9. 4. 2025
Odziv Ministrstva za infrastrukturo
1. OSVETLITEV KOLESARJEV
Zakon o pravilih cestnega prometa (Uradni list RS, št. 156/21 – uradno prečiščeno besedilo in 161/21 – popr.; v nadaljnjem besedilu: ZPrCP) v devetem odstavku 93. člena določa, da mora imeti voznik kolesa ponoči in ob zmanjšani vidljivosti prižgano na sprednji strani žaromet za osvetljevanje ceste, ki oddaja belo svetlobo, na zadnji strani pa pozicijsko svetilko, ki oddaja rdečo svetlobo. Na zadnji strani kolesa mora imeti nameščen rdeč odsevnik, na obeh straneh pedal rumene ali oranžne odsevnike, na kolesih pa rumene ali oranžne bočne odsevnike.
Za kršitev navedene določbe je v enajstem odstavku 93. člena ZPrCP predpisana tudi globa v višini 40 eurov.
Skladno z določbama 13. in 15. člena ZPrCP izvajata nadzor nad izvrševanjem 93. člena ZPrCP tako policija kot tudi občinska redarstva.
Glede na vse navedeno je v ZPrCP že določena obvezna uporaba žarometov, pozicijske svetilke in odsevnikov za voznike koles, prav tako pa je določena globa za kršitev te obveznosti.
2. REGISTRACIJA ELEKTRIČNIH SKIROJEV OZIROMA LAHKIH MOTORNIH VOZIL
ZPrCP v 15.a točki 3. člena določa, da so lahka motorna vozila invalidski vozički in vozila na motorni pogon, pri katerih konstrukcijsko določena hitrost ne presega 25 km/h, niso širša od 80 cm in so izvzeta s področja uporabe Uredbe (EU) št. 168/2013 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 15. januarja 2013 o odobritvi in tržnem nadzoru dvo- ali trikolesnih vozil in štirikolesnikov (UL L št. 60 z dne 2. 3. 2013, str. 52).
Področje novih prevoznih sredstev – lahkih motornih vozil, med katera uvrščamo tudi električne skiroje, je Republika Slovenija v ZPrCP uredila leta 2021.
Lahko motorno vozilo sme voziti v cestnem prometu otrok od 12. do 14. leta starosti, ki ima pri sebi kolesarsko izkaznico, in oseba, ki je starejša od 14 let.
Voznik in potnik na lahkem motornem vozilu, razen voznik invalidskega vozička na motorni pogon, morata imeti do dopolnjenega 18. leta starosti med vožnjo ustrezno pripeto zaščitno kolesarsko čelado. Ne glede na navedeno, imata lahko voznik in potnik na mopedu, katerega konstrukcijsko določena hitrost ne presega 25 km/h, namesto homologirane zaščitne motoristične čelade ustrezno pripeto zaščitno kolesarsko čelado.
Pogoji za udeležbo lahkih motornih vozil v cestnem prometu so določeni v 97.a členu ZPrCP.
Uporaba lahkih motornih vozil, pri katerih konstrukcijsko določena hitrost presega 25 km/h ali so širša od 80 cm, v cestnem prometu ni dovoljena.
Zakon o motornih vozilih (Uradni list RS, št. 75/17 in 92/20 – ZPrCP-E; v nadaljnjem besedilu: ZMV-1) ureja vozila, ki so odobrena po eni od navedenih uredb:
- Uredbi (EU) 2018/858 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 30. maja 2018 o odobritvi in tržnem nadzoru motornih vozil in njihovih priklopnikov ter sistemov, sestavnih delov in samostojnih tehničnih enot, namenjenih za taka vozila, spremembi uredb (ES) št. 715/2007 in (ES) št. 595/2009 ter razveljavitvi Direktive 2007/46/ES (Besedilo velja za EGP.) (UL L št. 151, 14.6.2018, str. 1–218) ali
- Uredbi (EU) št. 168/2013 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 15. januarja 2013 o odobritvi in tržnem nadzoru dvo- ali trikolesnih vozil in štirikolesnikov (Besedilo velja za EGP. ) (UL L št. 60, 02.03.2013, str. 52–128) ali
- Uredbi (EU) št. 167/2013 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 5. februarja 2013 o odobritvi in tržnem nadzoru kmetijskih in gozdarskih vozil (Besedilo velja za EGP. ) (UL L št. 60, 02.03.2013, str. 1–51).
