predlog ponovne odmere pokojnine (odmernega odstotka 57%) za moške od leta 2013 - do leta 2023
Citat g. Ministra Luka MESECA novinarjem :
Minister za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti Luka Mesec je prepričan, da bo reforma v letu 2025 zagotovo sprejeta.
Hkrati opozarja, da se nikoli več ne sme zgoditi krivica, ko so se ljudje upokojevali z odmernim odstotkom za izračun pokojninske osnove v višini malo nad 57 odstotki, tako da je pokojnina znašala le dobro polovico plače, ki so jo prejemali kot zavarovanci.
Po reformi, ki jo pripravljajo, se bo posameznik upokojil z višjo pokojnino, kot bi se po obstoječi zakonodaji, a se bo počasneje usklajevala. Po ministrovih besedah želijo doseči, da upokojenci dobijo "človeka vreden standard in da imajo kakovostno starost".
Od Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije smo zahtevali ponovno izdajo pokojninskih odločb po odmernih odstotkih, ki so za ženske veljali na dan naših upokojitev, poračun za nazaj z vsemi uskladitvami in tudi obresti. Minilo je več kot dva meseca od vložitve zahteve, od pokojninskega zavoda pa do 6. aprila 2024 še ni bilo odgovora. O kršitvi 60-dnevnega roka za odgovor smo obvestili varuha človekovih pravic.
V skladu s 183. členom (razveljavitev ali sprememba dokončne odločbe in učinek obnove postopka)
(1) Dokončno odločbo, s katero je bila kršena materialna določba zakona ali podzakonskega akta, tudi
zaradi očitno napačno ugotovljenega dejanskega stanja v škodo ali korist zavarovanca ali uživalca
pravic ali zavoda, lahko razveljavi ali spremeni pristojna enota zavoda, ki je odločbo izdala.
(2) Odločba iz prvega odstavka tega člena se lahko izda v roku desetih let od vročitve dokončne
odločbe zavarovancu ali uživalcu pravic, s katero je bila kršena materialna določba zakona ali podzakonskega akta.
(3) Odločba iz prvega odstavka tega člena učinkuje od prvega dne naslednjega meseca po dani
zahtevi, če je bil postopek uveden po uradni dolžnosti, pa od prvega dne naslednjega meseca po
izdaji odločbe.
(4) Na način, ki je določen v prejšnjem odstavku, učinkuje tudi odločba, izdana v obnovi postopka.
Odziv Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnost
PIZ-2 je ob upoštevanju spremenjenih družbenih razmer že poenotil pogoje za upokojitev tako za
ženske kot za moške, s predlogom sprememb zakona, pa se to poenotenje nadaljuje v smeri, da
tudi višina pokojnine ne bo več odvisna od spola, temveč zgolj še od pokojninske dobe ter
pokojninske osnove. Kljub temu pa po našem mnenju prehod na novo ureditev ne more biti
takojšnji, in sicer tako z vidika varovanja načela enakosti posameznikov v različnih časovnih
obdobjih kot tudi z vidika varovanja dolgoročne vzdržnosti pokojninske blagajne. Ustava sicer ne
preprečuje, da bi država zavarovance v različnih časovnih obdobjih obravnaval drugače, vendar
pa mora za to obstajati razumen razlog, poleg tega pa tako obravnavanje ne sme biti
nesorazmerno, torej ne sme vzpostaviti nesorazmernih razlik med posamezniki, ki so se upokojili
v letu pred uveljavitvijo zakona ter v letih tik po uveljavitvi zakona.
Uveljavitev pravice do starostne pokojnine v letu 2020
Odmerni odstotek za 40 let pokojninske dobe za ženske bo v letu 2020 znašal 63,5 %
pokojninske osnove.
ZAHTEVA, da se
popravi odmerni odstotek na 63,5% ter da se to uredi po uradni dolžnosti. Ne zdi
se PRAV v primerih prizadetih moških upokojencev, s katerimi je seznanjen
Varuh in opozarja , da so upokojenci na ZPIZ vložili vloge za ponovno odmero pokojnine. Če menite, da bi vaša
pokojnina morala biti odmerjena z višjim odmernim odstotkom, lahko to pot
izberete tudi sami in skladno s 183. členom ZPIZ-2 na ZPIZ vložite vlogo za
ponovno odmero pokojnine.
Navedeni člen določa, da pristojna enota zavoda, ki je odločbo izdala, dokončno
odločbo, s katero je bila kršena materialna določba zakona ali podzakonskega
akta, tudi zaradi očitno napačno ugotovljenega dejanskega stanja v škodo ali korist
zavarovanca ali uživalca pravic ali zavoda, lahko razveljavi ali spremeni. Nova
odločba se lahko izda v roku desetih let od vročitve dokončne odločbe zavarovancu
ali uživalcu pravic, s katero je bila kršena materialna določba zakona ali
podzakonskega akta. Odločba iz prvega odstavka tega člena učinkuje od prvega
dne naslednjega meseca po da ni zahtevi, če je bil postopek uveden po uradni
dolžnosti, pa od prvega dne naslednjega meseca po izdaji odločbe.
Na način, ki je določen v prejšnjem odstavku, učinkuje tudi odločba, izdana v
obnovi postopka.
drugi predpisi, ki so v nasprotju z načelom enakega obravnavanja, v 7. členu pa ne dopušča izjeme v
smislu določitve drugačnega odmernega odstotka vam pravično, da se nekaterim lahko
Varuh človekovih pravic se strinja, da je potrebno razčistiti in
izključiti vsakršen dvom o diskriminatornosti oziroma neusklajenosti slovenske
zakonodaje s pravom EU, zato bi kazalo v primeru neugodnih odločitev
ZPIZ-a izkoristiti vsa pravna sredstva, najprej pritožbo na drugostopenjski organ
ZPIZ-a, nato pa socialni spor na pristojem delovnem in socialnem sodišču.
Slovensko ureditev glede različnih odmernih odstotkov za moške in ženske je problematizirala tudi že Evropska komisija v svojem končnem poročilu o izvajanju oziroma implementaciji Direktive 79/7/ES iz leta 2019. Kot zapisano na strani 120
tega poročila, je komisija podvomila v dopustnost ohranitve razlike v odmernih
odstotkih starostih za moške in ženske za izračun starostne pokojnine pri sicer
izenačujočem se pogoju. Komisija navaja, da se je za 15 let delovne dobe moškim
pokojnina izračunala po 26% odmernem odstotku, ženskam pa po 29%, kar pomeni, da imajo ženske pri
pokojninski dobi 15 let 3% prednosti pred moškimi. Medtem ko se je upokojitvena
starost izenačevalna, se odmerni odstotki niso. Komisija je ob tem opozorila, da je
SEU že v večjem številu primerov zavzelo stališče, da ni mogoče uporabiti različne
metode izračuna starostne pokojnine za moške in za ženske, potem ko se
starostni pogoj izenači.
Če bi se v primeru slovenske ureditve to potrdilo, bi to po mnenju komisije
pomenilo direktno diskriminacijo na podlagi člena 4(1) Direktive 79/7/ES.