Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Cene hrane lahko znižamo-omejimo njihovo rast

496 OGLEDOV 28 KOMENTARJEV

Cene hrane rastejo. Plače pa ne sledijo. Mnogi se odpovedujejo mesu, sadju, celo mleku. Je to res sprejemljivo v sodobni evropski državi? Ne. Država ima možnosti – in nekateri so jih že uporabili. Poglejmo, kako so druge demokracije Zahoda omejile oderuške cene. In zakaj bi to morala storiti tudi Slovenija.

________________________________________

Predlog za vlado Republike Slovenije

Predlagam, da Slovenija regulira marže za 100 osnovnih živil in življenjskih potrebščin. Ne s tem, da bi določila cene – ampak s tem, da omeji največji dovoljeni zaslužek trgovcev.

________________________________________

Zakaj je ta predlog dober?

✅ Poštenost za potrošnika:

Trgovci imajo danes pogosto zelo visoke marže, medtem ko ljudje varčujejo pri vsakem evru. Z regulacijo marž zagotovimo, da osnovne življenjske potrebščine ostanejo cenovno dostopne vsem – tudi najranljivejšim.

✅ Uravnotežen ukrep – ne cenovni strop, temveč maržni plafon:

Ne predlagamo vmešavanja v celotne tržne cene, temveč le omejitev dobičkovne marže, kot to že počnejo nekatere druge države (npr. Madžarska, Mehika). Tako ohranimo konkurenčnost in zdravo podjetniško okolje.

✅ Učinkovit ukrep v kriznih časih:

Ko inflacija preseže razumno mejo in cene hrane naraščajo hitreje kot prihodki, je dolžnost države, da zaščiti svoje državljane. Takšne rešitve so v skladu z demokratičnimi vrednotami socialne pravičnosti.

✅ Dobre prakse že obstajajo:

Države kot so Madžarska, Mehika, Francija in celo Avstralija že uvajajo omejitve na marže ali cene osnovnih dobrin – s tem dokazujejo, da so takšni ukrepi v kriznih časih legitimni in izvedljivi tudi v demokraciji.

___________________________________________________________________________

Primeri držav, ki že izvajajo podobne ukrepe:

1. Madžarska – omejitev marž za 30 osnovnih živil; vlada je določila največji dovoljeni dobiček v verigi.

2. Francija – zakonsko omejene marže pri zdravilih in določenih osnovnih dobrinah.

3. Italija – dogovor med vlado in trgovci o začasnih »anti-inflacijskih košaricah« z omejenimi cenami.

4. Španija – znižanje davka na osnovna živila ter prostovoljni dogovori o znižanju marž.

5. Avstralija – predlog zakonodaje za prepoved oderuških cen v supermarketih; javni nadzor nad cenami.

6. Kanada – regulacija cen zdravil in energentov; dodatno pozivanje trgovcev k omejitvi rasti cen živil.

7. Mehika 🇲🇽 – sporazumi z velikimi trgovci za ohranitev cen živil nespremenjenih; s tem preprečujejo inflacijsko spiralo.

________________________________________

Kaj predlagam za Slovenijo?

1. Reguliran seznam 100 izdelkov, ki jih kupujemo vsi (mleko, kruh, olje, jajca, WC papir, plenice…).

2. Omejitev trgovskih marž na največ 10–15 % za te izdelke.

3. Transparentnost cen – javno objavljene primerjave maloprodajnih in nabavnih cen.

4. Nadzor in kazni – okrepitev pristojnosti tržnega inšpektorata ter Agencije za varstvo konkurence.

5. Spodbujanje prostovoljnega sodelovanja trgovcev s spodbudami (npr. promocija, znižanje DDV-ja za sodelujoče).

________________________________________

Zakaj to ni "socializem"?

To ni poseg v prosti trg. To je zaščita pred njegovimi zlorabami. V kriznih razmerah tudi najbolj liberalne države posežejo po omejitvah, da zaščitijo svoje ljudi. Tako so delovali v času pandemije, vojn – in danes, v boju proti inflaciji.

________________________________________

Sklep:

Ljudje potrebujejo jasna dejanja. Če teh 7 primerov demokratičnih držav že omejuje oderuške marže, zakaj jih Slovenija še vedno dopušča?

Država, ki ne ščiti šibkih, izgublja svoj temelj – pravičnost.

