14. 4. 2023
Odziv Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti
Uvodoma pojasnjujemo, da so bili s sprejetjem Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju v letu 2012 (Uradni list RS, št. 48/22 – uradno prečiščeno besedilo; v nadaljevanju ZPIZ-2) v okviru celovite reforme na novo določeni tudi odmerni odstotki, ki, glede na spremenjeno matematično formulo izračuna pokojninske osnove po tem zakonu glede na prej veljavni Zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju iz leta 2000 (v nadaljevanju ZPIZ-1), približno ustrezajo takrat veljavnim odmernim odstotkom. Tako je odmerni odstotek pred uveljavitvijo ZPIZ-2 za moškega za 40 let pokojninske dobe znašal 78%, kar ustreza na novo določenemu odmernemu odstotku po ZPIZ-2 v višini 57,25% za moške. Pred uveljavitvijo ZPIZ-1 je znašal odmerni odstotek za 40 let pokojninske dobe za moške in ženske 85%, potem pa je v času veljavnosti ZPIZ-1 prišlo do postopnega zniževanja in bi tako, v kolikor ne bi prišlo do spremembe z ZPIZ-2, odmerni odstotek znašal le 72,5%. Odmerni odstotek 63,5% po ZPIZ-2 pa bi bil primerljiv z odmernim odstotkom 86,75% po ZPIZ-1 (zgornja meja višine odmernega odstotka je bila sicer omejena na največ 85%).
ZPIZ-2 je ob spremenjeni formuli izračuna pokojninske osnove na novo določil odmerne odstotke in je za moške zavarovance za 40 let pokojninske dobe določil odmerni odstotek v višini 57,25%, za ženske zavarovanke pa postopen prehod iz 64,25% na končni odmerni odstotek v višini 60,25% v letu 2023.
Ureditev glede odmernih odstotkov se je z noveliranjem zakonodaje spremenila na način, da je novela ZPIZ-2G z uveljavitvijo s 1.1. 2020 določila postopno zvišanje odmernega odstotka za moške s 57,25% na 63,5% do leta 2025. Hkrati je ta novela ustavila padanje odmernega odstotka za ženske in tako ohranila vrednost odmernega odstotka za ženske pri 63,5%.
Nadalje pa je novela ZPIZ-2I, uveljavljena s 17.4.2021, prehodno obdobje za uveljavitev odmernega odstotka za moške zavarovance skrajšala za dve leti, kar pomeni, da v letu 2023 odmerni odstotek tudi za moške zavarovance znaša 63,5%.
Ob tem poudarjamo, da pokojnine, uveljavljene v različnih obdobjih po različnih predpisih in ob upoštevanju zgolj enega elementa (kot je na primer odmerni odstotek), ki vpliva na višino pokojnine, medsebojno niso primerljive. Različni predpisi v preteklosti so namreč določali tako različne pogoje upokojevanja kot tudi različne načine izračunavanja pokojnin. Prav tako velja pojasniti, da tudi upokojencev, ki so se upokojevali po veljavnem zakonu, vendar v različnih obdobjih (oziroma letih), pri odmeri pokojnine ne moremo enačiti. Upokojevali so se namreč po različnih pogojih zaradi določenega prehodnega obdobja postopnega uveljavljanja posameznih parametrov, ki vplivajo na višino pokojnine. Tako so se takoj po uveljavitvi ZPIZ-2 zavarovanci lahko upokojevali pod blažjimi pogoji kot tisti, ki so se upokojevali kasneje – tako v zvezi s pogoji za starostno upokojitev (za moške se je na primer za nekatere pogoje še dvigovala starostna meja v letu 2016) kot tudi v zvezi z obdobjem zajema let za izračun pokojninske osnove (za izračun pokojninske osnove v obdobju 2013 do 2018 je veljalo prehodno obdobje, in sicer se je iz 19 let postopno povečevalo na 24 najugodnejših zaporednih let).
Upokojencev, ki so se upokojevali v različnih časovnih obdobjih, torej ni mogoče v celoti enotno obravnavati, saj se je tekom desetletij zakonodaja večkrat spreminjala, pri čemer praviloma nove spremembe niso veljale tudi za posameznike, ki so bili že upokojeni na podlagi predhodno veljavnih predpisov.
Potrebno se je zavedati, da so se posamezniki, ki so že upokojeni, upokojili pod drugačnimi pogoji, kot se bodo upokojevali prihodnji zavarovanci (drugačne družbeno ekonomske okoliščine, blažji pogoji za upokojitev (prehodna obdobja), krajše obdobje za izračun pokojninske osnove itd.). Sprememba zakonodaje, s katero se postopoma zvišujejo odmerni odstotki, tako ni zajela že upokojenih posameznikov, je pa tudi iz tega razloga določila zvišanje odmernih odstotkov v daljšem prehodnem obdobju, kakor navsezadnje narekuje ustavno sodna praksa.
