nadaljnjem besedilu: Pravilnik) v skladu z 22. členom Zakona o varnosti in zdravju pri delu (Uradni list RS, št. 56/99 in 64/01). Pravilnik v 2. členu določa, da se s preventivnim zdravstvenim pregledom ugotavlja delavčevo zmožnost za delo za določeno delo na določenem delovnem mestu. Glede na navedeno je razumljivo tudi določilo 3. člena Pravilnika, da je podlaga za preventivni pregled ocena tveganja, ki nastane na podlagi strokovne ocene pooblaščenega zdravnika in rezultatov meritev obremenitev in obremenjenosti ter škodljivosti v delovnem okolju. Razvidno je, da je tudi sprememba delovnega okolja lahko pomemben dejavnik pri oceni zdravstvenih zahtev določenega delovnega mesta. Ob zgoraj navedenem je pomembno izpostaviti, da je nosilec stroškov v zvezi z zagotavljanjem varnosti in zdravja pri delu delodajalec, kar je izrecno izpostavljeno v 11. členu Zakona o varnosti in zdravju pri delu. Področje zdravstvenih pregledov za izdajo vozniškega dovoljenja je urejeno v Pravilniku o zdravstvenih pogojih, ki jih morajo izpolnjevati vozniki motornih vozil (Uradni list SFRJ, št. 5/1982) ter v kasnejših predpisih Evropske Unije: Direktiva 2006/126/ES Evropskega Parlamenta in Sveta z dne 20. decembra 2006 o vozniških dovoljenjih (prenovitev), Direktiva Komisije 2009/112/ES z dne 25. avgusta 2009 o spremembi Direktive Sveta 91/439/EGS o vozniških dovoljenjih, Direktiva Komisije 2009/113/ES z dne 25. avgusta 2009 o spremembi Direktive 2006/126/ES Evropskega parlamenta in Sveta o vozniških dovoljenjih. Na Ministrstvu za zdravje smo že prepoznali neustreznost ureditve omenjenega področja in smo zato že sprožili postopke za sprejem Pravilnika o zdravstvenih pogojih voznikov motornih vozil, katerega namen je tudi na boljši način urediti vprašanje pregledov pri osebah z refrakcijskimi motnjami vida, ki jih omenja predlagatelj.
Odziv Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve
Dolžnost delodajalca v zvezi z zagotavljanjem varnega in zdravega dela je med drugim, da v skladu z Zakonom o varnosti in zdravju pri delu-ZVZD (Uradni list RS, št. 56/99 in 64/01) zagotovi zdravstvene preglede delavcev. Določba 15.člena ZVZD med dolžnostmi delodajalca opredeljuje tudi zahtevo, da delodajalec poveri opravljanje nalog varovanja zdravja pri delu pooblaščenemu zdravniku, 22.člen ZVZD določa, da mora delodajalec zagotoviti zdravstvene preglede delavcev, 1.odstavek 36.člena ZVZD pa določa dolžnost delavca, da se na zdravstvene preglede odzove. Vrste, obseg in vsebino preventivnih zdravstvenih pregledov ter način in roke za opravljanje teh pregledov natančneje določa Pravilnik o preventivnih zdravstvenih pregledih delavcev–pravilnik (Uradni list RS, št. 87/02, 29/03 in 124/06). S pravilnikom so določeni tako predhodni, kot obdobni zdravstveni pregledi delavcev. Delodajalec določi vrsto, obseg, roke preventivnih zdravstvenih pregledov glede na oceno tveganja posameznega delovnega mesta, ki jo delodajalec izdela kot podlago za sprejem izjave o varnosti. V zvezi z zastavljeno pobudo pojasnjujemo, da so preventivni zdravstveni pregledi delavcev, tako kot vsi ukrepi na področju varnosti in zdravja pri delu, strošek delodajalca in ne smejo obremenjevati delavcev.
Nadalje pojasnjujemo, da Ministrstvo za delo pripravlja spremembe Zakona o varnosti in zdravju pri delu, med drugim tudi na področju preventivnih zdravstvenih pregledov, ki bodo usmerjene v racionalizacijo, večjo učinkovitost in odpravo administrativnih ovir.