32 glasov

7 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 23 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR I Igor P. 11 predlogov
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


24. 6. 2025

Odziv Ministrstva za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano

Vlada RS je že leta 2022 razmišljala o možnostih za spremljanje cen osnovnih živil, kot so mleko, kruh, olje in moka, zaradi velike inflacije cen hrane. Vlada RS se je zato odločila za ukrep spletnega in fizičnega popisa cen živil, t.i. košarice. S tem ukrepom smo na Ministrstvu za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano (v nadaljevanju: MKGP) redno spremljali gibanje maloprodajnih cen in obveščali javnost. Regulacija cen živil pa ni v pristojnosti MKGP, temveč v pristojnosti Ministrstva za gospodarstvo, turizem in šport.

MKGP z Zakonom o kmetijstvu vsebinsko prenaša Direktivo 2019/633/EU Evropskega parlamenta in Sveta z dne 17. aprila 2019 o nepoštenih trgovinskih praksah med podjetji v verigi preskrbe s kmetijskimi in živilskimi proizvodi. Nepoštene trgovinske prakse (UTP) v Evropski uniji, odnosih med podjetji, odstopajo od dobrega poslovnega ravnanja in so v nasprotju z dobro vero in poštenim poslovanjem. Veriga preskrbe s kmetijskimi in živilskimi proizvodi je občutljiva na nepoštene trgovinske prakse, zaradi velikih neravnovesij med malimi in velikimi subjekti.  V okviru svojih pristojnosti MKGP izvaja ukrepe, ki prispevajo k večji preglednosti in poštenosti v verigi ter omogočajo odziv v primerih zaznanih zlorab. Na podlagi navedenega zakona je Javna agencija Republike Slovenije za varstvo konkurence (v nadaljevanju: Agencija) pristojna za nadzor nad izvajanjem in za administrativno sankcioniranje kršitev 61.f in 61.g člena. 

Reguliranje cen oziroma marž je zelo kompleksno vprašanje in lahko vodi v:

  • pomanjkanje izdelkov, če trgovcem ni več ekonomsko smiselno prodajati določenih izdelkov;

  • manjšo konkurenco – manjši trgovci imajo lahko več težav z dobičkonosnostjo;

  • izkrivljanje trga – umetna regulacija lahko dolgoročno povzroči več škode kot koristi.

Glede predlaganih podobnih ukrepov, ki so bili v posameznih državah članicah tudi sprejeti, so trgovci v določenih primerih že bili uspešni pri izpodbijanju omejitev marž ali cenovnih omejitev. Eden od najbolj odmevnih primerov je sodba Sodišča Evropske unije (SEU) v zadevi C-557/23, SPAR Magyarország Kft. proti Bács-Kiskun Vármegyei Kormányhivatal. 

SEU je septembra 2024 razsodilo, da Madžarska uredba krši pravo EU, saj ovira pošteno konkurenco in prosti dostop do trga; ni sorazmerna glede na cilje, ki jih zasleduje (npr. boj proti inflaciji); presega tisto, kar je potrebno za zaščito potrošnikov. Sodišče je poudarilo, da takšni ukrepi lahko izkrivljajo trg in niso v skladu z načeli notranjega trga EU. 

Prodajne cene so v Sloveniji zelo transparentne, kar je bilo ugotovljeno tudi z raziskavo cenovnih razmer na trgu izbranih živilskih proizvodov, ki jo je Agencija za varstvo konkurence izvedla v letu 2023. Na raziskovanem trgu izbranih živilskih proizvodov je Agencija za varstvo konkurence zaznala visoko stopnjo transparentnosti, saj so cene trgovskih podjetij prosto dostopne vsakomur in objavljene tudi v spletnih trgovinah, kar še dodatno olajša preglednost cen konkurentov. Poleg tega so podjetja v svojih odgovorih sama poudarila, da redno spremljajo gibanje cen na trgu oziroma se le-tem prilagajajo, da so za potrošnike konkurenčna. V raziskavi je Agencija za varstvo konkurence ugotovila, da je k visoki stopnji transparentnosti na trgu dodatno prispeval tudi ukrep spletnega in fizičnega popisa cen živil. 

Kar pa zadeva objavo nabavnih cen, bi slednje pomenilo, da bi bila trgovska podjetja primorana razkrivati podatke, ki skoraj vedno predstavljajo njihove poslovne skrivnosti. Zakonito pridobitev, uporabo in razkritje poslovne skrivnosti pa podrobneje določa 4. člen Zakona o poslovni skrivnosti.