Električni skiroji oziroma lahka motorna vozila niso homologirana po nobeni od naštetih uredb, zato niso del ZMV-1, prav tako se nobena določba iz ZMV-1 ne more uporabiti za električne skiroje.
Enako velja tudi, da se za električne skiroje ne morejo uporabljati določbe Pravilnika o tehničnih pregledih motornih in priklopnih vozil (Uradni list RS, št. 43/19, 52/22, 125/22, 4/24 in 22/24).
Strinjam se s predlogom in menim, da je uvedba obvezne osvetlitve za kolesarje in električne skiroje nujen korak k večji prometni varnosti. Vožnja brez sprednjih in zadnjih luči, ki je žal prepogosta praksa, predstavlja veliko tveganje za vse udeležence v prometu – še posebej v jutranjih in večernih urah ter v slabih vremenskih razmerah, ko je vidljivost zmanjšana. Neosvetljeni kolesarji in skiroisti so praktično nevidni, kar lahko vodi do resnih prometnih nesreč.
Poleg tega pa opažam še en problem – mnogi kolesarji v prometu ne upoštevajo osnovnih pravil in pogosto ne gledajo, kaj se dogaja okoli njih. Preprosto skočijo na cesto ali prevozijo križišče, ne da bi preverili, ali je to varno. Takšno neodgovorno vedenje ogroža tako njih same kot tudi voznike, ki se morajo nenadoma prilagajati njihovim nepredvidljivim potezam.
Pravilno označeni in osvetljeni kolesarji bi bistveno prispevali k večji preglednosti v prometu, a hkrati bi bilo treba povečati tudi njihovo zavedanje o pravilih obnašanja v prometu. Morda bi bile koristne tudi dodatne kampanje za ozaveščanje ali celo obvezno usposabljanje za uporabo koles in skirojev v prometu. Le z jasnimi pravili in odgovornim vedenjem bomo dosegli večjo varnost za vse udeležence na cestah.
Podpiram predlog za obvezno osvetlitev kolesarjev, saj bi ta ukrep bistveno pripomogel k izboljšanju prometne varnosti. Kot poroča Dnevnik, v Sloveniji vsako leto pride do več prometnih nesreč, kjer so udeleženi kolesarji brez ustrezne osvetlitve. Posebej nevarno je v mestih in na podeželskih cestah ponoči ali v slabih vremenskih razmerah (.https://www.dnevnik.si/novice/kronika/kolesarji-in-vozniki-previdno-in-strpno-2074604/ ).
Primeri iz tujine, na primer iz Nizozemske, dokazujejo učinkovitost takšnih ukrepov. Tam so z obvezno osvetlitvijo kolesarjev dosegli znatno zmanjšanje števila prometnih nesreč, povezanih s slabo vidljivostjo. Tudi v Sloveniji bi podobna zakonodaja lahko pripomogla k večji prometni varnosti (https://holland2stay.com/blog/dutch-cycling-rules.html ).
Registracija električnih skirojev pa bi zahtevala bolj premišljen pristop. Število nesreč z električnimi skiroji se je močno povečalo, kar kaže na potrebo po boljšem nadzoru in izobraževanju uporabnikov (https://n1info.si/novice/slovenija/vse-vec-nesrec-z-elektricnimi-skiroji-stevilni-vozniki-sploh-ne-poznajo-pravil/). Namesto obvezne registracije bi bilo smiselno uvesti obvezne varnostne elemente, kot so čelade, luči in odsevniki, ter jasna pravila o uporabi teh vozil.
Obvezna osvetlitev kolesarjev bi rešila številna življenja, zato jo podpiram. Rešitve za električne skiroje pa naj temeljijo na kombinaciji izobraževanja in strogih varnostnih ukrepov.
Tudi jaz se popolnoma strinjam s tem predlogom, da bi morali kolesarji imeti obvezno osvetlitev in da bi bili električni skiroji registrirani. Pogosto opažam, da kolesarji v slabih svetlobnih pogojih vozijo brez svetil, kar jih naredi skoraj nevidne za druge udeležence v prometu. To povečuje tveganje za nesreče, saj jih avtomobilisti ali drugi kolesarji ne opazijo pravočasno. Če bi bil zakon, ki bi kolesarje obvezal, da imajo sprednje in zadnje luči, bi to znatno zmanjšalo število nesreč. Tudi registracija električnih skirojev bi pripomogla k večji varnosti, saj bi omogočila, da se lažje izsledijo vozniki, ki se ne držijo pravil.
