Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

STOP državnemu financiranju političnih strank

545 OGLEDOV 11 KOMENTARJEV

Stranke naj financira članstvo ali donatorji, ki pa naj bodo znani.

46 glasov

1 glas

Če bo predlog prejel vsaj 26 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR U Urle 4 predlogi
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


6. 4. 2023

Odziv Ministrstva za notranje zadeve

Financiranje političnih strank ureja Zakon o političnih strankah (Uradni list RS, št. 100/05 – uradno prečiščeno besedilo, 103/07, 99/13 in 46/14) v poglavju "IV. Financiranje stranke". Tako v 21. členu med drugim določa, da stranka pridobiva sredstva iz članarine, prispevkov fizičnih oseb, prihodkov od premoženja in proračuna ter prepoveduje vsakršno pridobivanje sredstev stranke iz tujine. Pridobivanje sredstev stranke iz prispevkov fizičnih oseb podrobneje ureja 22. člen zakona, ki med drugim določa, da je prispevek za stranko po tem zakonu poleg prispevka v denarju tudi vsako darilo ali drug nedenarni prispevek, brezplačna storitev za stranko, prevzem obveznosti stranke oziroma opravljanje storitev za stranko ali prodaja blaga stranki pod pogoji, ki stranko postavljajo v bolj ugoden položaj kot druge koristnike storitev oziroma kot kupce blaga teh oseb; da prispevki posamezne fizične osebe ne smejo v skupnem znesku v letu, za katero se dela letno poročilo stranke, presegati desetkratne povprečne bruto mesečne plače na delavca v Republiki Sloveniji po podatkih Statističnega urada Republike Slovenije za preteklo leto ter da morajo biti v primeru, če prispevki fizične osebe v skupnem znesku v letu, za katero se dela letno poročilo stranke, presegajo višino povprečne bruto mesečne plače, v letnem poročilu stranke navedeni podatki o osebnem imenu in naslovu fizične osebe ter višina skupnega letnega zneska, ki ga je fizična oseba prispevala stranki. Financiranje političnih strank iz državnega proračuna podrobneje ureja 23. člen zakona, ki v prvem odstavku določa, da imajo stranke, ki so na zadnjih volitvah v državni zbor kandidirale svoje kandidatke ali kandidate, pravico do sredstev iz državnega proračuna, če so v državi dobile najmanj 1% glasov volivcev. V drugem odstavku določa, da imajo v primeru, če je na volitvah več strank predložilo skupno kandidatno listo, pravico do sredstev iz državnega proračuna, če so v državi dobile najmanj 1,2% glasov (če sta skupno listo predložili dve stranki) oziroma 1,5% glasov (če so skupno kandidatno listo predložile tri ali več strank). V tretjem odstavku med drugim določa, da so stranke iz prvega in drugega odstavka tega člena upravičene do 25% sredstev, namenjenih v proračunu za financiranje političnih strank, v enakih deležih, do preostalih 75% sredstev pa so upravičene sorazmerno s številom glasov volivcev, ki so jih dobile v vseh volilnih enotah. V četrtem odstavku določa, da se sredstva, namenjena financiranju političnih strank določijo v proračunu Republike Slovenije in ne smejo preseči 0,017% bruto družbenega proizvoda, doseženega v letu pred sprejetjem proračuna; višina sredstev, ki pripadajo posamezni stranki, pa se določi v finančnem načrtu državnega zbora. V petem odstavku pa določa, da se sredstva strankam izplačujejo po dvanajstinah. Financiranje političnih strank iz proračuna lokalne skupnosti pa podrobneje ureja 26. člen zakona, in sicer določa, da lokalne skupnosti financirajo stranke v skladu s tem zakonom in da pristojni organ občine s sklepom o financiranju strank določi, da stranka, ki je kandidirala kandidatke oziroma kandidate na zadnjih volitvah za občinski svet, dobi sredstva iz proračuna lokalne skupnosti sorazmerno številu glasov volivcev, ki jih je dobila na volitvah. Če se volitve izvedejo po večinskem volilnem sistemu, se število glasov, ki so jih stranke dobile na volitvah v posamezni volilni enoti, deli s številom članom sveta lokalne skupnosti, ki se volijo v tej volilni enoti. Določeno je tudi, da stranka pridobi sredstva iz proračuna lokalne skupnosti, če je dobila najmanj polovico števila glasov, potrebnih za izvolitev enega člana sveta lokalne skupnosti, ki ga dobimo, če število veljavnih glasov delimo s številom mest v občinskem svetu. Višina sredstev, namenjenih za financiranje političnih strank, se določi v proračunu lokalne skupnosti za posamezno proračunsko leto. Pri opredelitvi višine sredstev se izhaja iz izhodišča, da ta ne smejo presegati 0,6 % sredstev, ki jih ima lokalna skupnost zagotovljena po predpisih, ki urejajo financiranje občin in s katerimi zagotovi izvajanje ustavnih in zakonskih nalog za to leto. Zakon v 25. členu tudi določa, da državni organi, organi lokalnih skupnosti, pravne osebe javnega in zasebnega prava ter samostojni podjetniki posamezniki in posamezniki, ki samostojno opravljajo dejavnost, ne smejo financirati strank, razen če zakon določa drugače. Takšna prepoved je v zakonu določena predvsem z namenom, da se prepreči financiranje strank tudi s strani podjetij, ki so v neposredni ali posredni večinski državni lasti oziroma izogibanje razkritju podatkov o osebah, ki dajo prispevek stranki ter možnost, da bi s prispevanjem prispevka stranki pravne osebe, samostojni podjetniki posamezniki ali osebe, ki samostojno opravljajo dejavnost, pridobili neupravičeno prednost pred tistimi subjekti, ki strankam prispevkov niso dali (na primer pri javnih naročilih); ter da se zmanjšajo koruptivna dejanja, ki so povezana s financiranjem strank.

