30. 7. 2025
Odziv Ministrstva za infrastrukturo
Resolucija o nacionalnem programu varnosti cestnega prometa za obdobje od 2023 do 2030 (Uradni list št. 124/23; v nadaljnjem besedilu: ReNPVCP23-30) določa korake, ki jih moramo v Republiki Sloveniji sprejeti, da bo udeležba v cestnem prometu varnejša za vse. Gre za strateški dokument, katerega jedro niso le številke in statistika, temveč je namenjen vsem, ki uporabljajo ceste in imajo pravico, da na cilj prispejo varno.
V ReNPVCP23-30 je zajetih 9 stebrov prometnega sistema, med katerimi je na področju uporabe mobilnih telefonov in drugih naprav najpomembnejši globalni steber: Varnost uporabnikov cest.
Z uporabo mobilnega telefona ali drugih naprav med vožnjo ali hojo se pomembno zmanjšujeta zbranost voznika ali pešca in zmožnost za usmerjanje pozornosti na dogajanje na cesti in v njeni okolici. Voznik ali pešec lahko spregleda ključne informacije iz okolja, zato se poveča tveganje za nastanek prometne nesreče po različnih mednarodnih raziskavah za od 4- do celo 23-krat. Tako ogrožamo sebe in druge, za nastanek nesreče pa je dovolj že majhna napaka.
Zakon o pravilih cestnega prometa (Uradni list RS, št. 156/21 – uradno prečiščeno besedilo, 161/21 – popr. in 22/25; v nadaljnjem besedilu: ZPrCP) v 35. členu določa, da se morata voznik in učitelj vožnje med vožnjo vzdržati vseh ravnanj, ki bi zmanjševala njuno slušno ali vidno zaznavanje ali zmožnost obvladovanja vozila. Za voznika, učitelja vožnje in spremljevalca je za kršitev navedene določbe predpisana globa v višini 250 eurov. Vozniku motornega vozila, učitelju vožnje ali spremljevalcu se izreče tudi 3 kazenske točke.
Glede na kategorijo udeleženca v prometu že vrsto let prevladujejo vozniki osebnih avtomobilov, teh je bilo skoraj dve tretjini (60,2 odstotka), sledijo vozniki tovornih vozil, ki jih je za slabo četrtino (24,2 odstotka), in kolesarji s 3,5 odstotka, kar je bilo tretjino več kot v letu 2021. Naraščajo kršitve pri voznikih e-skirojev, teh je bilo lani 35, v letu 2021 pa le 9.
Med kršitelji izstopajo starostne skupine od 35 do 44 let, ki sestavljajo skoraj tretjino vseh kršitev (30 odstotkov), od 45 do 54 let s 23,2 odstotka in od 25 do 34 let z 22,8 odstotka. Najmanj je kršitev v starostnih skupinah do 18 let, od 18 do 24 let in nad 65 let.
Spremljanje in poučevanje področja zato zahteva daljše časovno obdobje za pripravo strokovnih podlag za spremembo zakonodaje.
Obdobje sprejetih ukrepov v poglavju "VARNOST UPORABNIKOV CEST" je določeno v trajanju celotnega obdobja sprejetega nacionalnega programa, pri čemer je:
- obdobje od 2023 do 2025 usmerjeno k analitičnemu delu,
- obdobje od 2026 do 2028 k izmenjavi praks z drugimi državami članicami EU in pripravi strokovnih podlag za morebitno spremembo zakonodaje ter
- obdobje od 2029 do 2030 k pripravi predlogov za spremembo zakonodaje na ključnih področjih varnosti cestnega prometa.
Eden izmed temeljnih ukrepov, predlagan v ReNPVCP23-30, na področju varnosti uporabnikov cest je tudi sistematična in učinkovita pravna ureditev kaznovalne politike od prekrškov do kaznivih dejanj z modernimi postopki penologije.