Poudarjamo, da praviloma velja načelo, po katerem se posameznik upokoji pod pogoji, ki veljajo v času njegove odločitve, da zapusti trg dela in se upokoji. Tudi pogoji za upokojitev, ki so se z ZPIZ-2 zaostrili, so se uvajali postopoma in zgolj za posameznike, ki so se šele upokojevali – ne pa tudi za nazaj. Ravno tako postopni padec odmernih odstotkov po ZPIZ-1 ni bil relevanten za vse posameznike za nazaj, temveč zgolj za tiste, ki so se upokojevali v letih, v katerih je ta padec veljal. Ob tem pojasnjujemo, da je bil padec odmernih odstotkov po ZPIZ-1 posledica dogovora med socialnimi partnerji, ki so se pred spremembo zakonodaje odločili, da se namesto podaljševanja aktivnosti ter dviga upokojitvene starosti, določi nižje odmerne odstotke. Hkrati pa je bilo določeno, da višina odmernih odstotkov ni več omejena – torej posamezniki, ki so s svojo aktivnostjo nadaljevali so za vsako nadaljnje leto pridobivali dodaten odmerni odstotek. Taka ureditev ni samoumevna, saj je bil v preteklosti – tudi še po ZPIZ92, odmerni odstotek navzgor omejen.
Pokojnin posameznih zavarovancev, ki so se upokojevali v različnih obdobjih, ni mogoče neposredno primerjati, saj so se upokojevali v času veljavnosti popolnoma različnih upokojitvenih pogojev, kot tudi popolnoma različnega načina določanja pokojninske osnove in višine odmernega odstotka. To pa posledično pomeni, da tudi ni mogoče izračunati višine njihovih pravic na podlagi trenutno veljavne odmerne lestvice, saj bi se pri morebitnem razmišljanju o preračunavanju višine prejemkov uživalcev pravic, ki so le-te pridobili po prejšnjih predpisih, nujno odpirala številna vprašanja, kot npr. ali bi morali uživalci pravic za novo odmero izpolnjevati tudi pogoje, določene v sedaj veljavnem zakonu, in ali bi bilo treba na novo izračunati njihovo pokojninsko osnovo, od katere se odmerijo pravice (z upoštevanjem najugodnejšega povprečja osnov iz daljšega obdobja zaporednih let).
Zagovornik bo imel spet kaj za povedati!? Kaj pa Vi?
www.zurnal24.si/slovenija/upokojenci-ogorceni-s-cim-smo-si-to-zasluzili-432960
Kmetje podajmo si roke
Pa kaj ali je to tako težko.
Predlagam da se uporablja moj že oddan (15.3.) predlog.
Pobudniki oddajamo predloge, da bi se obstoječe stanje spremenilo.
Seveda bo potrebno še dodati iz proračuna.
Dodatno predlagam, da se obdavči robote, glede koliko delavcev oziroma
strokovnjakov nadomesti, za prispevek v PIZ.
To bi bil dodaten vir denarja za pokojnine.
Ali pridejo predlogi, z odzivom pristojnega organa, do ministra oz. Vlade?
Vse je možno, če je volja.
Odgovor Ministrstva je dejansko zavajanje, ker se jim ne da ponovno izračunavati, lahko pa bi, če bi bila volja.
To se lahko to popravi po uradni dolžnosti.
Vsak izračun se da ponoviti na podlagi novih pokojninskih pogojev in ne zgolj enega elementa, zato smatram, da je odgovor dejansko zavajanje. Bi pa to seveda zahtevalo določen napor, ki oa bi bil, zaradi varovanja interesov upokojencev, nujen.
Odgovor Ministrstva je dejansko zavajanje, ker se jim ne da ponovno izračunavati, lahko pa bi, če bi bila volja.
Popravek oz. dopolnilo predloga za enostaven izračun pokojnine.
Minimalni plači se doda še 10 % dodatek za minulo delo in 10 % za regres za npr. 40 let delovne dobe.
Potem je tu še prehrana (malica za 22 dni je 114.6 €) kot del neobdavčene plače.
Seštejemo 878x1.2=1057.6+114.6=1172.2€
To je minimalna plača brez prevoza in stimulacije.
Če enostavno seštejemo:351€x12x40=168768€ vplačil za pokojnino.
168768€delimo z osnovno minimalno plačo in dobimo 192 pokojnin v višini minimalne plače.
Ali za 16 let izplačil pokojnin v višini minimalne plače.
Tako izračunana pokojnina je 75 % od izplačanih minimalnih plač.
Lahko pa bi še dodali kakšen % pokojnini, če se upokojencem vrne znižane prispevke za PIZ s strani delodajalcev.
Statistično moški v vzhodni Sloveniji v povprečju dočakamo 73 let, v zahodni pa 77 let.
Zadnji podatki kažejo da moški "uživajo" pokojnino 17 let, ženske pa 23 let.
Sedaj se gre v pokoj v starosti med 58 in 65 let.
Torej, večina ljudi ne bo porabila svoja vplačila za pokojnino.
