Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Ukinitev obveznega dodatnega usposabljanja voznikov začetnikov

1203 OGLEDOV 44 KOMENTARJEV

Predlagam ukinitev obveznega opravljanja programa dodatnega usposabljanja voznikov začetnikov ter popravek 51. člena Zakona o voznikih (ZVoZ-1).

Kot oseba, ki ima opravljen vozniški izpit menim, da dodatno usposabljanje voznikov začetnikov ne doprinaša dodatne varnosti na cestah ter pri posameznikovi vožnji, temveč doprinaša zgolj finančni zalogaj k že tako finančno neugodnemu opravljanju samega izpita za motorno vozilo. Zagotovil in študijev, ki bi dokazovali, da sam program dejansko pripomore k varnosti na cestah praktično ni, saj sam program ne more in ne bo spremenil kulture voznika ter njegovega načina vožnje.

Zagotovo sicer drži, da se pri programu voznik lahko nauči neke osnove, ki dajejo smernice, kako ravnati v določenih situacijah, slednje pa so v praksi na polnih cestah in v realnem življenju povsem drugačne od tistih, ki se simulirajo na praznem centru varne vožnje ter z navodili inštruktorja. Tu bi bilo tudi na mestu vprašanje čemu je bilo namenjeno že samo teoretično in praktično izobraževanje v šoli vožnje, ko pa je nato potrebno opravljati še dodatno usposabljanje. Če bi se primerjala šola vožnje že s samim izobraževalnim sistemom pri nas, bi bila v tem primeru šola vožnje kot osnovnošolsko izobraževanje, ki je seveda obvezno, dodatno usposabljanje voznikov začetnikov pa bi se tako primerjalo z srednješolskim izobraževanjem, ki je seveda neobvezno. Sam program dodatnega usposabljanja voznika začetnika, ki terja celoten dan odsotnosti z dela, izobraževanje ali pa zgolj vašega prostega časa pa vam za povrh vzame še 150 €.

Večina izkušenih starejših voznikov tega programa ni opravljala pa so vseeno dobri vozniki. Zakaj bi to sedaj morala postati obveza in dodaten strošek?

Kaj pravi 51. člen Zakona o voznikih, ki je pravna podlaga te obveznosti?

51. člen

(dodatno usposabljanje voznikov začetnikov)

(1) Voznik začetnik, ki ima v Republiki Sloveniji stalno ali začasno prebivališče in je v Republiki Sloveniji opravil vozniški izpit in pridobil vozniško dovoljenje za vožnjo motornih vozil kategorije A2 ali A in B, mora opraviti program dodatnega usposabljanja voznikov začetnikov.

(2) Vozniku začetniku se ob izdaji vozniškega dovoljenja izda tudi karton voznika začetnika za spremljanje opravljenih obveznosti po programu dodatnega usposabljanja za voznika začetnika, na katerega izvajalec programa potrjuje opravljene obveznosti.

(3) Program dodatnega usposabljanja voznikov začetnikov vsebuje vadbo varne vožnje ter skupinsko delavnico o varnosti cestnega prometa in psihosocialnih odnosih med udeleženci cestnega prometa.

(4) Programa dodatnega usposabljanja se lahko voznik začetnik udeleži po najmanj šestih mesecih od izdaje vozniškega dovoljenja.

(5) Ceno programa dodatnega usposabljanja za voznika začetnika plača udeleženec.

 

Predlog: V prvem odstavku naj se beseda "mora" nadomesti z besedo "lahko". S tem se odpravi naložena obveznost, ki narekuje obvezno opravljanje programa dodatnega usposabljanja voznika začetnika.

Skladno s tem naj se spremenijo tudi ostali členi v tem zakonu, ki bi spremembo potrebovali ter ostali upravnopravni akti, ki izhajajo iz tega zakona.

102 glasov

33 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 25 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR P Pa3k 1 predlog
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


15. 4. 2025

Odziv Ministrstva za infrastrukturo

Obvezen program dodatnega usposabljanja za voznike začetnike je bil predpisan z določbo 140. člena Zakona o varnosti cestnega prometa (Uradni list RS, št. 83/04; v nadaljnjem besedilu ZVCP-1), uporaba določbe pa s 13. 8. 2006. S poznejšimi dopolnitvami in spremembami ZVCP-1 se je datum izvajanja programa dodatnega usposabljanja voznikov začetnikov zamaknil v leto 2011.

