Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Rak rana javne uprave: mi nismo pristojni

431 OGLEDOV 7 KOMENTARJEV

Absolutno sem proti novim uradom, pisarnam, oddelkom, saj imamo v RS razbohoteno javno upravo z stotinami uradov in pisarn, katerih najpogojstejši odgovor je: “ni v naši pristojnosti, obrnite se na xxx.”

To je v nasprotju z ustavno pravico do učinkovitega pravnega sredstva in nič drugega kot namensko nagajanje ljudem iz pozicije moči z namenom izmikanja sprejemanja odgovornosti.

Moj predlog je, da se jasno in nedvoumno določi, kdo je pristojen za tolmačenje pristojnosti za celoten državni aparat in naredi/popravi/dopolni zakonsko podlago, ki zavezuje državne organe k upoštevanju in spoštovanju.

Če odgovorna oseba nekega urada ni ravnala pravilno, zavezujoč odstop.

Sem proti ustvarjanju novih uradov, kot da jih nimamo že dovolj. Lahko se pooblasti npr. ministrstvo za pravosodje, saj zakaj ga pa imamo? Ampak naj se to jasno zapiše.

Vsekakor imamo ljudje dovolj nenehno poslušati: “Ni v naši pristojnosti.”

Imamo največ ministrstev v EU, imamo največjo javno upravo v EU, efekta pa nobenega, še manj pa jasnosti in odgovornosti.

Temu je treba narediti konec brez zavlačevanja.

Naj opomnim vladno službo, ki bo to brala, na zaveze vlade RS dane v koalicijski pogodbi 2022:

Koalicijska pogodba 2022:

2. Civilna družba kot stroka in partner

Prioritete in cilji:

▪ Sistematično vključevati civilno družbo v procese odločanja. Vključevanje zainteresirane javnosti spodbuja sodelovanje oblasti in javnosti oziroma civilne družbe, krepi strokovnost in legitimnost sprejetih odločitev in predstavlja dopolnitev predstavniške demokracije.

▪ Zagotoviti tesnejšo vključenost stroke v procese načrtovanja vseh javnih politik. Interdisciplinarni strokovni timi so namreč predpogoj, da lahko politika sprejema učinkovite, smiselne ter konsistentne ukrepe.

▪ Vključevanje civilno-družbenih organizacij in javnosti z načelom podnebne pravičnosti

V sodelovanju s civilno družbo odprava škodljivih ukrepov vlade

Sprejem Zakona za zmanjšanje neenakosti in škodljivih posegov politike ter zagotavljanje spoštovanja pravne države.

Tvornejše sodelovanje politike, civilne družbe in stroke

Nadgradili in uzakonili bomo vsebino Resolucije o normativni dejavnosti zainteresirane javnosti v oblikovanje in sprejemanje predpisov.

Krepitev strokovnih argumentov pri političnem odločanju

V vladi bomo poskrbeli za sprejem predpisov, ki bodo imeli vsebinsko podlago v znanstvenih, strokovnih in izkustvenih podlagah. Posebno pozornost bomo namenili tvorni vključitvi domačih strokovnjakov na vse ravni odločanja.

V sodelovanju s civilno družbo o opolnomočenju družbe

Skupaj s civilno družbo bomo uvedli sistem ozaveščanja in usposabljanja prebivalstva o pravu in državljanskih pravicah, krepitvi družbene zavesti skozi razumevanje razmerja med pravicami in obveznostmi, tako da se ljudje lahko zoperstavijo poskusom vzpostavljanja avtokracije.“

37 glasov

3 glasovi

Če bo predlog prejel vsaj 24 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR A Adamantinum 11 predlogov
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


5. 11. 2024

Odziv Ministrstva za javno upravo

Državna uprava deluje v skladu z določbami Ustave Republike Slovenije ter zakoni in podzakonskimi predpisi. Določba prvega odstavka 120. člena Ustave Republike Slovenije določa, da se organiziranost uprave, njene pristojnosti in način imenovanja njenih funkcionarjev urejajo z zakonom.

