30. 9. 2025
Odziv Ministrstva za notranje zadeve
Predlog predlagatelja, ki se nanaša na ugotovljene anomalije pri delu upravnih enot ni konkretiziran. Ministrstvo za notranje zadeve pri nadzorih nad izvrševanjem upravnih nalog v upravnih enotah ne zaznava kršitev pri izdaji dovoljenj za stalno prebivanje, ki bi narekovale uporabo izrednih pravnih sredstev, ki spadajo v pristojnost ministrstva (na primer odprava in razveljavitev odločb po nadzorstveni pravici). Zakon o tujcih (Uradni list RS, št. 46/25 – uradno prečiščeno besedilo, v nadaljevanju: ZTuj-2) tudi ne ureja zamrznitve obravnavanja vlog in prenehanja teka rokov, ki vplivajo na izdajo dovoljenj za stalno prebivanje. V skladu s 85. členom ZTuj-2 se v postopkih po tem zakonu uporabljajo določbe zakona, ki ureja splošni upravni postopek (ZUP), če s tem zakonom ni drugače določeno. Prekinitev upravnega postopka izdaje dovoljenja za stalno prebivanje je tako mogoča le pod pogoji iz 153. člena ZUP.
Predlog predlagatelja tudi v delu, ki se nanaša na nadgradnjo informacijskega sistema upravnih enot ni konkretiziran. Iz predloga ni jasno razvidno, na kateri informacijski sistem se predlog nanaša in v katerem delu se predlaga nadgradnja. Pojasnjujemo, da upravne enote na podlagi 110. in 139. člena ZTuj-2 upravljajo evidenco o dovoljenjih za začasno in stalno prebivanje, potrdilih o prijavi prebivanja ter evidenco o odpovedih prebivanja tujcu – Register tujcev. Register tujcev je centralna informatizirana podatkovna zbirka, ki jo upravlja Ministrstvo za notranje zadeve v centralnem informacijskem sistemu. Nadgrajen je v takšnem obsegu, da zagotavlja celovito izvedbo celotnega procesa izdaje dovoljenja za prebivanje (za začasno in tudi stalno prebivanje) in prilagojen tako, da zagotavlja podporo postopkom s področja upravnih zadev tujcev.
V zvezi s pridobitvijo slovenskega državljanstva pojasnjujemo, da po 27. členu Zakona o državljanstvu Republike Slovenije (Ur. l. RS, št. 24/07 – uradno prečiščeno besedilo in 40/17; v nadaljevanju: ZDRS) o pridobitvi državljanstva RS na podlagi 10., 12. in 14. člena odloča upravna enota. 27.b člen pa določa, da se odločba upravne enote, s katero je bilo odločeno, da oseba pridobi državljanstvo Republike Slovenije, predloži v revizijo Ministrstvu za notranje zadeve.
Ministrstvo za notranje zadeve mora v revizijskem postopku k odločbi upravne enote podati soglasje. Če se v revizijskem postopku ugotovi, da so bila v postopku pred upravno enoto nepopolno ali napačno ugotovljena dejstva, da je v postopku prišlo do bistvenih kršitev pravil postopka, ali da je bil v postopku napačno uporabljen materialni predpis, Ministrstvo za notranje zadeve odločbo upravne enote odpravi in samo odloči o prošnji za pridobitev državljanstva.
Državljanstvo Republike Slovenije tako pridobi samo oseba, ki ji je izdana odločba o pridobitvi državljanstva s strani upravne enote, in je k tej odločbi podano soglasje Ministrstva za notranje zadeve. Če je odločba upravne enote s strani Ministrstva za notranje zadeve odpravljena, pa oseba pridobi državljanstvo le v primeru, če ministrstvo samo izda novo odločbo o pridobitvi državljanstva.
Glede na navedeno ocenjujemo, da revizijski postopek odločb upravnih enot v celoti preprečuje morebitne anomalije pri pridobitvah državljanstva Republike Slovenije.