Strinjam se, da je osvetlitev kolesarjev izjemno pomembna, še posebej v zimskih mesecih, ko se dan hitro skrajša in temna obdobja trajajo dlje. Kolesarji, ki vozijo brez ustreznih luči, predstavljajo resno nevarnost tako za sebe kot tudi za druge udeležence v prometu. Pomanjkanje vidnosti v temi lahko pripelje do tragičnih nesreč, ki bi jih bilo mogoče preprečiti z enostavnimi ukrepi, kot so obvezne sprednje in zadnje luči. Obvezna osvetlitev bi povečala varnost vseh udeležencev v prometu, saj mnogi kolesarji, zlasti v mestih, pogosto pozabijo na to osnovno opremo, čeprav je to ključno za njihovo zaščito.
Kar zadeva registracijo električnih skirojev, pa menim, da bi bila registracija smiselna samo za skiroje, ki presegajo hitrost 50 km/h. Za tiste, ki dosežejo hitrosti do 25 km/h, se mi registracija zdi nepotrebna, saj je hitrost, ki jo dosežejo, primerna za mestne razmere, kjer so tveganja manjša. Vendar pa bi bilo dobro, da se za hitrejše skiroje uveljavijo strožji predpisi, saj lahko v primeru nesreč pri višjih hitrostih nastanejo hujše poškodbe, tako za voznika kot tudi za druge udeležence v prometu.
Se strinjam. Z naraščanjem števila el. skirojev in tudi kolesarjev, je še posebej nevarno v zimskem času, ko se tema pojavi že ob 4 uri. Kolesarji brez sprednjih ali pa zadnjih luči je praktično nemogoče opaziti. E-skiroji imajo vsaj vgrajene luči, pri kolesarjih pa ni iniciative si postaviti lučke na kolesa. Problem je tudi vidljivost s strani, v zakonu bi moralo biti obvezni stranski odsevniki, vsaj na kolesu ali pa na jakni kolesarja. Zakon bi lahko tudi obravnaval nošenje čelade, ki so le redko pojavijo. Takšna zakonodaja bi lahko preprečila številne nesreče, ki so se že zgodile zaradi pomanjkanja osvetlitve ali neustrezne opreme kolesarjev in uporabnikov električnih skirojev.
health.clevelandclinic.org/bicycle-helmet-safety
redshiftsports.com/blogs/redshift-sports/the-importance-of-bicycle-safety-lighting-enhancing-visibility-and-preventing-accidents
Se strinjam, da bi morala biti osvetlitev kolesarjev in registracija električnih skirojev obvezna. V večini primerov, ko vozim zvečer ali zjutraj, vidim, da so kolesarji in skiroji brez svetil, kar je res nevarno. V temi jih skoraj ni videti, še posebej, če vozijo po bolj prometnih cestah. To lahko vodi v resne nesreče, saj jih vozniki pogosto opazijo prepozno, sploh v mestih, kjer je slaba osvetlitev. V mnogih državah, kot je Nizozemska, imajo že dolgo zakone, ki zahtevajo svetilke na kolesih in skirojih, kar zmanjšuje število nesreč. Tudi registracija električnih skirojev bi pomagala, ker bi imeli uporabniki več odgovornosti in bi bila vožnja bolj varna. Preprosto povedano, ti ukrepi bi pomagali, da bi se izognili nesrečam in izboljšali varnost za vse na cesti.
All internationals now required to get a bike license to cycle in the Netherlands
Predlog, da bi zakon obvezal kolesarje, da imajo ustrezno osvetlitev, in da bi registrirali električne skiroje, je zelo pomemben za varnost na cestah. V temi, zjutraj in zvečer, je zelo nevarno, če kolesarji vozijo brez luči, saj jih vozniki lahko težko opazijo. To povečuje tveganje za nesreče, saj kolesarji postanejo skoraj nevidni, še posebej, če nimajo sprednje ali zadnje luči. Osvetlitev je preprost ukrep, ki bi lahko rešili veliko življenj in preprečili nesreče.
Poleg tega bi registracija električnih skirojev pomagala bolje nadzorovati, kdo jih uporablja, saj so skiroji vse bolj priljubljeni, vendar mnogi vozniki niso izkušeni in včasih ne upoštevajo pravil. Registracija bi omogočila, da se skiroji lažje identificirajo in bi pomagali zagotoviti, da se uporabljajo varno in odgovorno.
