Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Prepoved prodaje sadja in zelenjave na kos

823 OGLEDOV 20 KOMENTARJEV

Že nekaj časa je opaziti v trgovskih verigah prodajo sadja in zelenjave na kos, (primer cvetača, solata) pri čemer ni označena teža posameznega kosa.

Pri prodaji na kos ni znana teža posameznih plodov. Istočasna so na polici npr. cvetača različne velikosti in teže z napisano ceno za kos. To pomeni, da je cena enaka za kos ki tehta 500g in kos ki tehta 800g, ter da kupec nikoli ne dobi enake količine za svoj denar.

Predlagam uzakonitev prodaje na kilogram ali liter z jasno označeno ceno, kar omogoča enostavno primerjavo med različnimi trgovinami ali enakimi pridelki različnih proizvajalcev. Kupec se lahko prepričajo, katera ponudba je bolj ugodna, ne da bi morali primerjati (tehtati) posamezne kose zelenjave, sadja.

Prodaja na kos je ideja prodajalcev, kateri imajo od tega dobiček, zaščiti pa je potrebno kupca, potrošnika.

Zakonsko je potrebno zagotoviti prodajo sadja in zelenjave na enoto (kg,..), saj kupec edino tako plača dejansko količino, ki jo kupi (npr. po teži ali prostornini), in je edini pravičen in pregleden način nakupovanja. Izogniti se je potrebno nepravičnosti, ki nastane pri prodaji na kos, kjer se cena ne upošteva ne teže ali velikosti izdelka.

61 glasov

19 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 22 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR L Liija 2 predloga
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


28. 10. 2025

Odziv Ministrstva za gospodarstvo, turizem in šport 

Ministrstvo pojasnjuje, da je navajanje oziroma označevanje cen določeno v Zakonu o varstvu potrošnikov (Uradni list RS, št. 130/22; v nadaljnjem besedilu: ZVPot-1) in Pravilniku o načinu označevanja cen blaga, digitalnih vsebin in storitev ter objavi znižanja cene blaga (Uradni list RS, št. 10/23; v nadaljnjem besedilu: Pravilnik). Skladno s prvim odstavkom 6. člena ZVPot-1 mora podjetje prodajati blago in digitalno vsebino oziroma opravljati storitve vsem potrošnikom pod enakimi pogoji.

V skladu s prvim odstavkom 14. člena ZVPot-1 mora podjetje za blago, storitev ali digitalno vsebino, ki jo ponuja potrošniku, vidno označiti ceno, ki vključuje davek na dodano vrednost, če je podjetje zavezanec za davek na dodano vrednost. Peti odstavek 14. člena ZVPot-1 določa, da minister, pristojen za varstvo potrošnikov, podrobneje predpiše način označevanja prodajnih cen in cen za enoto blaga, ki ga podjetja ponujajo potrošnikom, ter način označevanja cen storitve ali digitalne vsebine, ki jo podjetja ponujajo potrošnikom.

Podrobnejši način označevanja cen blaga določa 4. člen Pravilnika. V skladu s prvim in drugim odstavkom 4. člena Pravilnika, mora biti vse blago že v skladu s trenutno veljavnimi predpisi na prodajnem mestu označeno s prodajno ceno in ceno za enoto. 

Da se lažje razume, kaj pomenijo osnovni pojmi, pojasnjujemo, da v skladu s prvo točko 2. člena Pravilnika »prodajna cena blaga« pomeni cena za enoto blaga ali za določeno količino blaga skupaj z davkom in vsemi drugimi dajatvami. V skladu z drugo točko 2. člena Pravilnika »cena za enoto blaga« pomeni ceno blaga skupaj z davkom in z vsemi drugimi dajatvami za en kilogram, en liter, en meter, en kvadratni meter ali en kubični meter blaga ali za neko drugačno posamično enoto količine, ki se splošno in običajno uporablja pri prodaji določenega blaga. V skladu s tretjo točko 2. člena Pravilnika »blago, ki se prodaja nepakirano v razsutem stanju« pomeni blago, ki ni vnaprej pakirano in ga merimo v prisotnosti potrošnika, kolikor narava blaga to dopušča. 

Nadalje pojasnjujemo, da četrti odstavek 4. člena Pravilnika določa izjeme od označevanja cene za enoto. To je možno takrat, kadar je cena za enoto enaka prodajni ceni ali če to ne bi bilo koristno zaradi narave ali namena blaga, zlasti če količina blaga ni pomembna za primerjavo cen ali se v isti embalaži prodaja različno blago. Prav tako blaga ni treba označiti tudi s ceno za enoto v prodajalnah, katerih površina prodajnega prostora je manjša od 500 m2.

Peti odstavek 4. člena Pravilnika pa določa, da mora imeti blago, ki se prodaja nepakirano v razsutem stanju, označeno le ceno za enoto blaga.

Določbe o označevanju cen so posledica prenosa Direktiva 98/6/ES Evropskega parlamenta in Sveta z dne 16. februarja 1998 o varstvu potrošnikov pri označevanju cen potrošnikom ponujenih proizvodov (UL L št. 80 z dne 18. 3. 1998, str. 27), zadnjič spremenjena z Direktivo (EU) 2019/2161 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. novembra 2019 o spremembi Direktive Sveta 93/13/EGS in direktiv 98/6/ES, 2005/29/ES ter 2011/83/EU Evropskega parlamenta in Sveta zaradi boljšega izvrševanja in posodobitve pravil Unije o varstvu potrošnikov (UL L št. 328 z dne 18. 12. 2019, str. 7). Namen omenjene direktive je urediti označevanje prodajnih cen in cen na mersko enoto proizvodov, ki jih trgovci ponujajo potrošnikom, da bi se izboljšalo obveščanje potrošnikov in olajšala primerjava cen. Ta direktiva državam članicam ne preprečuje sprejetja ali ohranitve ugodnejših določb glede obveščanja potrošnikov in primerjave cen.

Na ministrstvu smo mnenja, da v kolikor »cena za kos« tako pri nepakiranem sadju in zelenjavi kot pri katerem koli drugem blagu predstavlja »prodajno ceno blaga« v skladu s prvo točko 2. člena Pravilnika, ima podjetje za to blago obveznost navesti tudi »ceno za enoto blaga« v skladu z drugo točko 2. člena Pravilnika, če ne gre za kakšno od omenjenih izjem iz določb Pravilnika. Menimo, da je ravno »cena za enoto blaga« tista, ki zagotavlja izvajanje namena določb o označevanju cen glede ustreznega obveščanja potrošnikov in olajšave primerjave cen.

Glede na obrazloženo menimo, da trenutna ureditev sicer že naslavlja izpostavljeno problematiko, vsekakor pa bomo določbe glede označevanja cen ponovno preučili v okviru naslednjih sprememb ZVPot-1 in Pravilnika.

Komentarji