ZVCP-1 je v 140. členu določil, da mora voznik začetnik, ki ima v Republiki Sloveniji stalno ali začasno prebivališče in je v Republiki Sloveniji opravil vozniški izpit in pridobil vozniško dovoljenje za vožnjo motornih vozil kategorije A ali B in imetnik vozniškega dovoljenja, ki je skladno s tem zakonom pridobil slovensko vozniško dovoljenje za vožnjo motornih vozil kategorije A ali B na osnovi veljavnega vozniškega dovoljenja, izdanega v tujini, če je od izdaje tega vozniškega dovoljenja minilo manj kot leto dni in v državi, kjer je pridobil vozniško dovoljenje, ni opravil programa za voznika začetnika, opraviti program dodatnega usposabljanja v skupnem trajanju dvanajst ur.

Program vsebuje:

  • vožnjo odličnosti,
  • vadbo varne vožnje,
  • skupinsko delavnico o varnosti cestnega prometa in psihosocialnih odnosih med udeleženci cestnega prometa.

Programa se mora voznik začetnik udeležiti v predpisanem zaporedju, in sicer:

  • prvega dela vožnje odličnosti, v obdobju dveh do šestih mesecev po izdaji vozniškega dovoljenja,
  • enodnevno vadbo varne vožnje z vključeno skupinsko delavnico o varnosti cestnega prometa in psihosocialnih odnosih med udeleženci cestnega prometa v obdobju od štirih do desetih mesecev po izdaji vozniškega dovoljenja,
  • drugega dela vožnje odličnosti v obdobju osmih do dvanajstih mesecev po izdaji vozniškega dovoljenja.

Veljavni Zakona o voznikih (Uradni list RS, št. 92/22 - uradno prečiščeno besedilo in 153/22; v nadaljnjem besedilu: ZVoz-1) v 51. členu določa, da mora voznik začetnik, ki ima v Republiki Sloveniji stalno ali začasno prebivališče in je v Republiki Sloveniji opravil vozniški izpit in pridobil vozniško dovoljenje za vožnjo motornih vozil kategorije A2 ali A in B, opraviti program dodatnega usposabljanja voznikov začetnikov.

Skladno z določbami Pravilnika o programih dodatnega usposabljanja voznikov in programu usposabljanja izvajalcev programa (Uradni list RS, št. 48/201185/2016 - ZVoz-1) program dodatnega usposabljanja za voznika začetnika obsega:

  • vadbo varne vožnje in
  • skupinsko delavnico o varnosti cestnega prometa in psihosocialnih odnosih med udeleženci cestnega prometa (v nadaljnjem besedilu: skupinska delavnica).

Vadba varne vožnje za voznike začetnike se izvaja v skupinah do največ 12 udeležencev in je sestavljena iz dveh delov, in sicer obsega:

  • teoretični del, ki traja eno pedagoško uro in
  • praktični del, ki traja šest pedagoških ur.

Skupinska delavnica, ki se izvede v obliki razprave z udeleženci, se izvaja v skupinah do največ 12 udeležencev. Skupinska delavnica se izvede isti dan kot vadba varne vožnje, v obsegu treh pedagoških ur.

Temeljni cilji teoretičnega dela vadbe varne vožnje za kategoriji A in B so naslednji:

  • spodbuditi voznike, da se zavedajo prednosti in slabosti pridobljenih navad in da ne precenijo svojih sposobnosti,
  • spodbuditi voznike, da ocenijo lastne sposobnosti, omejitve tehnike, vgrajene v vozilu, in stanje na vozišču, ter da temu prilagodijo vožnjo,
  • povečati zavedanje voznikov o nevarnostih, povezanih z zaviranjem v kritičnih situacijah, ter jih spodbuditi k pozornemu opazovanju in predvidevanju ter boljšemu prilagajanju hitrosti različnim okoliščinam,
  • spodbuditi zavedanje o pomembnosti upoštevanja različnih vrst udeležencev glede na njihove značilnosti obnašanja pri vožnji ter sposobnosti presoje in ukrepanja v kritičnih situacijah,
  • voznike seznaniti s tehnološko izpopolnjenimi zaviralnimi sistemi v vozilih in njihovimi mejami. Izpopolniti sposobnost voznikov, da se soočijo z ekstremnimi situacijami,
  • izpopolniti znanje voznikov o fizikalnih zakonih, ki jih morajo upoštevati pri vožnji,
  • spodbuditi zavedanje voznikov o vrsti nevarnosti, ki se pojavljajo pri vožnji na ovinku,
  • voznikom vzbuditi zavedanje kdo, v kakšnih primerih in na kakšen način lahko povzroči prometno nesrečo. Voznike seznaniti s tveganji, ki izvirajo iz posameznih ravnanj oziroma njihove opustitve,
  • voznikom vzbuditi zavest o pomembnosti uporabe varnostnih naprav in opreme v vozilu na način, da razumejo tudi pomembnost rednega vzdrževanja vozil,
  • spodbuditi zavedanje o vlogi elektronskih varnostnih sistemov, vgrajenih v vozilo, in pridobitev razumevanja pravilnega odnosa do teh sistemov.

Temeljni cilji praktičnega dela vadbe varne vožnje za kategorijo B so naslednji:

  • preverjanje in utrjevanje znanja pravilnega sedežnega položaja ter rokovanja z volanskim obročem,
  • zavedanje o sposobnostih in pogojih za uspešno in varno zaviranje in umikanje nenadnim oviram na cesti,
  • zavedanje o nevarnostih, ki zahtevajo uporabo zaviranja v nevarnosti,
  • zavedanje o pomembnosti stanja vozišča in pnevmatik za zaviranje,
  • zavedanje o pomembnosti ustrezne varnostne razdalje in prilagajanja hitrosti v naselju.
  • zavedanje o pomembnosti upoštevanja pravil vožnje v zavojih – ovinkih,
  • zavedanje o pomembnosti prilagajanja hitrosti pred vhodom v zavoj,
  • zavedanje o pomembnosti stanja vozišča in pnevmatik za varno vožnjo v zavojih,
  • zavedanje o sposobnostih vozila, vplivu elektronskih sistemov in lastnih sposobnostih na varno vožnjo v zavojih,
  • zavedanje o pomembnosti prilagajanja in vpliva hitrosti pri nenadnem zanašanju zadnjega dela vozila in možnosti reševanja,
  • zavedanje o pomembnosti psihofizične pripravljenosti voznika.

Temeljni cilji praktičnega dela vadbe varne vožnje za kategorijo A so naslednji:

  • preverjanje in utrjevanje znanja uporabe pravilnega položaja motorista ter vodenja in obvladovanja motornega kolesa,
  • zavedanje o pomembnosti upoštevanja pravil vožnje v zavojih – ovinkih,
  • zavedanja o pomembnosti prilagajanja hitrosti pred vhodom v zavoj,
  • zavedanje o pomembnosti stanja vozišča in pnevmatik za varno vožnjo v zavojih,
  • zavedanje o sposobnosti vozila in svojih sposobnosti za varno vožnjo v zavojih,
  • razvijanje sposobnosti pravilnega usmerjanja pogleda pri vožnji,
  • zavedanje o pomembnosti ustrezne varnostne razdalje in prilagajanja hitrosti v naselju,
  • zavedanje o sposobnosti in pogojih za uspešno in varno izvedbo manevra umikanja,
  • zavedanje o sposobnosti in pogojih za uspešno in varno zaviranje in umikanje nenadnim oviram na cesti,
  • zavedanje o nevarnostih, ki zahtevajo uporabo zaviranja v nevarnosti,
  • zavedanje o pomembnosti prilagajanja hitrosti za povečanje možnosti uspešnega reševanja v nevarnosti,
  • zavedanje o pomembnosti stanja vozišča in pnevmatik za zaviranje.

Temeljni cilji skupinske delavnice o varnosti cestnega prometa in psihosocialnih odnosih med udeleženci cestnega prometa so naslednji:

  • voznikom vzbuditi zavest o tveganjih, ki so najpogostejši vzrok za nastanek prometne nesreče, ter njihovimi posledicami, da bodo prepoznali razloge za prilagajanje vožnje svojim sposobnostim in se ne bodo prepustili motečim vplivom,
  • voznike spodbuditi, da prepoznajo svoje prednosti in slabosti ter prilagodijo vožnjo svojim sposobnostim.

