31. 8. 2011
Odziv Ministrstva za gospodarstvo
Z vidika pristojnosti Ministrstva za gospodarstvo so določene omejitve pri prejemkih poslovodnih oseb gospodarskih družb, ki so v večinski lasti Republike Slovenije in samoupravnih lokalnih skupnosti, že uvedene, kar podrobneje pojasnjujemo v nadaljevanju.
Zakon o prejemkih poslovodnih oseb v gospodarskih družbah v večinski lasti Republike Slovenije in samoupravnih lokalnih skupnosti (Uradni list RS, št. 21/10 in 8/11, v nadaljnjem besedilu: ZPPOGD) je Državni zbor sprejel na svoji seji dne 4.3.2010, objavljen pa je bil v Uradnem listu Republike Slovenije, št. 21/10 z dne 15.3.2010. Na podlagi prvega odstavka 10. člena ZPPOGF je Vlada RS izdala Uredbo o določitvi najvišjih razmerij za določitev osnovnih plačil ter višine sprejemljivih prejemkov (v nadaljnjem besedilu: Uredba), ki je bila objavljena v Uradnem listu RS, št. 34/2010 z dne 30.4.2010.
Z uveljavitvijo ZPPOGD in Uredbe so se uveljavila enotna pravila (najvišja možna razmerja) pri določanju prejemkov direktorjev v vseh družbah, ki so neposredno ali posredno v večinski lasti Republike Slovenije, samoupravnih lokalnih skupnosti in obeh skupaj. Ta pravila morajo organi nadzora upoštevati pri sklepanju pogodb o zaposlitvi, civilnopravnih pogodb in aneksov k tem pogodbam direktorjev.
ZPPOGD v 3. členu določa, da je direktor (predsedniki in člani uprave, izvršni direktorji, poslovodje in prokuristi) upravičen do naslednjih prejemkov:
- Osnovnega plačila, ki se določi v razmerju s povprečno bruto plačo, izplačano v družbah v skupini ali v družbi, če ni skupine, v preteklem poslovnem letu;
- Spremenljivega prejemka, ki lahko znaša največ 30, 15 ali 10 odstotkov izplačanih osnovnih plačil direktorja v poslovnem letu;
- Odpravnine, ki se lahko določi v višini največ šestkratnega osnovnega mesečnega plačila direktorja.
Organi nadzora navedenih družb so v skladu z drugim odstavkom 1. člena ZPPOGD odgovorni za upoštevanje pravil tega zakona pri sklepanju pogodb z direktorji ter uskladitev le-teh z določili ZPPOGD. V skladu s 7. členom ZPPOGD pa morajo pogodbo takoj po sklenitvi posredovati na Ministrstvo za gospodarstvo, ki je pristojno za izvajanje nadzora nad zakonom.
Ministrstvo za gospodarstvo vsako prejeto pogodbo z direktorjem preuči in preveri usklajenost določb s pravili ZPPOGD ter v primeru nejasnosti posreduje predsedniku organa nadzora zaprosilo za dodatna pojasnila, obrazložitve ali popravke. Tiste pogodbe, pri katerih so ugotovljene nepravilnosti pa se posredujejo prekrškovnemu organu v presojo ali so podani pogoji za uvedbo postopka po uradni dolžnosti.
Za vse ostale zaposlene v javnih podjetjih in gospodarskih družbah, ki opravljajo gospodarske javne službe, ki so v neposredni večinski lasti države ali samoupravnih lokalnih skupnosti ter za njihove odvisne družbe in vse nadaljnje odvisne družbe pa je Vlada RS, s sklepom št. 01002-5/2010/2 z dne 22.7.2010, sprejela Priporočila v zvezi z omejitvami plač in osebnih prejemkov zaposlenih v javnih podjetjih in gospodarskih družbah, ki opravljajo gospodarske javne službe (v nadaljevanju: Priporočila). Z navedenim sklepom je Vlada RS pozvala uprave in nadzorne svete oz. upravne odbore, da ravnajo v skladu z navedenimi Priporočili in izvedejo ustrezne ukrepe za omejitev plač in osebnih prejemkov vseh zaposlenih v teh gospodarskih družbah. Med drugim vsebujejo ta priporočila tudi varčevalni ukrep glede izplačila regresa za letni dopust za leti 2011 in 2012 in sicer v višini minimalne plače.
Kar pa zadeva gospodarske družbe, ki so prejemnice državnih pomoči, Ministrstvo za gospodarstvo ravna v skladu z Zakonom o pomoči za reševanje in prestrukturiranje gospodarskih družb v težavah (ZPRPGDT-UBP2, Uradni list RS, št. 44/2007 in 51/2011). Navedeni zakon natančno določa, katerim družbam je mogoče dodeliti državno pomoč in za kakšne namene. Gospodarska družba v težavah po tem zakonu, v kateri kapitalski delež Republike Slovenije presega 25%, ne more prejeti državnih poroštev in posojil.
Ministrstvo za gospodarstvo pri vsaki vlogi pretehta vključitev klavzule o omejitvi osebnih prejemkov, vendar do sedaj v primerih dodelitve pomoči gospodarskim družbam v težavah po ZPRPGDT potreba po tovrstnih omejitvah ni bila izkazana.