Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Priposostvovanje- legalna kraja?

1778 OGLEDOV 22 KOMENTARJEV

Zakon o priposestvovanju nepremičnin omogoča, da do priposestvovanja nepremičnine po SPZ (stvarnopravnem zakoniku) pride, če je mogoče dokazati, da je nekdo imel v posesti nepremičnino določeno dobo (10 let), torej ko poteče priposestvovalna doba in če je bila posest dobroverna in lastniška. Država je pri tem zakonu svojo lastnino zaščitila saj v zakonu piše, da na javnem dobru priposestvovanje ni mogoče.

Kaj to v praksi pomeni: To pomeni, da nekdo, ki je v »dobri veri« užival tuje premoženje več kot 20 let, lahko toži dejanskega zemljiškoknjižnega lastnika zemljišča, da bo to zemljišče njegovo, pa čeprav je dejanski lastnik zemljišča ves ta čas plačeval davke za to zemljišče. V praksi to pomeni, da lahko nekdo priposestvuje del sosednje parcele, če s pričami dokaže, da je 20 let »v dobri veri« užival tuje premoženje. Razen, če oškodovani lastnik lahko dokaže, da je nasprotoval poseganju na svojo nepremičnino. Dokaže pa lahko samo, če dejanje prijavi na policijo, sproži pravni postopek ali ima verodostojne priče (priče pa po navadi ne želijo pričati, ker se s sosedi nočejo kregati).

Novi zakon o priposestvovanju je stopil v veljavo leta 2000, kljub temu, da je Geodetska Uprava Republike Slovenije izdalo priporočilo, da priposestvovanje ni možno. Pravosodno sodišče je to priporočilo zavrglo z obrazložitvijo »vsak mora skrbeti za svoje neprimičnine«. To pomeni, da moramo dokazljivo (policija, tožbe) opozarjati vse sosede, ki segajo v naše zemljišče. To je zelo težko za lastnike, ki imajo v lasti veliko parcel, kot so seveda slovenske zelo razdrobljene kmetije, še posebej zato, ker nihče točno ne ve, kje so točne meje ali pa se ne želijo spuščati v spore s sosedi. Poleg tega veliko lastnikov zemljišč svoje parcele daje v najem, oziroma v brezplačno uporabo, brez pogodb ali pa se pogodbe z leti oziroma z menjavo generacij izgubijo (za primer lahko navedem izgubljene oporoke v arhivih sodišča). Zakon izključuje priposestvovanje zemljišča v lasti države saj država ne more skrbeti za svoje meje. Se pravi država je zaščitila sama sebe, ljudje pa morajo sami poskrbeti za točne meje svojih parcel.

Zakon dovoljuje, da se na podlagi priposostvovanja, ki je trajalo več let lahko vpiše služnostna pravica tudi v primerih, ko le to ni nujno. Npr. Imajo priposostvovalci možnost koristiti celo javno pot za dostop do svoje nepremičnine, pa tega ne želijo, ker so navajeni koristiti tujo pot. Zakon bi moral točno določiti v katerih primerih je le to nujno - ko ni druge možnosti za dostop do svoje nepremičnine .

Kot je pisano že zgoraj, mnogi se ne želijo prepirati in samo zato dovoljujejo uporabo nekega dela zemljišča, tolerirajo zaradi miru. Oz. pred 50 leti so bili časi drugačni kot so danes in potrebe tudi. In v resnici je le stvar navade in ni nujno, da se določeno zemljišče uporablja.

Potem lahko pride do tega, da lastnik to zemljišče nujno potrebuje, kot npr. vgradnja čistilne naprave, postavitev nadstreška za zavarovanje avtomobila, za parkiranje.. in svoje lastne zemlje ne more uporabljati, ker se nekdo iz dolgoletne navade vozi po tej zemlji.

Le to bi moralo biti dovoljeno le v nujnih primerih ko ni druge možnosti.

Predlagam ukinitev oz. spremembo v korist zaščite lastnikov.