Ministrstvo za infrastrukturo meni, da je program dodatnega usposabljanja voznikov začetnikov vsebinsko ustrezno prilagojen ter na prijazen in varen način nazorno vodi voznike začetnike do spoznavanja kritičnih situacij, ki jih še ne poznajo.

Program dodatnega usposabljanja ponuja ogromno uporabnih nasvetov (tako teoretičnih kot tudi praktičnih) in smernic za lažje razumevanje tveganj, ki na voznike začetnike prežijo v vsakdanjem prometu.

Prav tako je program usmerjen v prave temeljne cilje, ki se odražajo v nižji odstotni vrednosti voznikov začetnikov kot povzročiteljev prometnih nesreč glede na povzročitelje prometnih nesreč višjih starostnih skupinah. Temu pritrjujejo tudi statističnih podatki, ki kažejo, da največji delež povzročiteljev prometnih nesreč v letih od 2015 do 2025, glede na skupno število povzročiteljev prometnih nesreč v navedenem obdobju, predstavljajo povzročitelji prometnih nesreč v naslednjih starostnih skupinah:

  • od 25 do 34 let, pri čemer delež povzročiteljev prometnih nesreč od leta 2015 do 2025 pada, kar je pripisati tudi uspešnosti predpisanega obveznega dodatnega usposabljanja voznikov začetnikov,
  • od 35 do 44 let, pri čemer delež povzročiteljev prometnih nesreč od leta 2015 do 2025 pada, kar je pripisati tudi uspešnosti predpisanega obveznega dodatnega usposabljanja voznikov začetnikov, 
  • od 45 do 54 let, pri čemer delež povzročiteljev prometnih nesreč od leta 2015 do 2025 nekoliko narašča,
  • nad 65 let, pri čemer delež povzročiteljev prometnih nesreč od leta 2015 do 2025 narašča.

Število povzročiteljev prometnih nesreč po starostnih skupinah v letih od 2015 do 2025 (vir: Policija):

 

 Skupno št.  

 0-14 let 

 15-16 let 

 17-18 let 

 19-24 let 

 25-34 let 

 35-44 let 

 45-54 let 

 55-64 let 

 nad 65 let 

 Št. povzročiteljev PN v letu 2015 

 15.438 

 0,6 

 0,5 

 1 

 13,4 

 22,5 

 19,1 

 16 

 12,9 

 14 

 Št. povzročiteljev PN v letu 2016 

 15.666 

 0,6 

 0,4 

 0,9 

 13,5 

 21,8 

 19 

 16,1 

 13,6 

 14,1 

 Št. povzročiteljev PN v letu 2017 

 15.161 

 0,6 

 0,5 

 0,8 

 13,3 

 21 

 18,6 

 16,5 

 13,6 

 15,1 

 Št. povzročiteljev PN v letu 2018 

 15.589 

 0,7 

 0,4 

 0,7 

 13,1 

 20,3 

 19,1 

 16,6 

 13,9 

 15,2 

 Št. povzročiteljev PN v letu 2019 

 16.108 

 0,6 

 0,6 

 0,8 

 12,6 

 19,6 

 18,9 

 16,1 

 14,1 

 16,7 

 Št. povzročiteljev PN v letu 2020 

 12.666 

 0,8 

 0,6 

 0,7 

 12,7 

 19,2 

 18,3 

 16,8 

 13,9 

 17 

 Št. povzročiteljev PN v letu 2021 

 14.408 

 0,7 

 0,7 

 0,9 

 13,1 

 19,1 

 18,8 

 16,2 

 13,5 

 17 

 Št. povzročiteljev PN v letu 2022 

 15.400 

 0,7 

 0,8 

 0,8 

 12,9 

 18,6 

 18 

 16,1 

 14,3 

 17,8 

 Št. povzročiteljev PN v letu 2023 

 16.048 

 0,8 

 0,7 

 1,1 

 13,5 

 17,6 

 17,2 

 16,2 

 14,2 

 18,7 

 Št. povzročiteljev PN v letu 2024 

 16.014 

 0,7 

 1,1 

 1,1 

 13,9 

 17,9 

 17 

 16,2 

 13,7 

 18,4 

Komentarji