10. 1. 2012
Odziv Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve
Zavod RS za zaposlovanje (v nadaljnjem besedilu: zavod), katerega položaj in pristojnosti določa Zakon o urejanju trga dela (Uradni list RS, št. 80/10) v členih od 73 do 84, je osrednja javna institucija na trgu dela in je kot javni zavod organiziran enotno za območje Republike Slovenije. Njegova temeljna naloga je delo z brezposelnimi osebami in drugimi iskalci zaposlitve, in sicer v obliki posredovanja zaposlitev in zaposlitvenega svetovanja, izvajanja vseživljenjske karierne orientacije, izvajanja sistema zavarovanja za primer brezposelnosti, izvajanja ukrepov aktivne politike zaposlovanja, poleg tega pa tudi izdelave analitičnih, razvojnih in drugih strokovnih gradiv s področja njegove dejavnosti. Kot osrednja javna ustanova na trgu dela z uresničevanjem svojega poslanstva in nalog pomembno prispeva k povečanju zaposlenosti in zaposljivosti prebivalstva Slovenije in je ključni organ za izvrševanje politike Vlade Republike Slovenije v zvezi s posledicami, ki jih je na slovenskem trgu dela povzročila svetovna recesija. Zaradi opisane funkcije zavod predstavlja ključen vzvod države pri reševanju problema brezposelnosti in pri celostni obravnavi brezposelnih oseb ter drugih iskalcev zaposlitve.
Za uresničitev predloga o ukinitvi zavoda bi bila na podlagi predhodno pripravljenih temeljitih analiz o potrebnosti obstoja in funkcionalnosti zavoda ter o posledicah njegove ukinitve ali reorganizacije na strokovni ravni istočasno potrebno zagotoviti vsaj nemoteno delovanje obstoječega sistema zagotavljanja pravic iz naslova brezposelnosti, potrebno pa bi bilo tudi na novo definirati in sistemsko uvrstiti funkcije ter naloge zavoda oziroma organa, ki bi namesto njega izvrševal zgoraj omenjene naloge. Implementacija predlaganih sprememb v praksi bi po našem mnenju zaradi občutljivega socialnega položaja, v katerem se znajdejo posamezniki ob izgubi zaposlitve, terjala resnično tehten premislek in previdno, a hkrati ažurno in hitro ukrepanje. Bolj smiseln in razumljiv je sicer predlog v delu, v katerem omenja tkim. »prestrukturiranje zavoda«, kar razumemo kot predlog za izvedbo ukrepov, ki bi pripomogli k večji strokovnosti in istočasni racionalizaciji dela zavoda z vidika učinka, vidnega zlasti v novih zaposlitvah brezposelnih oseb. Ne dvomimo, da bi zavod z izboljšano organizacijsko strukturo in temeljito racionalizacijo poslovanja lahko v očeh državljanov pridobil na ugledu, vendar pa je po drugi strani potrebno upoštevati tudi dejstvo, da se zavod že od leta 2009 dalje sooča z višjim prilivom brezposelnih oseb in posledično (ob praktično nespremenjeni kadrovski zasedbi) izredno povečanim obsegom dela, na drugi strani pa s padanjem števila prostih delovnih mest. V zvezi z navedbami o nekoristnosti in nestrokovnosti svetovalcev zaposlitve pa pojasnjujemo, da so za opravljanje dela svetovalca zaposlitve pomembne poleg dosežene izobrazbe in poznavanja vseh veljavnih področnih predpisov tudi praktične izkušnje, občutek do sočloveka v stiski in zmožnost njegovega razumevanja. Zaradi vezanosti javnih uslužbencev zavoda na sprejeto zakonodajo pa opisanih kvalitet uslužbencev osebe, ki prihajajo z njimi v stik, v praksi večkrat ne zaznajo. Ob upoštevanju navedenega podani predlog ocenjujemo kot neprimeren, saj očitno temelji predvsem na osebnih izkušnjah predlagatelja, ki temeljne očitke zoper delo zavoda podaja pavšalno in brez trdnih argumentov, hkrati pa očitno ni seznanjen s celotnim obsegom in vrsto nalog, katerih izvajanje zagotavlja zavod. Tudi na možnosti zaposlitve brezposelnih oseb pri delodajalcih v realnem sektorju država preko zavoda ne more neposredno vplivati, ampak lahko zavod pri tem opravlja zgolj vlogo posrednika, medtem, ko je vsak posameznik za svoj uspeh pri iskanju zaposlitve v največji meri odgovoren sam.