Iz navedenih določb zakona torej izhaja, da zakon omogoča pridobivanje sredstev stranke tako iz članarine in prispevkov fizičnih oseb, pri čemer določa zgornjo mejo pridobivanja teh sredstev ter prag za razkritje podatkov, kakor tudi iz proračuna. Iz 23. člena zakona med drugim izhaja, da imajo pravico do sredstev iz državnega proračuna le stranke, ki so na zadnjih volitvah v državni zbor dosegle določen prag, ter da se strankam, ki so upravičene do teh sredstev, del sredstev dodeli v enakih deležih, ne glede na število prejetih glasov volivcev (linearno), drugi del sredstev pa se strankam dodeli glede na število prejetih glasov (proporcionalno). Del sredstev iz državnega proračuna (25 odstotkov) je namreč namenjen za pokrivanje fiksnih stroškov strank, ki nastanejo pri njihovem delovanju in s katerimi se soočajo vse stranke, ne glede na število prejetih glasov volivcev. Preostali del sredstev (75 odstotkov) pa se med upravičene stranke razdeli glede na uspeh na volitvah oziroma število prejetih glasov volivcev. Taka delitev sredstev omogoča tudi majhnim, zunajparlamentarnim strankam enakopravnejši položaj pri konkurenčnem boju za volivce in izvajanju drugih dejavnosti ter povečuje resnost kandidiranja strank na volitvah. Iz 26. člena pa med drugim izhaja obveznost lokalnih skupnosti, da financirajo politične stranke, ki izpolnjujejo pogoje, ter da mora pristojni organ občine sprejeti sklep o financiranju strank, v katerem določi, da lokalna skupnost financira politične stranke le za glasove, ki so jih te dobile na volitvah članov sveta lokalne skupnosti. Financiranje političnih strank iz državnega proračuna in proračuna lokalne skupnosti je zato utemeljeno tudi z dejstvom, da so stranke prikrajšane za sredstva iz tistih virov, ki jih zakon prepoveduje, stroški strank pa ostajajo fiksni.

Ob tem dodajamo, da sta bili tako določba 23. člena kot tudi določba 26. člena Zakona o političnih strankah predmet presoje pred ustavnim sodiščem. Določba 23. člena zakona predstavlja uskladitev z odločbo Ustavnega sodišča RS, št. U-I-367/96 z dne 11.3.1999, s katero je bilo zakonodajalcu med drugim naloženo, da:

  • spremeni oziroma dopolni protiustavno ureditev tako, da odpravi diskriminacijo med parlamentarnimi in zunajparlamentarnimi strankami,
  • postavi lahko določen prag za pridobitev sredstev iz državnega proračuna, ki je lahko izražen v številu glasov, pridobljenih na volitvah, ali v drugem merilu,
  • je prag lahko le tolikšen, da prepreči pridobivanje denarja iz proračuna strankam, ki so vložile kandidature, za katere se je na volitvah izkazalo, da niso imele nobenih realnih možnosti za uspeh,
  • je iz državnega financiranja dopustno izločiti le tiste stranke, za katere se na volitvah izkaže, da niso imele realnih možnosti za pridobitev vsaj enega mandata,
  • je prag za pridobitev sredstev lahko večji od zahtevanega števila podpisov, s katerimi je potrebno podpreti kandidaturo,
  • ima zakonodajalec pravico, da pri določanju potrebne podpore za kandidiranje izbere nižji prag, pri določanju pogojev za pridobitev denarja iz državnega proračuna pa višjega.

Zakonodajalec je po proučitvi več možnih rešitev kot najprimernejši kriterij določil uspeh na volitvah, ki ga je opredelil v odstotkih glasov (1%), ki jih je na volitvah dobila posamezna stranka glede na vse veljavne glasove, oddane v državi. Prag je manjši od potrebnega števila glasov volivcev za vstop v Državni zbor in večji od potrebnega števila podpisov volivcev, s katerimi volivci lahko določijo listo kandidatov.

Na pobudo političnih strank je Ustavno sodišče ponovno presojalo 23. člen Zakona o političnih strankah ter v obrazložitvi odločbe, št. U-I-223/00-22 z dne 24.10.2002, med drugim navedlo da:

  • je volilni prag 1% oziroma 1,2% in 1,5% postavljen razumno in v skladu z namenom, ki naj bi ga dosegel – izločitev tistih strank iz državnega financiranja, za katere se je na volitvah izkazalo, da niso imele nobenih možnosti za vstop v Državni zbor (ni kršeno načelo enakosti iz drugega odstavka 14. člena ustave),
  • je financiranje strank po novi ureditvi zgolj prispevek države k izoblikovanju in graditvi demokratičnih odnosov v družbi z zagotavljanjem enakih možnosti za delovanje različnih strank različnih političnih opcij; sredstva naj bi strankam zagotovila določen finančni vir za njihovo politično delovanje in večjo usposobljenost za nastop na volitvah,
  • sredstva iz državnega proračuna nedvomno vplivajo na zmožnost stranke pri kandidiranju kandidatov na volitvah, zato bi previsok prag za pridobitev sredstev lahko pomenil poseg v navedeno ustavno pravico, čeprav lahko pridobijo pravico do teh sredstev tudi zunajparlamentarne stranke,
  • je volilni prag določen dovolj nizko – podobno ureditev financiranja imajo tudi Avstrija, Nemčija, Madžarska,
  • je volilni prag 1% za pridobitev sredstev iz državnega proračuna primeren ukrep, ukrep je tudi sorazmeren. Volilni prag 1% predstavlja le manjšo oviro za pridobitev teh sredstev (za stranke, ki niso dosegle tega praga, se lahko šteje, da nimajo zadostne podpore volivcev oziroma je njihova politična moč še neznatna).

Pri presoji 26. člena zakona pa je Ustavno sodišče RS v obrazložitvi odločbe, št. U-I-223/00-22 z dne 24.10.2002, med drugim navedlo, da ureditev financiranja političnih strank iz proračunov lokalnih skupnosti določa kot pogoj za pridobitev pravice do financiranja določen uspeh na volitvah, pri čemer gre za enak kriterij, kot je določen za pridobitev pravice do financiranja iz državnega proračuna. Število glasov (50% glasov, potrebnih za pridobitev enega mandata) omogoča financiranje političnih strank, ki na volitvah niso uspele pridobiti mandata v občinskem svetu. Tako so iz financiranja izključene tiste politične stranke, za katere je zakonodajalec ocenil, da niso imele realnih možnosti za določen uspeh na volitvah. Ustavno sodišče je ugotovilo, da je navedena ocena razumna in da volilni prag ni previsok glede na to, da vloga političnih strank v lokalnih skupnostih ni tako izrazita kot vloga političnih strank na državni ravni ter da je postavitev volilnega praga za pridobitev pravice do financiranja iz proračunov lokalnih skupnosti v skladu z načelom sorazmernosti iz razlogov, ki jih je ustavno sodišče navedlo že pri presoji volilnega praga za pridobitev pravice do financiranja iz državnega proračuna.