***
ZPIZ naj pripravi izračune za vse, ki smo se upokojili v letih 2013-2020 in nam je bila odmerjena pokojnina v višini 57,25 %. Ta osnova je bila tudi (in je) neustavna, saj je (in ga) doskriminirala moški spol. Storjena je bila velika krivica za ta del upokojencev. Skušam biti realen (na tako kot iracionalne, populistične, zahteve na t.i. "upokojenskih protestih"). Če že ne poračun z odmernim odstotkom 63,5%, ki velja sedaj, naj ta odstotek za nas, velja od 2023, dalje. Nisem pa za nikakršno uravnilovko pri pokojninah. Ne moremo imeti tisti, ki smo plačevali prispevke v višjih zneskih, kasneje podobne pokojnine, kot tisti, ki so plačevali bistveno manj. Nekajk denarja bi se pridobilo s takojšnjem prenehanjem prispevkov za duhovnike in redovnice iz proračuna. Naj zanje plačuje njihov delodajalec- Cerkev in sami (kot vsi ostali državljani).
dopolnilo k predlogu g. VIHARNIKA
OD LETA 2013 VKLJUČNO Z LETOM 2022 SMO BILI MOŠKI DISKRIMINIRANI PRI ODMERNEM ODSTOTKU IN ZGODILA SE JE VELIKA KRIVICA.
ZAHTEVAT JE POTREBNO OD ZPIZ-a, DA SE VSEM TISTIM , KI SO V TEM OBDOBJU POPRAVI ODMERNI ODSTOTEK NA 63,5%.
Vse je možno , ker ZPIZ lahko to popravi po uradni dolžnosti.
Pokojnino v višini minimalne plače dokler se ne porabi vplačila v PIZ. Potem pa se avtomatsko dodeli socialno pomoč, da se ne obremenjuje socialne službe in starejših z nepotrebno in drago birokracijo.
Moj predlog pokojninske reforme! Dela se 40 let. Kdor želi in je sposoben lahko dela dlje in prejema plačo kar pa ne vpliva na doseženo pokojninsko dobo in višino pokojnine. Za polno delovno dobo se odmeri pokojnina v višini 63,5 % in ne more znašati manj kot je meja revščine v R Sloveniji (tam okrog 776 €). Najvišja odmerjena pokojnina je omejena na razmerje 1 : 3. Tisti katerim je bila odmerjena v preteklosti višja pokojnina se le ta zamrzne dokler ne dosežejo razmerje 1 : 3.
Vsem že upokojenim (moški in tudi ženske) kateri so bili upokojeni z nižjo odmero od 63,5 % za polno pokojninsko dobo oz. glede na doseženo delovno dobo (enotna lestvica po ZPIZ-2 G!) se pokojnina na novo odmeri. Slednje je mogoče saj se na podoben način izračunava dokup po ZPIZ-2 .
Vse tiste kateri ne dosegajo najnižje zagotovljene pokojnine za polno delovno dobo (imajo npr. premalo pokojninske dobe!) se po uradni dolžnosti napoti na uveljavljanje varstvenega dodatka. Slednji se lahko upokojujejo pri starosti 65 let.
Kratko, jedrnato in razumljivo.
Vlada in njeni predstavniki velikokrat poudarjajo, da reševanje plač, pokojnin , itd... ni na cesti, pred vladno palačo, parlamentom , ampak za mizo.
Kako pa sesti za njihovo mizo, če te nihče ne povabi, zagovornikov za upokojence pa ni, razen posamezne marionete ( ZDUS, Desus, Iniciativa )
Več ko nas bo 1.marca pred vladno palačo prej bomo morda prišli do raznih obljub.
predlagam.vladi.si/predlog/7217
Spoštovani , upokojil sem se leta 2020 v prvi polovici, ko je še veljala odmerna lestvica 57,25 %, potem so jo postopno v treh letih spravili do 63,5% s 1.1.2023 za moške.
Ves čas so bile obljube, da bo izenačenje za ženske in moške veljalo enako in to takoj ne pa postopoma.
Tako smo vsi tisti, ki smo se upokojili pred 1.1.2023 opeharjeni .
Zahtevam, da se pokojnine vsem , ki že imajo odmerjen odstotek za polno delovno dobo do leta 31.12.2022 izenači na 63,5%
v okviru predloga ne morete dajati svojih. Odprite nov predlog.
Poglejte si moj predlog za enostaven izračun pokojnine. 15.2.2023
Politiki delajo v pokojninskem sistemu pravo zmedo. Naivnim upokojencem obljubljajo, jih vozijo na volišča itd in marsikaj tudi storijo, kot to zadnjo povišico in že spet pripravljajo reformo. Rešitev je preprosta. Vsi, ki gredo v penzijo imajo odmerni odstotek, vsako leto pa se spremeni tudi odmerna osnova. Torej če bi bili pošteni bi vsako leto za vsakega individualno pomnožili ti dve številki. Problem je v tem, da ne bi bilo političnega kupčkanja. Razlika do minimalne politično zajamčene pokojnine se bi lahko doplačala avtomatsko brez velikega pompa. Zaposleni morajo vedeti kakšni bodo pogoji upokojevanja vsaj 20 let pred upokojitvijo, ne pa da se ti letno spreminjajo.
Hm, kaj pa zdaj......