Vsled navedenega menimo, da si je v prihodnje treba prizadevati za še večjo učinkovitost delovanja zavoda, medtem, ko ukinitev zavoda po našem mnenju v obstoječem gospodarskem in socialnem položaju, v kakršnem se nahaja Republika Slovenija, ne bi bila niti smiselna niti koristna. Poleg tega ni nepomembno dejstvo, da bi vsaka takšna sprememba terjala tudi zagotovitev širokega političnega ter družbenega konsenza in ne nazadnje politično odločitev o njihovi implementaciji na najvišji ravni. Z ozirom na navedeno se o podanem predlogu, ki je zelo posplošen in premalo natančno razdelan, konkretneje ne moremo opredeliti.
Namesto zavoda za zaposlovanje, je treba ustanoviti agencije za delo, ki bodo plačane od učinka. Najdemo vam delavca, vi nas plačate. Zavode pa takoj ukinit, nekatere zaposlene spodbujajo nezaposlovanje.
Mara, odgovor za vas.
Ko sem se pričela "visoko izobraževati" še nisem imela teh pomislekov, ker je bilo to leta 1991, ko še ni bilo niti težav z brezposelnimi, niti težav z prevelikim številom družboslovcev, niti še ni bilo pomislekov, da kdaj bodo. (Prav tako do takrat nisem bila prijavljena na Zavodu za zaposlovanje, da bi poznala delovanje te institucije.) Je pa tako, da sem velik del študija študirala izredno, delala redno ali honorarno, zato sem ga dokončala precej pozno, leta 2000, ko so bile težave z zaposljivostjo mojega kadra že več kot jasne. Te težave so bile tudi delni razlog, zakaj sem študij vlekla, saj sem kot študentka delo vsaj dobila.
Po diplomi je bilo težko, vendar sem dobila pripravništvo ter še eno zaposlitev v socialnem delu V zadnjih letih pa so nezaposljivost mojega kadra tako velika, da se je ustavilo vse, morala sem si pomagati sama, dokler je šlo, a zdaj si ne morem več.
Prav zato sem toliko bolj jezna na Zavod za zaposlovanje - odkrila sem, da me niti o NPK ne obveščajo, čeprav smo bili dogovorjeni. Tako sem zamudila eno tovrstno izobraževanje, čeprav bi si morda tako izboljšala možnost zaposlitve.
Nemščino se sedaj učim sama, niti glede tega ne morem računati na podporo Zavoda. Učim se je zaradi zaposlitve v Avstriji, če mi bo uspelo. Sedaj ne morem dobiti niti javnih del, saj nisem prijavljena na Zavodu dovolj dolgo časa ...
Za nameček sem sedaj dobila novo svetovalko, ki sem ji seveda morala vse razlagati ponovno - ne vem, za kaj imajo računalnike, če v njih zabeležijo tako malo podatkov, da je treba vsakemu svetovalku razlagatia vse od začetka, kdo si in kaj hočeš.
Zavod je zaposlil še novo svetovalko, za kar ima denar, za naša izobraževanja ter zaposlitve pa ga ni. MDDSZ, kaj boste rekli na to?
Na fakulteti za socialno delo je še vedno ogromno zanimanje za vpis, vpisujejo pa trikrat preveč kandidatov kot jih lahko dobi zaposlitev. Na oglasni deski fakultete sem pustila obvestilo študentom, naj razmišljajo o tem, kaj jih čaka po koncu študija, naj obveščajo dijake, naj se ne vpisujejo tako množično na to fakulteto, ker ne bodo dobili zaposlitve. Moje obvestilo je bilo uro po objavi že odstranjeno, čeprav je bilo takrat na fakulteti zelo malo študentov.
Toliko o tem, koliko se fakultete želijo zavedati stanja na trgu dela.
Mara, upam, da ste zadovoljni z obširnim pojasnilom.
se strinjam saj so sami sebi namen, večino dela si najdejo zaposleni sami brez pomoči zavoda, zasluge si jemlje zavod, prej deluje zavod moteče kot ne, v glavnem se niti ne poglobijo v iskalca in če mu slučajno kdaj kaj ponudijo je to popolnoma skregano z vsako logiko, menim, da so le strošek države in davkoplačevalcev
lp
Pardon....od časa študija (kot absolvent) in + eno leto študentskega statusa (kot študent neke druge fakultete-samo zaradi statusa-ker ti po tem sistemu pač drugo ne preostane). Torej službo iščem 2 leti in 2 meseca. Na zavodu, kje me potem po statistiki vodijo kot brezposelnega pa sem prijavljen dva meseca.
Samo še to naj omenim. Sam si dejansko iščem službo že od časa študija (kot absolvent-npr. da bi me spoznali preko študentskega dela) in to je že več kot leto dni, na zavodu pa sem prijavljen ca. dva meseca. Toliko o statistiki zavoda - koliko časa brezposelna oseba išče zaposlitev? In zdaj mi razložite tiste zakaj so sploh pomembne neke omejitve o tem, da moraš biti na zavodu prijavljen več kot pol leta in bla bla bla.
