28. 10. 2025
Odziv Ministrstva za gospodarstvo, turizem in šport
Ministrstvo pojasnjuje, da je navajanje oziroma označevanje cen določeno v Zakonu o varstvu potrošnikov (Uradni list RS, št. 130/22; v nadaljnjem besedilu: ZVPot-1) in Pravilniku o načinu označevanja cen blaga, digitalnih vsebin in storitev ter objavi znižanja cene blaga (Uradni list RS, št. 10/23; v nadaljnjem besedilu: Pravilnik). Skladno s prvim odstavkom 6. člena ZVPot-1 mora podjetje prodajati blago in digitalno vsebino oziroma opravljati storitve vsem potrošnikom pod enakimi pogoji.
V skladu s prvim odstavkom 14. člena ZVPot-1 mora podjetje za blago, storitev ali digitalno vsebino, ki jo ponuja potrošniku, vidno označiti ceno, ki vključuje davek na dodano vrednost, če je podjetje zavezanec za davek na dodano vrednost. Peti odstavek 14. člena ZVPot-1 določa, da minister, pristojen za varstvo potrošnikov, podrobneje predpiše način označevanja prodajnih cen in cen za enoto blaga, ki ga podjetja ponujajo potrošnikom, ter način označevanja cen storitve ali digitalne vsebine, ki jo podjetja ponujajo potrošnikom.
Podrobnejši način označevanja cen blaga določa 4. člen Pravilnika. V skladu s prvim in drugim odstavkom 4. člena Pravilnika, mora biti vse blago že v skladu s trenutno veljavnimi predpisi na prodajnem mestu označeno s prodajno ceno in ceno za enoto.
Da se lažje razume, kaj pomenijo osnovni pojmi, pojasnjujemo, da v skladu s prvo točko 2. člena Pravilnika »prodajna cena blaga« pomeni cena za enoto blaga ali za določeno količino blaga skupaj z davkom in vsemi drugimi dajatvami. V skladu z drugo točko 2. člena Pravilnika »cena za enoto blaga« pomeni ceno blaga skupaj z davkom in z vsemi drugimi dajatvami za en kilogram, en liter, en meter, en kvadratni meter ali en kubični meter blaga ali za neko drugačno posamično enoto količine, ki se splošno in običajno uporablja pri prodaji določenega blaga. V skladu s tretjo točko 2. člena Pravilnika »blago, ki se prodaja nepakirano v razsutem stanju« pomeni blago, ki ni vnaprej pakirano in ga merimo v prisotnosti potrošnika, kolikor narava blaga to dopušča.
Nadalje pojasnjujemo, da četrti odstavek 4. člena Pravilnika določa izjeme od označevanja cene za enoto. To je možno takrat, kadar je cena za enoto enaka prodajni ceni ali če to ne bi bilo koristno zaradi narave ali namena blaga, zlasti če količina blaga ni pomembna za primerjavo cen ali se v isti embalaži prodaja različno blago. Prav tako blaga ni treba označiti tudi s ceno za enoto v prodajalnah, katerih površina prodajnega prostora je manjša od 500 m2.
Peti odstavek 4. člena Pravilnika pa določa, da mora imeti blago, ki se prodaja nepakirano v razsutem stanju, označeno le ceno za enoto blaga.
Določbe o označevanju cen so posledica prenosa Direktiva 98/6/ES Evropskega parlamenta in Sveta z dne 16. februarja 1998 o varstvu potrošnikov pri označevanju cen potrošnikom ponujenih proizvodov (UL L št. 80 z dne 18. 3. 1998, str. 27), zadnjič spremenjena z Direktivo (EU) 2019/2161 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. novembra 2019 o spremembi Direktive Sveta 93/13/EGS in direktiv 98/6/ES, 2005/29/ES ter 2011/83/EU Evropskega parlamenta in Sveta zaradi boljšega izvrševanja in posodobitve pravil Unije o varstvu potrošnikov (UL L št. 328 z dne 18. 12. 2019, str. 7). Namen omenjene direktive je urediti označevanje prodajnih cen in cen na mersko enoto proizvodov, ki jih trgovci ponujajo potrošnikom, da bi se izboljšalo obveščanje potrošnikov in olajšala primerjava cen. Ta direktiva državam članicam ne preprečuje sprejetja ali ohranitve ugodnejših določb glede obveščanja potrošnikov in primerjave cen.
Na ministrstvu smo mnenja, da v kolikor »cena za kos« tako pri nepakiranem sadju in zelenjavi kot pri katerem koli drugem blagu predstavlja »prodajno ceno blaga« v skladu s prvo točko 2. člena Pravilnika, ima podjetje za to blago obveznost navesti tudi »ceno za enoto blaga« v skladu z drugo točko 2. člena Pravilnika, če ne gre za kakšno od omenjenih izjem iz določb Pravilnika. Menimo, da je ravno »cena za enoto blaga« tista, ki zagotavlja izvajanje namena določb o označevanju cen glede ustreznega obveščanja potrošnikov in olajšave primerjave cen.
Glede na obrazloženo menimo, da trenutna ureditev sicer že naslavlja izpostavljeno problematiko, vsekakor pa bomo določbe glede označevanja cen ponovno preučili v okviru naslednjih sprememb ZVPot-1 in Pravilnika.