In s tem prekinitev izkoriščanja tuje lastnine v namen udobja ali nagajanja.

121 glasov

4 glasovi

Če bo predlog prejel vsaj 23 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR M MeginMegi123. 1 predlog
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


29. 7. 2025

Odziv Ministrstva za pravosodje

Ministrstvo za pravosodje pojasnjuje, da pridobitev lastninske pravice na nepremičnini na podlagi priposestvovanja določa drugi odstavek 43. člena Stvarnopravnega zakonika[1]. Dobroverni lastniški posestnik nepremičnine pridobi lastninsko pravico na njej po preteku desetih let. Navedeno pomeni, da morajo biti za pridobitev lastninske pravice na nepremičnini na temelju priposestvovanja kumulativno izpolnjeni vsi naslednji pogoji:

  • dobra vera,

  • lastniška posest in

  • pretek časa 10 let.

Priposestvovalec mora tako izkazati, da je bil v celotnem desetletnem obdobju v dobri veri, da je nepremičnina, katero dejansko poseduje, njegova last. Dobroverni lastniški posestnik je namreč le tisti, ki je v opravičljivi zmoti o tem, da je lastnik stvari. V primerih, ko je nepremičnina vpisana v zemljiško knjigo v korist druge osebe, praviloma ne moremo govoriti o lastniški dobri veri posestnika, saj publicitetni učinki vpisa v zemljiško knjigo (glej 6. člen Zakona o zemljiški knjigi[2]; v nadaljnjem besedilu ZZK-1) in načela zaupanja v zemljiško knjigo (glej 8. člen ZZK-1) varujejo tistega, ki je v zemljiško knjigo vpisan kot lastnik.

Na podlagi povedanega lahko zaključimo, da samo dejstvo, da nekdo stopi ali pokosi del sosedovega zemljišča, da torej na tem zemljišču izvršuje dejansko oblast kot posestnik, še ne privede do pridobitve lastninske pravice na tej nepremičnini oziroma njenem delu. Kot že navedeno, mora dobroverni lastniški posestnik svojo dobro vero in lastniško posest izkazovati in izvrševanje dejanske oblasti utemeljevati na podlagi pravnega temelja/naslova (bodisi pogodbe ali dogovora). 

Smisel instituta priposestvovanja je varnost pravnega prometa, saj priposestvovanje omogoča, da po preteku priposestvovalne dobe dejansko stanje stvari postane tudi pravno urejeno. Priposestvovalec, ki že daljšo dobo izvršuje lastniška upravičenja in je dejansko že imetnik lastninske pravice, to pravico pridobi tudi pravno formalno. 

Drži, kot navaja predlagatelj, da je bil institut priposestvovanja znan že v rimskem pravu, danes pa ga poznajo, z nekaterimi vsebinskimi razlikami, tako kontinentalni kot anglosaški pravni redi. Tako na primer priposestvovanje ureja avstrijski Obči državljanski zakonik (ABGB) iz leta 1812, ki je do leta 1946 veljal tudi na območju Slovenije, v Avstriji pa z nekaterimi spremembami ureja stvarnopravno področje še danes. Priposestvovanje kot institut za trajno ureditev razmerij v smislu uskladitve pravnega stanja z dejanskim stanjem ureja tudi nemški Bürgerliches Gesetzbuch (BGB). Priposestvovanje ureja tudi švicarski Zivilgesetzbuch (ZGB).

Na podlagi zgoraj navedenega Ministrstvo za pravosodje meni, da je veljavna ureditev priposestvovanja ustrezna, na njeni podlagi pa obstaja obsežna in poenotena sodna praksa, zato predlog po našem mnenju ni primeren za nadaljnjo obravnavo.


[1] Uradni list RS, št. 87/02, 91/13 in 23/20.

[2] Uradni list RS, št. 58/03, 37/08 – ZST-1, 45/08, 28/09, 25/11, 14/15 – ZUUJFO, 69/17, 11/18 – ZIZ-L, 16/19 – ZNP-1 in 121/21

Komentarji