No pa smo le prejeli odgovor pristojnega organa. Kot pričakovano. Z "drastično" ukinitvijo se ne strinjajo, delno se strinjajo glede prestrukturiranja in še enkrat kot pričakovano se jim predlog zdi neprimeren, pavšalen, ki je na ne dovolj trdnih argumentih, itd. Povsem pričakovan odgovor!! Ravno tak odgovor smo dobili, kot sem si ga tudi predstavljal.
Na predlog so bili podani štirje komentarji in od vseh štirih so se vsi strinjali, da bi bilo potrebno zavod ukiniti, nekateri so podali tudi svoje izkušnje. Kar pomeni, da predlog ne temelji samo na podlagi predlagatelja, ampak tudi na podlagi izkušenj tretjih oseb. Zavedam se, da ima zavod zelo veliko dela, ampak to delo je v večini primerov birokratsko in v veliki meri ne izpolnjuje pričakovanja državljanov in nikakor ni nek servis za državljane, kjer bi jim bilo kakor koli olajšano iskanje dela. Še vedno sem prepričan, da bi brez Zavoda RS za zaposlovanje in s samo eno državno spletno stranjo lahko imeli na enem mestu vsa delovna mesta, kjer bi si jih brezposelni lahko ogledali in enako učinkovito z ali brez zavoda najdli službo. Za tiste, ki nimajo računalnikov ali interneta pa bi bilo poskrbljeno tako, da bi npr. ena oseba zaposlena na občini ali na centru za socialno delo (lahko tudi drugem primernem mestu) pripravila prosta delovna mesta v pisni obliki in jih dala na oglasno desko. Osebno mi je povsem vseeno ali sem prijavljen na zavodu, ker si tako ali tako sam iščem delo in sam brskam po zaposlitvenih spletnih straneh. Enkrat sem bil na zavodu, ko sem se prijavljal in od takrat nimam prav nobenega stika in ne koristi od zaposlitvene svetovalke ali zavoda. Po drugi strani pa država nima denarja, se zadolžujemo, državni primanjklaj je vse večji, itd. Velik ose govori o varčevanju, ampak to žal ostaja samo na papirju.
Ker mi je bilo očitano, da nisem seznanjen s celotnim obsegom in vrsto nalog zavoda menim, da se že tukaj vidi koliko stika in koristi dejansko državljani imamo od zavoda.
V odgovoru so tudi priznali, da ima zavod vlogo posrednika in da je vsak sam (v največji meri) odgovoren, da najde službo. Še enkrat. Čemu potem zavod, ki naj bi pomagal iskati službo brezposelnemu? Posrednik...kakšen le?...če si vsak sam iše službo na internetu (kamor bi delodajalci lahko sami oddajali oglase) ali pa pogleda oglasno desko (kar lahko pripravi ena oseba npr. iz centra za socialno delo ali občine).
Tudi sam menim, da je potrebno ukiniti ZAvod za zaposlovanje, saj je samo za mešanje megle in proizvodnjo le te.
NAmreč že samo pri statistikah se kaže, da so dvojne. Poglejmo samo podatke okrog brezposelnosti in tistih ki so izbrisani iz evidenc in nimajo zaposlitve.
Sočasno pa govorimo, da imamo toliko in toliko delovno aktivnega prebivalstva. Tukaj je potrebno narediti red pri tem, da se v vse evidence prišteje vse, ki nimajo zaposlitve in ne samo tiste, ki so prijavljeni na zavodu.
ZAto se postavlja vprašanje: Kje in kdo pa vodi tiste, ki nimajo zaposlitve in niso prijavljeni nikjer.????
Prikrivanje podatkov nebo pomagalo nikomu in še najmanj pristojnim ministrstvom, ker jih že v štartu zavede z napačnimi podatki.
Predlog podpiram saj se strinjam, da je delovanje ZRSZ zelo, zelo neučinkovito.
Pa vendar me je nekaj zbodlo.
Barbara, glede na vašo izjavo: "Marsičesa ne dobiš samo zato, ker imaš previsoko izobrazbo (čeprav povsem neustrezno in si zato težje zaposljiv), ..." . Ali ste, preden ste se "visoko izobraževali" vprašali, če ima vaša smer smisel, ali pa ste kot večina študirali, tisto, kar ste pač uspeli vpisat in ker to pač dandanes že skoraj vsi počnejo (Slovenci smo kot izgleda nadnaravno pametni ali pa je morda v šolstvu res nekaj narobe.. )? Ali ni dovolj, da vas je država (očitno preveč, kot sami navajate) šolala, zdaj bi vam naj nudili (=plačali) še prekvalifikacije ali dodatna šolanja.? Se vam ne zdi, da tukaj nekaj ne "štima"? Upam, da bo z vaše strani prišel kak odgovor, morda pojasnilo ... Se opravičujem v naprej, če sem vas kje (morda po krivem) preveč zbodla.
