Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog v razpravi

Predlog spremembe in dopolnitve Zakona o davku na dediščine in darila (ZDDD) - Posebna oprostitev za starše v primeru smrti potomca brez otrok

70 OGLEDOV 1 KOMENTAR

Predlog spremembe in dopolnitve Zakona o davku na dediščine in darila (ZDDD)

1. člen – dopolnitev III. dela (Davčne oprostitve)

V Zakonu o davku na dediščine in darila (Uradni list RS, št. 117/2006; v nadaljnjem besedilu: ZDDD) se po 10. členu (ali med določbami o davčnih oprostitvah) doda nov člen 10.a, ki se glasi:

„10.a člen (Posebna oprostitev za starše v primeru smrti potomca brez otrok)

(1) Davka na dediščine po tem zakonu so oproščeni starši zapustnika, kadar:

a) zapustnik ob smrti ni imel svojih potomcev (npr. otrok ali vnukov), in

b) starši podedujejo nepremičnino, ki je bila predhodno v lasti tistih istih staršev ali njihovega zakonca ali zunanjega partnerja.

(2) Oprostitev iz prejšnjega odstavka se nanaša izključno na nepremičnine in velja od dneva pravnomočnosti sklepa o dedovanju.

(3) Oprostitev ne velja, če davčni organ ugotovi, da je prenos lastninske pravice na zapustnika v treh letih pred smrtjo bil izveden z namenom izogibanja davčni obveznosti.

(4) Davčni zavezanec, ki izpolnjuje pogoje iz prvega odstavka tega člena, mora ob vložitvi davčne napovedi priložiti potrdilo o dejstvu, da zapustnik ni imel potomcev, ter dokazilo o lastništvu nepremičnine pred prenosom na zapustnika.

(5) Davčni organ naj pogoje za oprostitev po tem členu upošteva samodejno na podlagi uradnih evidenc, razen če so znani razlogi za preizkus pogojev.

----------------------

OBRAZLOŽITEV PREDLOGA ZAKONA

o spremembah in dopolnitvah Zakona o davku na dediščine in darila (ZDDD)

(Predlog novega 10.a člena – posebna davčna oprostitev za starše v primeru smrti otroka brez potomcev)

I. Uvodne ugotovitve

Predlog zakona uvaja novo posebno davčno oprostitev, ki starše zapustnika oprošča plačila davka na dediščino v primeru, ko:

- otrok umre brez svojih potomcev, ter

- starši podedujejo nepremičnino, ki je predhodno bila v njihovi lasti.

Ta posebna situacija trenutno v slovenski zakonodaji ni ustrezno urejena, zato prihaja do nesorazmernih davčnih obremenitev, ki prizadenejo ravno starše v najtežjih življenjskih okoliščinah — ob izgubi otroka.

II. Razlogi za sprejem zakona

1. Trenutna ureditev je nepravična in socialno nesorazmerna

Po veljavni ureditvi so starši, čeprav gre za najbližje družinske člane, ob smrti otroka uvrščeni v drugi dedni red.

Posledično so obdavčeni, tudi če:

- zapustnik ni imel svojih potomcev in

- je premoženje (npr. hiša) zgolj vrnjeno staršem, ki so jo prej podarili sinu.

To pomeni, da starši v praksi plačajo davek za lastnino, ki so jo nekoč sami ustvarili, kupili ali zgradili. Takšna obdavčitev v pravnem redu ni redka, vendar v konkretnem življenjskem položaju povzroča nepotrebno finančno in emocionalno breme, ki ga javnost upravičeno razume kot nedopustno.

2. Gre za posebno družinsko okoliščino, ki zahteva posebno pravno obravnavo

Smrt otroka, ki ni ustvaril svoje družine, predstavlja izjemen dogodek, v katerem:

- premoženje naravno gravitira nazaj k staršem,

- ni konkurence med dednimi redi,

- država z obdavčitvijo nima posebnega legitimnega cilja,

- obremenitev staršev predstavlja le kaznovanje osebe, ki je že izgubila svojega potomca.

