Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Izstop iz Svetovne zdravstvene organizacije

580 OGLEDOV 15 KOMENTARJEV

Predlagam vladi, da nemudoma izstopimo iz Svetovne zdravstvene organizacije (WHO), tako kot so to storile ZDA.

28 glasov

21 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 21 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR m max 208 predlogov
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


11. 3. 2025

Odziv Ministrstva za zdravje

Svetovna zdravstvena organizacija (SZO) je bila prva agencija Združenih narodov, ki je Slovenijo leta 1992 potrdila kot enakopravno članico SZO, s čimer je pomembno prispevala k mednarodni prepoznavnosti Slovenije kot samostojne države.

Slovenija je s članstvom v SZO pridobila možnost vključevanja v globalne zdravstvene pobude, v poročila na različnih področjih zdravja, kjer SZO spremlja zdravstvene trende, v oblikovanje smernic in standardov ter sprejemanje odločitev na globalni ravni, ki vplivajo na zdravje in zdravstvo tudi v Sloveniji. Kot članica SZO smo upravičeni do mednarodne pomoči, ki jo zagotavlja SZO v primeru zdravstvenih kriz, kot so pandemije, podnebne spremembe, vojaški konflikti in naravne katastrofe. Hiter dostop do podatkov, informacij, izsledkov znanosti in tudi cepiv, zdravil in tehničnih pripomočkov je v takšnih primerih ključen za ustrezen odziv tako v državah kot na globalni ravni.

V sodelovanju s SZO Slovenija dostopa do dobrih praks, ki so jih razvili v nekaterih državah na različnih področjih zdravja, hkrati pa tudi razvija svoje lastne dobre prakse, ki so preko sodelovanja s SZO dostopne drugim državam. Tak primer je razvoj na področju preventivne medicine v primarnem zdravstvenem varstvu in model Centrov za krepitev zdravja, ki je bil predstavljen številnim državam. Model je nastal na podlagi koncepta, ki so ga najprej razvili na Finskem, kasneje pa je bil v sodelovanju s SZO na različne načine umeščen v nacionalni kontekst tudi v drugih državah, še posebej uspešno v Sloveniji.

Slovenija po številnih merilih sodi med male države. V okviru SZO se je 12 malih držav (do dva milijona prebivalcev) povezalo z namenom, da si v mednarodnih pogajanjih zagotovijo boljši položaj in skupaj uveljavijo spremembe, ki bodo upoštevale specifične izzive malih držav. Evropska pobuda malih držav že enajst let opozarja na specifične potrebe malih držav, predvsem na področju zdravil in dostopnosti do druge drage zdravstvene tehnologije. Prav letos bo srečanje malih držav gostila Slovenija, in to v trenutku, ko se na SZO odloča o prednostnih nalogah organizacije v luči omejenih sredstev, tudi zaradi morebitnega izstopa ZDA.

Napoved izstopa ZDA iz SZO je odločitev, ki jo tako sekretariat SZO kot večina držav članic SZO obžaluje. ZDA so prispevale velik delež finančnih sredstev za delo SZO, njihove inštitucije, tako raziskovalne kot vladne agencije, ki delujejo na področju zdravja, so zagotavljale pomemben delež znanja, na podlagi katerega so se sprejemale odločitve znotraj SZO, pripravljale smernice in standardi ter oblikovali zdravstveni programi. SZO namreč predstavlja globalno platformo, katere namen je prav koncentracija znanja za omogočanje odziva na številne zdravstvene izzive in krize, s katerimi se soočamo na globalni ravni in v državah.

Slovenija sodi med tiste države, ki spremljajo in opozarjajo na nepravilnosti pri delu te organizacije, predlaga drugačen, bolj učinkovit način dela in aktivno prispeva k odločitvam v telesih odločanja SZO (Generalna skupščina SZO, Regionalni odbor SZO za Evropo). Prav je, da države članice odgovornost do sprejetih odločitev, ki so jih same predlagale, udejanjajo tudi z nadzorom nad delom organizacije. Prav s tem namenom je bil vzpostavljen – poleg notranje in zunanje revizije – še tretji nadzorni mehanizem SZO, ki je povsem v pristojnosti držav članic.

Glede na povedano bi izstop iz SZO za Slovenijo pomenil predvsem manj možnosti pri soodločanju o tem, kako bomo v prihodnje naslavljali izzive globalnega zdravja in kaj bo prednostno obravnavala SZO. Izključili bi se iz sistema zgodnjega opozarjanja in svetovanja v kriznih razmerah, izmenjave dobrih praks, raziskav in znanstvenih dognanj ter iz sodelovanja pri kreiranju inovativnih rešitev. Kot mala država na številnih področjih zdravja nimamo kritičnega števila strokovnjakov, ki bi omogočalo široko diskusijo, zato je izjemnega pomena, da se naši strokovnjaki vključujejo v mednarodne mreže, ki delujejo pod okriljem SZO in kjer se pripravljajo globalne smernice in standardi. Z vidika varnosti je za nas pomembno tudi vključevanje v mehanizme podpore v primeru naravnih nesreč, epidemij ali drugih z zdravjem povezanih izrednih situacij.

Izstop Slovenije iz SZO bi oslabil našo pozicijo na globalnem zdravstvenem področju. Članstvo Sloveniji omogoča dostop do pomembnih informacij, raziskav in podpornih mehanizmov, ki so ključni za obvladovanje zdravstvenih kriz, razvoj učinkovite zdravstvene politike in mednarodno sodelovanje na področju zdravja in bi zato izstop iz te organizacije dolgoročno negativno vplival tudi na zdravje prebivalstva.

Več o sodelovanju s SZO si lahko preberete na spletni strani Ministrstva za zdravje: Služba za sodelovanje s Svetovno zdravstveno organizacijo | GOV.SI.

Komentarji