11. 7. 2012
Odziv Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve
Glede notranje kontrole obračunavanja pokojnin bi izpostavili določbo 254. člena Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (Ur.l. RS, št. 109/06-uradno prečiščeno besedilo, 112/06 Odl.US, 114/06-ZUTPG, 91/07 Skl.US, 10/08-ZVarDod, 98/09-ZIUZGK, 27/10 Odl.US, 38/10-ZUKN, 61/10-ZSVarPre, 79/10-ZPKDPIZ, 94/10-ZIU, 84/11 Odl.US, 94/11 Odl.US, 105/11, 110/11-ZDIU12, 40/12-ZUJF, v nadaljevanju: ZPIZ-1), ki ureja revizijo. Revizija prvostopenjskih pozitivnih odločb, ki se opravi po uradni dolžnosti, je zakonsko predpisana oblika nadzora nad izvajanjem pokojninskega in invalidskega zavarovanja v Zavodu za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije (v nadaljevanju: Zavod). Z revizijo se namreč preizkusi skladnost odločbe, izdani na prvi stopnji, s katero je nekomu priznana pravica iz pokojninskega in invalidskega zavarovanja. Za odločanje o pravicah na prvi stopnji je pristojna enota Zavoda, na območju katere je oseba, ki uveljavlja pravico oziroma od katere se izvaja pravica, nazadnje zavarovana, na drugi stopnji pa odloča posebna enota na sedežu zavoda. Revizija kot izredno pravno sredstvo omogoča drugostopenjskemu organu, ki je za to pristojna posebna enota na sedežu Zavoda, da preizkusi zakonitost in pravilnost tudi tistih pozitivnih odločb prvostopenjskega organa, zoper katere niso bile vložene pritožbe. Skladno z 255. členom ZPIZ-1 se v reviziji lahko odločba potrdi, spremeni, odpravi ali razveljavi. Novo odločbo prve stopnje je potrebno vložiti v revizijo, saj se v njej preizkusi ali je nova odločba popravljena v skladu z razlogi, zaradi katerih je bila prejšnja odločba odpravljena ali razveljavljena.
Tudi v postopkih uveljavljanja pravic iz invalidskega zavarovanja se skladno z 256. členom ZPIZ-1 poleg revizije odločbe opravlja tudi revizija izvedenskega mnenja invalidskih komisij prve stopnje. Določba 257. člena ZPIZ-1 nadalje določa, da je zoper odločbo izdano v reviziji zagotovljeno sodno varstvo, če je bila spremenjena odločba prve stopnje, razen če gre za odločbo s katero je bila odločba prvostopnega organa odpravljena ali razveljavljena. V kolikor se torej zavarovanec ne strinja z izdano odločbo ima zoper odločbo, izdano na prvi stopnji, pravico vložiti pritožbo pri območni enoti Zavoda v roku 15 dni od vročitve odločbe. Če pa se ne strinja tudi z odločitvijo o pritožbi, lahko uveljavi sodno varstvo pred pristojnim Delovnim in socialnim sodiščem.
Glede očitka, da nekateri upokojenci dobivajo napačno izračunane pokojnine, napake pa se ne odpravijo, bi pojasnili, da iz letnega poročila Zavoda za leto 2011 izhaja, da je bilo v letu 2011 revidiranih 30.403 ali 45,0 odstotkov od skupno 67.519 izdanih prvostopenjskih pozitivnih odločb. Zavod nadalje navaja, da se odstotek potrjenih zadev v reviziji še nadalje ohranja na približno enaki ravni kot v zadnjih letih. V letnem poročilu Zavoda za leto 2011 je tako navedeno, da je bilo potrjenih 29.711 odločb od skupno 30.403 odločb, kar pomeni 97,7 odstotka potrjenih odločb.
V predlogu vladi glede izračunavanja pokojnin se sklicujete na revizijsko poročilo Računskega sodišča Republike Slovenije iz leta 2010 z naslovom Sistem priznavanja, odmere in izplačila izjemnih pokojnin, ki je revidiralo sistem priznavanja, odmere in izplačila izjemnih pokojnin na podlagi Zakona o izjemnem priznanju in odmeri starostne pokojnine osebam, ki imajo posebne zasluge v obdobju od 1. 1. 1998 do 10. 8. 2010. V zvezi z navedenim revizijskim poročilom Računskega sodišča bi želeli poudariti, da je Zavod sprejel ustrezne ukrepe s katerimi odpravlja ugotovljene nepravilnosti oziroma nesmotrnosti v skladu s priporočili Računskega sodišča, o tem pa sprotno poroča tako Svetu Zavoda, kot tudi Računskemu sodišču.