Ni družbenega ali fiskalnega razloga, da bi starši v tem položaju plačali davek za nepremičnino, ki je pogosto nastala z njihovim delom in prihranki.

3. Predlog preprečuje zlorabe in obide

Predlog zakona je pripravljen premišljeno — vsebuje protizlorabno klavzulo, ki preprečuje prenos premoženja tik pred smrtjo z namenom izogibanja davku.

Oprostitev velja samo, če:

- starši podedujejo nepremičnino, ki je v preteklosti bila v njihovi lasti,

- ni šlo za načrtno premoženjsko manipulacijo,

- prenos lastnine na otroka ni bil opravljen v treh letih pred smrtjo iz prevladujočega davčnega razloga.

S tem se ohranja integriteta davčnega sistema, hkrati pa se odpravi socialna krivica.

4. Primerljiva načela v tujih zakonodajah

Večina modernih držav obdavčuje dediščine na podlagi naslednjih načel:

- bližji družinski člani so razbremenjeni,

- vračilo družinskega premoženja med najožjimi sorodniki ni predmet obdavčitve,

- pri posebnih okoliščinah (smrt brez potomcev, vračilo darila staršem) so običajne ciljane oprostitve.

Predlog se tako približuje evropskim standardom zaščite osnovne družinske enote.

5. Predlog ima zanemarljiv fiskalni vpliv

Primeri, ki jih ta oprostitev zajema, so redki:

- statistično je malo smrti mladih odraslih brez potomcev,

- še manj je primerov, ko so premoženje prej imeli starši,

- izpad prihodkov je za državo minimalen, za družine pa izjemno pomemben.

Gre torej za korekcijo socialne pravičnosti, ne pa za sistemsko poseganje v davčne prihodke države.

III. Cilji in pričakovani učinki

Predlog dosega naslednje ključne cilje:

✔ 1. Socialna pravičnost

Staršem se v času največje življenjske tragedije ne nalaga dodatno finančno breme.

✔ 2. Zaščita družinskega premoženja

Prepreči se, da starši “plačajo davek za svojo lastnino”, ki se jim je vrnila zaradi naravnega dednega toka.

✔ 3. Jasnost in predvidljivost

Z dodanim 10.a členom bo zakon jasen, transparenten in uporabniku prijazen.

✔ 4. Zaviranje zlorab

Z vgradnjeno protizlorabno določbo se izloči vsakršen poskus izigravanja pravil.

IV. Ocena skladnosti z Ustavo

Predlog:

- spoštuje načelo enakosti pred zakonom (14. člen URS), saj uvaja izjemo le tam, kjer dejansko obstaja posebna življenjska situacija,

- ustrezno varuje lastninsko pravico (33. člen URS),

- omogoča družinsko zaščito, ki jo Ustava posebej poudarja (53. člen URS),

- je v skladu z načelom sorazmernosti, saj doseže socialno pomemben cilj brez nesorazmernega posega v javne finance.

V. Ocena finančnih posledic

Pričakovane posledice:

- izpad prihodkov FURS minimalen,

- ni dodatnih administrativnih bremen,

- ni dodatnih izdatkov za državni proračun,

- olajšano delo sodišč in davčnih organov pri obravnavi pritožb.

VI. Zaključek

Predlagana ureditev:

- odpravlja dolgo prisotno nepravičnost,

- ščiti starše v izjemno ranljivi situaciji,

- ne obremenjuje proračuna,

- dviguje legitimnost davčnega sistema in krepi zaupanje ljudi v pravičnost pravne države.

Ob upoštevanju navedenega predlagatelj ocenjuje, da je sprejem predlaganega zakona utemeljen, primeren in nujen.

Če bo predlog prejel vsaj 22 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR lotos_ 24 predlogov
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE

Komentarji