V začetku aprila 2025 se je na 1. seji sestal Svet za cene, ki ga je decembra lani imenoval minister za gospodarstvo, turizem in šport Matjaž Han ter bo obravnaval vse predloge ukrepov, povezane z nadzorom cen, ter druga stališča in analize, ki jih bo minister predložil vladi. 

Glede na trenutno nižjo inflacijo v primerjavi z letom 2022, zaenkrat ne načrtujemo uvedbe predlaganih aktivnosti. MKGP je ob zaključku projekta popisovanja cen, s trgovci sklenilo dogovor, da bodo tudi oni v času izvajanja promocijskih aktivnosti MKGP bolj intenzivno spodbujali vse slovenske proizvode.
 

Odziv Ministrstva za gospodarstvo, turizem in šport

ZKC v 3. členu določa, da udeleženci na trgu svobodno oblikujejo cene na podlagi ponudbe in povpraševanja in drugih konkurenčnih dejavnikov, kar morajo državni organi upoštevati pri določanju ukrepov kontrole cen. Za cene smejo državni organi uporabljati le z zakonom določene ukrepe kontrole cen, ki so nujni glede na razlog ukrepa, v najmanjši meri omejujejo konkurenco in so najbližji normalnim tržnim razmeram ter najhitreje pripeljejo do odprave razlogov za ukrepe kontrole cen.

Na podlagi 8. člena ZKC sme vlada z uredbo določiti ustrezne ukrepe kontrole cen, kadar:

  • je to nujno zaradi doseganja ciljev in ukrepov gospodarske politike, ki so določeni z akti državnega zbora, 

  • gre za dejavnosti, v katerih ima posamezno podjetje ali enota, ki samostojno opravlja dejavnost ali nekaj podjetij monopolni ali obvladujoč položaj, pa so te dejavnosti nujne za zadovoljevanje potreb ljudi in organizacij,

  • nastanejo ali se utemeljeno pričakujejo hude motnje na trgu pri gibanju cen, pa pri tem ne gre za redna sezonska nihanja,

  • bi prišlo na trgu do cen, ki bi ogrozile redno preskrbo potrošnikov in bi bile te cene posledica elementarnih in drugih množičnih nesreč,

  • gre za prodajo blaga iz državnih blagovnih rezerv, 

  • gre za državni odkup na podlagi zakona, 

  • gre za uskladitev cen z obveznostmi, ki jih je Republika Slovenija sprejela z mednarodnimi pogodbami,

  • gre za dovoljene oblike državne pomoči ali so za uvoz predpisane posebne dajatve.

Skladno z 9. členom ZKC so ukrepi kontrole cen:

  • določitev najvišje cene, pri čemer podjetja ne smejo prodajati blago nad to ceno, lahko pa pod njo;

  • določitev trdne (fiksne) cene, pri čemer podjetja ne smejo prodajati blaga ne po višji in ne po nižji ceni;

  • določitev najnižje cene, pri čemer podjetja ne smejo določiti ali sprejeti nižje cene; 

  • določitev elementov cene, pri čemer se določijo najvišja, trdna ali najnižja cena za posamezne sestavine ali več sestavin;

  • določitev mehanizma cen, pri čemer se določi način oblikovanja cen, sestavine, ki jih podjetje sme ali mora ali ne sme upoštevati, in merila, po katerih se cene ali njihove sestavine morajo ali smejo oblikovati (na primer borzne cene); 

  • pridobitev predhodnega soglasja k cenam, pri čemer se cena ne more določiti ali spremeniti brez predhodnega soglasja; 

  • vračanje cen na določeno raven, pri čemer je podjetje dolžno določiti cene, ki so veljale pred zvišanje ali znižanjem, kakor so bile te cene ugotovljene v aktu vlade;

  • predhodna prijava cen, pri čemer so podjetja dolžna ministrstvu prijaviti veljavne cene in vsako njihovo spremembo;

  • obvezno redno ali občasno pošiljanje podatkov o cenah za posamezno blago ali več vrst blaga na temelju odredbe ministra.

Na podlagi 15. člena ZKC deluje pri ministrstvu Svet za cene kot strokovno posvetovalno telo za vprašanja kontrole cen za predhodno usklajevanje stališč glede predpisovanja ukrepov kontrole cen.

Komentarji