Zato bi bilo zelo smiselno, da se uvede zakon, ki bi obvezal kolesarje, da imajo luči, in da se registrirajo električni skiroji, saj bi to pripomoglo k večji varnosti vseh na cesti.
Se strinjam:
To zelo podpiram, nad kolesarji in električnimi skiroji je zelo potrebna dodatna regulacija, saj so pomanjkljivo opremljena prevozna sredstva v prometu zelo nevarna. Poleg tega mislim, da bi bilo potrebno bolj regulirati kolesarje na cestah, saj se skoraj nikjer ne držijo prometnih predpisov. V mestu vozijo po pločnikih, med pešci in s tem ogrožajo sebe in druge, izven mest pa so pogoste velike skupine, ki velikokrat vozijo vzporedno en z drugim in to močno ovira promet s tem, da blokirajo avtomobile in s tem povzročajo veliko nevarnost sami sebi in drugim udeležencem v prometu. To je posebej pomembno na področjih z ožjimi cestami, kot je večina Krasa. Torej močno podpiram to, da se uvede večja regulacija nad kolesarji saj so pomembni udeleženci v prometu in se morajo držati predpisov in skrbeti za varnost prav tako kot vsi ostali.
Znate voziti tam, kjer si cesto delijo avtomobili in kolesarji? - Primorske novice
Tako se mora kolesar obnašati v prometu | Moskisvet.com
Kakšen neumen predlog!!!!!!! In potem še glasovi za.
Luč na kolesu je obvezna že od leta 1945 ali pa še dlje. Edina razlika je v tem, da je včasih (vsaj pred 30 leti) bil zadaj dovolj odsevnik, niso bili obvezni bočni odsevniki in da včasih niso bile dovoljene luči na baterije, ampak so bile obvezne na dinamo.
93. člen ZPRCP
(9) Voznik kolesa mora imeti ponoči in ob zmanjšani vidljivosti prižgano na sprednji strani žaromet za osvetljevanje ceste, ki oddaja belo svetlobo, na zadnji strani pa pozicijsko svetilko, ki oddaja rdečo svetlobo. Na zadnji strani kolesa mora imeti nameščen rdeč odsevnik, na obeh straneh pedal rumene ali oranžne odsevnike, na kolesih pa rumene ali oranžne bočne odsevnike.
Kazen 40 uvrov.
Super da je obvezna. Koliko kontrol se izvaja in kako prijaviti neregistrirano kolo za kršitev?
Eno so predpisi, drugo pa kader, ki bo nadziral upoštevanje predpisov.
Če ni nadzora, tudi predpisane kazni ne zaležejo.
Kadar je verjetnost, da vas dobijo pri prekršku 100%, je lahko kazen minimalna a se boste predpisov vseeno držali.
In "osvetlitev" pešcev (npr. vsaj s kresničkami). Tudi oni so udeleženci v prometu. V temnih oblačilih praktično nevidni. Sploh sedaj, ko so krajši dnevi, je to zelo nevarno.
Pešec se giba samo na pločniku. Čez cesto gremo po označenih prehodih. Zakaj rabiš osvetljenega pešca, saj po pločnikih in prostorih za pešce sploh ne smeš voziti?
Tudi kolesarji se vozijo po kolesarski stezi, torej ne potrebujejo osvetlitve.
Kaj pa če....
...ni pločnika in kolesarske steze?
Tudi vozniki morajo voziti s hitrostjo pri kateri lahko ustavijo v vidnem polju. Osvetljenost ovir v nevidenem ali slabo videnem področju bi je spodbujalo voznike k bolj brezskrbni vožnji, kar veča nevarnost nesreč saj poleg z osvetlitvijo označene ovire lahko obstaja tudi neosvetljena in nastaja večja nevarnost nesreče. Voziti moramo obzirno do drugih, ne glede na morebitne napake drugih.
84. člen
Pešec, ki ponoči hodi zunaj naselja ali v neosvetljenem naselju, kjer ni pločnika ali pešpoti, po vozišču ali tik ob njem, mora nositi na vidnem mestu na strani, ki je obrnjena proti vozišču, svetilko, ki oddaja belo svetlobo, ki je vidna s sprednje in zadnje strani ali odsevni telovnik živo rumene ali oranžne barve z vdelanimi odsevnimi trakovi bele barve, ali odsevnik iz drugega odstavka 87. člena tega zakona.