Glede na obrazložitev Ustavnega sodišča menimo, da predlog predlagatelja za ustavitev državnega financiranja strank ne sledi zahtevam, ki izhajajo iz navedenih odločb Ustavnega sodišča, zato ni primeren za nadaljnjo obravnavo.

Komentarji




  • Ikona uporabnika anekdota anekdota

    Odgovor na odgovor vlade:

    Še eno sprenevedanje Ministrstva za notranje zadeve.

    V praksi se mnoge stranke prek medijev ne morejo uveljaviti, ne dobijo isto količino pozornosti in podpore, kar ima za posledico manj podpore na volitvah in težjo možnost pridobivanja državnih sredstev.

    Strankokracijo bi morali ukiniti ter uvesti neposredno demokracijo z elektronsko participacijo. Strankokracija ni demokratična, temveč kvazi demokratičen preživet sistem, ki ne ustreza sodobni družbi. Je način manipuliranja množic.

    Podpiranje in nadaljevanje vsiljevanja strankokracije kot sistema iz preteklosti, zgolj podaljšuje nedemokratičnost.

  • Ikona uporabnika anekdota anekdota
    Komentar je izbrisal avtor komentarja.
  • o obhodnik

    No ne strinjma se da ni primeren za nadaljno obravnavo pač pa bi rekel da je še kako primeren za nadaljno obravnavo v smislu vloge sistemske spremembe v zakon o političnih strankah. Torej veljavna zakonodaja kot se razlaga v prispevku to onemogoča, a potrebne so spremembe, in tak zakon bi lahko spremenili ali dopolnili po hitrem postopku.

    še enkrat sprmemeba ja potrebna takoj!

  • a abrakadabra

    Razmisliti je tudi o primernosti namenitve dela dohodnine posameznika političnim strankam, sedaj do 1%.

  • Č ČRi

    Me veseli, da je predlog prebil kvorum 26-ih glasov in je s tem uvrščen v obravnavo na Vladi. Sama sem bila do tega predloga in ob njem skoraj prepričana, da ne bo uspel prebiti praga 26, ker da so obiskovalci tega foruma zgolj plačanci političnih strank, ki umetno uravnavajo javno mnenje, pa kaže, da ni tako... Zelo pa obžalujem, da moj predlog iz preteklega leta o obvezni TRAJNI hrambi računov od volitev in referendumov (po petih letih se uničijo...) ni prejel vsaj minimalnega števila glasov 'Za', kar me izjemno preseneča... Tako ne bomo po preteku petih let nikoli izvedeli, kako so nas vlekli za nos s tiskanjem glasovnic na zalogo od 5 do 20 % ali še več viška nad številom volivcev_k, vpisanih v volilne imenike....

    Bojim pa se, da bodo po uspešnem predlogu 'Stop državnemu financiranju političnih strank' in posledično morebitnem izgonu političnih strank iz državnega proračuna najdene nove poti pri bogatem (pokradenem družbenem) kapitalu - tokrat le za dve največji in večno abonirani politični stranki. Kar pa tudi ne bi bilo slabo, saj je strank itak kot listja in trave (cca 100 uradno registriranih (!)) in vsaka, ki prejme najmanj 1 % glasov, je upravičena do mesečne apanaže iz državnega in lokalnih proračunov, ki ga porabljajo večinoma za nikoli realizirane politične obljube.... V USA se morajo stranke financirati same..., zato nagovarjajo posameznike za volilne kampanje...

    IČR

  • Ikona uporabnika Peter G: Peter G:

    Dodajte v predlog še da se ne sme financirati nobene politične stranke v Sloveniji iz tujine.

  • M Mihapan

    Odličen predlog. Prav tako naj se bolj natančno prepove financiranje strank iz tujine.

  • o obhodnik

    100% podpiram

    Te denarje naj se preusmeri v socialni transfer.

    • 5 5r

      Preveč bo ;)

    • m manort

      Ja, pa kaj še. Že sedaj je preveč sociale. Sociala se mora čim bolj znižati. Rajši denar nameniti v znižanje obremenitev plač in davkov.

       

      Drugače se pa 100% strinjam s predlogom o prekinitvi financiranja strank.

      • h heizenberg

        Sociala mora biti, ampak upravičena. Mislim, da je prav pri ugotavljanju slednjega precejšna zakonska praznina.