19. 4. 2012
Odziv Ministrstva za infrastrukturo in prostor
V zvezi s predlogom 2411: " Chemtrails - kemično zapraševanje neba” vas obveščamo, da po mnenju Ministrstva za infrastrukturo in prostor ni strokovnih ali upravnih razlogov za nadaljnjo obravnavo. Zračni promet v slovenskem zračnem prostoru poteka v skladu z veljavnimi predpisi, z njegovo ureditvijo pa se zainteresirana javnost lahko seznani z vpogledom v Zbornik letalskih informacij Republike Slovenije, ki ga objavlja izvajalec navigacijskih služb zračnega prometa javno podjetje Kontrola zračnega prometa Slovenije, d.o.o., na svojih spletnih straneh (www.sloveniacontrol.si/acrobat/aip/eaip/Operations/history-en-GB.html). Navedeni predlog 2411 je po vsebini podoben predlogu 853: "Izpušne sledi na našem in tujem nebu« iz leta 2010, ko smo podali enako mnenje glede obravnave predloga. Podajamo vam obrazložitev, kot smo jo posredovali tudi leta 2010. Letala v zračnem prometu najpogosteje uporabljajo standardni letalski gorivi JET-A1 in 100LL. Obe vrsti goriva imata, podobno kot goriva, ki se uporabljajo v cestnem prometu, različne dodatke, kot so antioksidanti in deaktivatorji kovin, dodatki za zmanjšanje tveganja za zaledenitev ali eksplozijo zaradi visokih temperatur, dodatki za zmanjšanje korozivnosti in nečistoče. Ob tem moramo pojasniti, da se tudi v okviru mednarodnih organizacij na področju civilnega letalstva, zlasti pa v okviru Mednarodne organizacije civilnega letalstva (ICAO), ki vodi številne projekte za zmanjšanje vpliva toplogrednih plinov, dušikovih oksidov in različnih drugih potencialno škodljivih snovi, nismo zasledili projekta, ki bi se ukvarjal z "izpušnimi sledmi" kot nečim neznanim ali drugačnim od siceršnje problematike onesnaževanja okolja z izpusti letalskih motorjev. Več podrobnosti si lahko vsakdo ogleda na spletni strani ICAO www.icao.int/env/.
Odziv Ministrstva za zdravje
Ministrstvo za zdravje ne razpolaga z novimi podatki oziroma informacijami o tako imenovanih kemijskih repih oziroma o problematiki v zvezi z njimi, saj to presega okvir našega delovanja in domet naših pristojnosti. Pobudnikom lahko zato le ponovimo odgovor, ki smo ga na podobno pobudo podali že septembra 2010. Po pregledu obsežne literature, dostopne na medmrežju, ugotavljamo, da je na zastavljeno vprašanje zelo težko strokovno odgovoriti. Ideja o t. i. "kemičnih sledeh" se v svetovni javnosti pojavlja že vsaj dve desetletji in je že ves ta čas predmet številnih razprav in ugibanj ter bolj in manj resnih interpretacij, od teorij zarote, do povsem znanstvenih pojasnil o nastanku omenjenih sledi. Vzroke za sledi je mogoče pojasniti z znanstvenimi metodami; doslej so bili pobudnikom že večkrat predstavljeni s strani ministrstva za okolje in prostor in njegovih strokovnih služb, pa tudi drugih ministrstev. O dejanski uporabi kemikalij za namene, ki jih omenja pobudnik, pa obstajajo le bolj ali manj posredni podatki, ugibanja in špekulacije. Neposrednih dokazov o uporabi kemikalij za tovrstne namene v Sloveniji na Uradu RS za kemikalije nimamo. Znano je, da so glavni produkti izgorevanja kerozina voda (vodna para), ogljikov dioksid in drugi produkti izgorevanja (kot npr. dušikovi oksidi NOx, saje, organske spojine itd). Prav tako nastajajo ob delovanju letalskih motorjev toplogredni plini, kar vse povečuje onesnaževanje atmosfere. Da pa bi ti t. i. kemijski repi vsebovali kemikalije ali celo mikroorganizme, ki povzročajo neštete bolezni, ali celo vplivali na podnebje, pa nam ni znano in tudi ni zelo verjetno. Za doseganje tovrstnih učinkov je po naši oceni uporaba letal, kot jih opisuje teorija "kemičnih sledi", precej neučinkovita in bi jih bilo mogoče doseči z drugimi, veliko učinkovitejšimi, cenejšimi in tudi bolj prikritimi načini in metodami. Ob vsem navedenem ne bi smeli pozabiti, da imajo vse posledice za naše zdravje in okolje, ki jih avtorji pripisujejo tem domnevnim "kemičnim sledem", nedvomno bližje in znanstveno nedvoumno dokazljive vzroke. Te so prej in v neprimerno večjem obsegu posledica izpostavljenosti kemikalijam in snovem, ki jih v okolje spuščamo ljudje s svojimi vsakodnevnimi dejavnostmi ter brezbrižnim in malomarnim odnosom do okolja (gospodinjstva, kmetijstvo, industrija, avtomobilski izpuhi, sežiganje in nekontrolirano odlaganje odpadkov ipd.). V tem pogledu lahko žal ocenjujemo tudi, da se s pomočjo tovrstnih teorij pozornost ljudi usmerja na abstraktne in težko dokazljive fenomene in senzacije, namesto da bi njihovo razmišljanje in ravnanje usmerjali na druge, realnejše izzive, ki so za naše življenje in obstoj zelo pomembni in s katerimi bi se s skupnim delovanjem ter spreminjanjem naših navad in vzorcev lahko (in morali) spopadati.
Odziv Ministrstva za kmetijstvo in okolje
Vsebina glede nastanka sledi letal in o tako imenovanih »chemtrails«-ih je objavljena na spletni strani Agencije RS za okolje: www.arso.gov.si/vreme/vpra%C5%A1anja%20in%20odgovori/