Z globo 40 eurov se kaznuje za prekršek pešec, ki ni označen v skladu z določbami tega člena
In registracija ter tehnični pregled cevlji luči,žmigavci… ..
tega ne rabimo, ker to je že v zakonu, da mora biti kolo osvetljeno spredaj in zadaj če ne drugega z mačjimi očesi.
Na kolesarski zvecer v Portorozu srecal 6 kolesarjev, samo stsrejsi z ribisko palico je imel luci spredaj in zadaj. Ostalih pet ni imeli nicesar, ali kar bi vsaj odbijalo svetlobo.
Ja odlično tak se dela ne pa svetlobno onesnaževanje
Bi skoraj rekla, da je to že v predpisih. In če bi se policisti malo spregodili bi lahko pač kar nekaj kolesarjev ustavili in primerno opozorili ali kaznovali. Ko bi šel kolesar parkrat peš, ob kolesu domov ker, če je vozilo neizpravno, tudi če plačaš kazen, ga ne smeš uporablja, potem bi se marsikaj spremenilo.
Po drugi starani pa mislim, da nimamo zakonodaje da morajo biti osvetljeni tudi pešci. Mislim, da bi moral vsak pešec ob slabši vidljivosti imeti svetlobno oznako.
Avtomobilisti pa porivajo ali nesejo avte na prvo parkirno mesto ali mora poklicati vlečno vozilo?
koles in skirojev, pravzaprav vseh mobilnih naprav nebi smeli prodajati brez ustrezne opreme in letno bi morali biti pregledani.
Oznaka CE ;)
CE dobim s Kitajske če naročim, sicer pa CE ni nekaj, kar nebi vsak dobavitelj mogel spisati. CE je zgolj izjava o skladnosti, ker pa ni nujno da zadosti zakonskim osnovam vsake posamezne dežele.
Seveda ne CE, zato sem tudi dodal smejkota in seveda ne vsakoletnemu pregledu skiroja, ki ga imaš za lastno uporabo. Še tisti v vrtcih veljajo 5 let. In v kolikor ima tovornjak in avtobus pregled na 1 leto ga verjetno ne gre metati v isti koš z rolerji ali skirojem. V kolikor bi nekako logično pogledali na škodo oz. možnosti nesreče in okvare skiroja bi verjetno ob enaki predpostavki bili avtomobili na pregledu vsaj 1x tedensko, tovornjaki vsaki drugi dan in avtobus za prevoz otrok 2x na dan.
Zavesten kolesar ponoči ne kolesari brez luči.
Za vozila z izrecno določenimi omejitvami hitrosti bi moral imeti tudi merilce hitrosti vožnje, sicer omejitev ni izvedljiva in ugotovljene prekoračitve kaznovane.
Predpisi so ustrezni, le kršitelji so problem.
Proti, ceprav je vredu predlog, ampak to vodi lahko hitro v diktature, saj se malo bos rabil registracijo za koli ali e skuter in placeval zavarovanje, itd... pac bolano kam gre ta svet, samo, da bi kasirali denar, se malo bodo tudi ljudje rabili registracijo ali cip in biti osvetljeni ponoci.
Čip že imaš v mobilnem telefonu in osebni izkaznici, sicer pa tudi na bančni kartici. Osvetljen pa tudi že moraš biti.
zakonodaja.com/zakon/zprcp/84-clen-oznacitev-pescev
Bolano je, da bi se vi socialci vozili z neregistriranimi vozili brez zavarovanja. Ko boš nekomu razbil avto, pa naj prizadeti škodo plača iz svojega žepa.
Bolano je da mu razbiješ avto. Kdo plača zakaj in kako je pa druga stvar in ja tudi socialci (otroci, upokojenci, delavci in vsi drugi z izvzetimi nekaj izjemami) se vozimo s kolesi in glede na verjetnost škode nastale na drugi stvari bi bili stroški registracije verjetno večji od stroška zavarovanja, ki ga omenjate vi.
Pa še malo o socialcih med katere verjetno sebe ne prištevate.
sl.wikipedia.org/wiki/Socializacija
sl.wikipedia.org/wiki/Socialna_izklju%C4%8Denost
zakonodaja.com/zakon/zmv/42-clen-tehnicna-brezhibnost-vozil
Kolo in skiro morata biti tehnično brezhibna že sedaj. Registracija tega ne bi rešila in sploh nima smisla, razen za tiste, ki omenjenih prevoznih sredstev ne uporabljate.