5. 5. 2025
Odziv Ministrstva za pravosodje
Najprej pojasnjujemo, da Kazenski zakonik[1] (v nadaljevanju KZ-1) v veljavnem 173.a členu določa kaznivo dejanje pridobivanja oseb, mlajših od 15 let, za spolne namene tako, da kaznivo dejanje stori tisti, ki osebo, mlajšo od petnajst let, prek informacijskih ali komunikacijskih tehnologij nagovarja za srečanje z namenom, da bi zoper njo storil kaznivo dejanje iz prvega odstavka 173. člena KZ-1, (spolni napad na osebo, mlajšo od 15 let) ali zaradi izdelave slik, avdiovizualnih ali drugih predmetov pornografske ali drugačne seksualne vsebine, in so nagovarjanju sledila konkretna dejanja za uresničitev srečanja[2].
Iz navedenega izhaja, da za izpolnitev znakov obravnavanega kaznivega dejanja ni zahtevano, da bi moralo do srečanja in do morebitnega kaznivega dejanja zoper spolno nedotakljivost oseb, mlajših od 15 let, dejansko priti, ampak so znaki kaznivega dejanja po 173.a členu KZ-1 izpolnjeni že, če nagovarjanju sledi »konkretno dejanje za uresničitev srečanja«. Tako konkretno dejanje je, na primer, lahko že po informacijski ali komunikacijski tehnologiji posredovano vabilo z navedbo kraja in časa srečanja.
Inkriminacija po 173.a členu je torej določitev kaznivosti tako imenovanih pripravljalnih dejanj, kar pomeni, da storilec, če bi do srečanja in do kaznivega dejanja zoper spolno nedotakljivost osebe, mlajše od 15 let, prišlo, ne bi bil kaznovan za to kaznivo dejanje, ampak za hujše kaznivo dejanje po prej navedenem 173. členu KZ-1 ali pa za kaznivo dejanje, povezano s pornografijo ali drugače seksualnim spolnim gradivom po 176. členu KZ-1. Za obe kaznivi dejanji so predpisane tudi ustrezno strožje kazni zapora.
Ne glede na navedeno pa pojasnjujemo tudi, da je v skrajšani zakonodajni postopek že vložen Predlog Zakona o spremembah in dopolnitvah Kazenskega zakonika (EPA 2069-IX), s katerim so predlagane spremembe in dopolnitve 173.a člena KZ-1 tako, da bo temeljno kaznivo dejanje podano že ob samem pridobivanju oziroma nagovarjanju oseb, mlajših od 15 let, za spolne namene, če bodo temu sledila še konkretna dejanja za uresničitev srečanja, pa bo predpisana strožja kazen zapora. Bo pa tudi v tem primeru veljalo, da bodo ob morebitnem srečanju in storitvi hujšega kaznivega dejanja zoper spolno nedotakljivost osebe, mlajše od 15 let, obravnavana pripravljalna dejanja izgubila samostojnost in bodo konzumirana v obsodbi storilca zaradi takega hujšega kaznivega dejanja.
Predlog zakona so v zakonodajni postopek vložili poslanci s prvopodpisano Leno Grgurevič, strokovne službe Ministrstva za pravosodje pa so s predlagateljico sodelovale pri oblikovanju ustreznega predloga spremenjenega in dopolnjenega besedila 173.a člena KZ-1.
Glede na navedeno ocenjujemo obravnavani predlog kot deloma neustrezen, vsekakor pa nepotreben, saj je ustrezen Predlog zakona že vložen v zakonodajni postopek.