13. 11. 2023
Odziv Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti
Vezano na predlog, da bi bila višina denarne socialne pomoči za tujce odvisna od trajanja njihovega prebivanja v Republiki Sloveniji, uvodoma pojasnjujemo, da si Ministrstvo v skladu s pristojnostmi, nalogami in poslanstvom vztrajno prizadeva, da naslavlja in obravnava socialne probleme prebivalstva Republike Slovenije in si po drugi strani prizadeva, da bi bile vse oblike socialne pomoči države čim bolj učinkovite in bi dosegle svoj namen. Ob tem se ministrstvo zaveda tveganj, povezanih z izkoriščanjem pravic iz javnih sredstev ter si prizadeva odpraviti čim več anomalij, ki se pokažejo v sistemu dodeljevanja vseh oblik socialne pomoči.
Vezano na problematiko, ki jo zaznava in v svojem predlogu naslavlja predlagatelj, uvodoma pojasnjujemo, da so na podlagi 3. člena Zakona o socialno varstvenih prejemkih (Uradni list RS, št. 61/10, 40/11, 14/13, 99/13, 90/15, 88/16, 31/18, 73/18, 196/21 – ZDOsk in 84/23 – ZDOsk-1) do socialnovarstvenih transferjev upravičeni le tisti tujci, ki v Republiki Sloveniji dejansko prebivajo, imajo veljavno dovoljenje za stalno prebivanje in prijavljeno stalno prebivališče. Ob tem velja poudariti, da tujci v Republiko Slovenijo praviloma vstopajo in v njej prebivajo na podlagi dovoljenja za začasno prebivanje, ki ga nato podaljšujejo, tako ob vlogi za izdajo kot ob podaljšanju dovoljenja pa morajo izkazati, da razpolagajo oziroma imajo zagotovljena zadostna sredstva za preživljanje oziroma jim je preživljanje drugače zagotovljeno za celoten čas veljavnosti dovoljenja za začasno prebivanje.
Glede na navedeno ter upoštevajoč, da tujci dovoljenje za stalno prebivanje, skladno z določbami Zakona o tujcih, (Uradni list RS, št. 91/21 – uradno prečiščeno besedilo, 95/21 – popr., 105/22 – ZZNŠPP in 48/23) lahko praviloma pridobijo le na podlagi predhodnega 5-letnega neprekinjenega prebivanja v Republiki Sloveniji, je mogoče ugotoviti, da bo tujec, državljan države, ki ni članica EU, do socialnovarstvenih transferjev lahko upravičen šele po petih letih neprekinjenega prebivanja v Republiki Sloveniji.
Glede na navedeno ministrstvo pojasnjuje, da so do socialnovarstvenih transferjev v Republiki Sloveniji praviloma upravičeni zgolj tujci, ki v Republiki Sloveniji prebivajo že najmanj 5 let, s čimer je mogoče šteti, da je predlog predlagatelja že delno naslovljen v obstoječem sistemu socialnega varstva.
Ob tem ministrstvo dodaja, da je Republika Slovenija v svoj pravni red (Zakon o tujcih) prenesla Direktivo Sveta 2003/109/ES z dne 25. novembra 2003 o statusu državljanov tretjih držav, ki so rezidenti za daljši čas (UL L št. 16 z dne 23. 1. 2004). Predmetna direktiva, ki zavezuje tako Republiko Slovenijo kot druge države članice EU, v čl. 4(1) namreč določa, da so državljani tretjih držav, ki najmanj pet let zakonito in neprekinjeno prebivajo na ozemlju države članice EU in izpolnjujejo druge zakonske pogoje, upravičeni do statusa rezidentov za daljši čas v tisti državi (stalno prebivanje), skladno s čl. 11(1) d predmetne direktive pa mora država članica EU državljanom tretjih držav, ki imajo status rezidenta za daljši čas (stalno prebivanje), zagotoviti dostop do socialne pomoči in socialnega varstva pod enakimi pogoji kot državljanom tiste države. Glede na navedeno bi onemogočanje dostopa do socialne varnosti osebam, ki imajo v Republiki Sloveniji dovoljenje za stalno prebivanje, pomenilo kršitev zakonodaje EU.
V skladu z navedenim Vlada Republike Slovenije predloga ne podpira.