Barbara je dobro opisala situacijo: seveda se brez lastnega angažmaja ne zgodi nič, vendar Zavod oz. svetovalke niso učinkoviti, saj od pisanja zaposlitvenega načrta 2x letno brezposelna oseba nima nič, drugega pa, predvsem z visoko izobrazbo za prekvalifikacijo, ne dobiš. Je pa res, da primernih programov za take kandidate niti ni. Ponudba prekvalifikacij ali izobraževanj je za deficitarne poklice: varilec ipd., kar pa za večino ni primerno.
Odličen predlog, ga v celoti podpiram.
Tudi sama imam iste izkušnje. Ko sem bila na ZRSZ v Ljubljani, so mi svetovalke menjavali vsaka dva meseca, vsakič, ko sem prišla, sem imela novo svetovalko in vsaki sem morala ponovno razlagati iste zadeve. Le pri dveh sem si komaj izborila dve izobraževanji. Komaj, po prepričevanjih ter skoraj izsiljenem svetovanju pri višjji svetovalki. Nobena od osebnih svetovalk ni naredila nič, bile so zelo slabo informirane, glede izobraževanj, s.p. ipd. sem jih morala informirati jaz. Žalostno. Vse informacije in pomoč pri odpiranju s.p. sem dobila pri povsem drugi svetovalki, ki ni bila nikoli moja osebna svetovalka. Subvencija pa je bila tudi edino, kar sem sploh prejela. Po predhodni zavrnitvi in takrat, ko sem se odločila, da svoj s.p. odprem ne glede na to, če jo sploh dobim.
Sedaj, ko sem preseljena v Mursko Soboto, sem brezposelna po nepotrebnem - bivša dejavnost v novem okolju ne bi uspela, nove pa mi ni hotel in znal svetovati nihče. zato sem spet na ZRSZ - kakšno korist imam od tega? Nobene. Vprašala sem svetovalko - pa je le skomignila z rameni. Ne dobim nobenih izobraževanj - ko so plačevali prvo stopnjo jezikovnih tečajev, še nisem bila brezposelna, sedaj plačujejo le od tretje stopnje naprej ...
Marsičesa ne dobiš samo zato, ker imaš previsoko izobrazbo (čeprav povsem neustrezno in si zato težje zaposljiv), ali ker nisi dovolj časa prijavljen na ZRSZ. Kar je zgrešena logika - na Švedskem brezposelne prekvalificirajo takoj, ne čakajo,da so brezposelni to po statusu eno leto ali več - brezveze.
Od svetovalke ne izvem nič, vse informacije moram dobiti drugje. Kakšen je sploh smisel? Svetovalci to sploh niso, v mojem primeru so zgolj poslušalci. Biti plačan za poslušanje drugih ter skomigovanje z rameni pa ni smotrno, je navadna potrata davkoplačevalskega denarja.
Tudi jaz dodajam - ne želim, da so svetovalci brezposelni, le neko delo naj opravljajo, za katerega bodo usposobljeni in od katerega bo korist. Predvsem bi jih moralo biti manj, morda bi morali več časa posvetiti delodajalcem.
Iskalec zaposlitve ima kup obveznosti in kup navodil, kako se mora vesti - kaj pa delodajalci? Slabo izobraženi, nerazgledani in s popolno svobodo, da lahko delajo, kar želijo. Dokazano pa ne znajo izbirati pravega kadra za svoja delovna mesta. Zakaj ne bi ZRSZ bolj pritiskal na delodajalce kot na iskalce zaposlitve? Ti smo že tako v slabšem položaju. Dogajalo se mi je tudi že, da me je ZRSZ preko napotnice poslal na razgovor k delodajalcu, ki sploh ni obstajal. Nato se je svetovalka izgovarjala, da "ne utegnejo preverjati vseh". Pred kratkim sem prejela sms z napotnico na delovno mesto, ki je imel vpisano napačno ime institucije, ki je zato nisem našla, telefonska številka pa ni delovala. Sramota. Kaj, če bi se "svetovalci" bojl posvečalil temu?
Zato bi več dela morali namenjati delodajalcem ter manj časa iskalcem zaposlitve, ki bi lahko prihajali tja le v primeru, če to želimo in kaj potrebujemo, ne pa, da se nas mori z obiski svetovalcev vsaka dva ali največ tri mesece. V mojem primeru je to povsem neproduktivno - s svetovalko le kradeva čas druga drugi. Sedaj se učim nemščino sama, tudi službo v tujini si bom najbrž morala urediti sama, tako kot vse zaposlitve doslej. In to moram razlagati vsaka dva meseca? ZRSZ - je to smisel vašega dela?