Sestavo in delo vlade ureja Zakon o Vladi Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 24/05 – uradno prečiščeno besedilo, 109/08, 38/10 – ZUKN, 8/12, 21/13, 47/13 – ZDU-1G, 65/14, 55/17 in 163/22), Zakon o državni upravi (Uradni list RS, št. 113/05 – uradno prečiščeno besedilo, 89/07 – odl. US, 126/07 – ZUP-E, 48/09, 8/10 – ZUP-G, 8/12 – ZVRS-F, 21/12, 47/13, 12/14, 90/14, 51/16, 36/21, 82/21, 189/21, 153/22 in 18/23, v nadaljevanju: ZDU) pa določa organe državne uprave in razmerja med njimi ter njihova delovna področja, pri čemer si vsakokratna vlada način in organizacijo izvajanja izvršilnih nalog organizira glede na svoje prioritete. Pri tem vlada izhaja predvsem iz predstavljene koalicijske pogodbe in je pri tem samostojna. Delovna področja ministrstev so urejena v ZDU, delovna področja organov v sestavi ministrstev v Uredbi o organih v sestavi ministrstev (Uradni list RS, št. 35/15, 62/15, 84/16, 41/17, 53/17, 52/18, 84/18, 10/19, 64/19, 64/21, 90/21, 101/21, 117/21, 78/22, 91/22, 25/23, 127/23 in 19/24), delovna področja vladnih služb pa v področnih zakonih in posameznih ustanovitvenih aktih. Vsi navedeni predpisi so prosto dosegljivi na v Pravno-informacijskem sistemu Republike Slovenije na spletni strani Pravno-informacijski sistem Republike Slovenije (PISRS). Menimo torej, da je upoštevaje predpise o organizaciji organov državne uprave ter materialno zakonodajo mogoče zaključiti, da so pristojnosti organov državne uprave natančno določene, za izvajanje in spoštovanje predpisov o pristojnosti organa kot tudi glede poslovanja posameznega organa pa je odgovoren posamezen predstojnik konkretnega organa.

Nadalje v zvezi z očitkom, da je sklicevanje upravnih organov na nepristojnost v neskladju z ustavno pravico do učinkovitega pravnega sredstva in namensko nagajanje ljudem iz pozicije moči z namenom izmikanja sprejemanja odgovornosti ugotavljamo, da so navedbe nejasne, zato splošno pojasnjujemo:

Z vidika zakonitosti vodenja in odločanja v upravnih postopkih Zakon o splošnem upravnem postopku (Uradni list RS, št. 24/06 – uradno prečiščeno besedilo, 105/06 – ZUS-1, 126/07, 65/08, 8/10, 82/13, 175/20 – ZIUOPDVE in 3/22 – ZDeb) v prvem odstavku 23. člena določa, da mora vsak organ po uradni dolžnosti med postopkom ves čas paziti na svojo stvarno in krajevno pristojnost. V 65. členu ZUP je nadalje urejeno ravnanje organa ob prejemu vloge. Organ, ki mu je vloga poslana, najprej preveri, ali je zanjo stvarno in krajevno pristojen, v tem primeru jo sprejme in na zahtevo vložnika potrdi sprejem, če ne, pa je ravnanje odvisno od tega, kako mu je bila vloga posredovana. Če stranka dostavi vlogo organu osebno, organ opozori vložnika na nepristojnost in ga napoti k pristojnemu organu, če pa organ prejme vlogo po pošti, brzojavno ali po elektronski poti in ni nobenega dvoma o tem, kateri organ je pristojen, jo mora brez odlašanja poslati pristojnemu organu in to sporočiti stranki v obliki dopisa. Kršitev pravil o pristojnosti  pomeni procesno kršitev in je lahko sankcionirana na podlagi uporabe pravnih sredstev. Z vidika varovanja temeljnega načela zakonitosti in varstva pravic strank v upravnih postopkih je torej nujno, da o upravni zadevi odloča krajevno in stvarno pristojen organ.

Z vidika upravnega poslovanja pa pojasnjujemo, da ZDU v 5. členu že ureja poslovanje s strankami in določa, da mora pri poslovanju s strankami uprava zagotoviti spoštovanje njihove osebnosti in osebnega dostojanstva ter zagotoviti, da čim hitreje in čim lažje uresničujejo svoje pravice in pravne koristi. Uredba o upravnem poslovanju (Uradni list RS, št. 9/18, 14/20, 167/20, 172/21, 68/22, 89/22, 135/22, 77/23 in 24/24, v nadaljevanju: uredba) nadalje ureja upravno poslovanje organov državne uprave, organov samoupravnih lokalnih skupnosti ter drugih pravnih in fizičnih oseb, če na podlagi javnih pooblastil opravljajo upravne naloge, kot med drugim tudi poslovanje in zagotavljanje javnosti dela, upravljanje dokumentarnega gradiva, posebne primere krajevne pristojnosti in uradna dejanja. V razmerju do fizičnih strank v okviru pravil, ki urejajo upravno poslovanje pa uredba določa, da mora katerikoli organ odgovoriti na vse dopise, v katerih je mogoče razbrati pričakovanje odgovora organa in identiteto pošiljatelja. Izjeme vključujejo situacije, ko se vprašanje nanaša na postopek v teku, ali če je vprašanje šikanozno ali če je organ že odgovoril na bistveno podobno vprašanje. Organ mora odgovoriti najpozneje v 15 dneh po prejemu dokumenta in odgovor poslati na naslov iz dopisa. Če stranka ni zadovoljna z odgovorom, se lahko obrne na organ, ki izvaja nadzor nad organom, ki je podal odgovor.

Zaključimo lahko, da je ravnanje organov v primeru, da se izrečejo za nepristojne in odstopijo zadevo v reševanje drugemu, pristojnemu organu, pravilno. Na ta način postopki potekajo ob upoštevanju načela zakonitosti, zagotovljena pa je tudi ustrezna pravna varnost strank. Pojasnjujemo še, da je za izvajanje nadzora nad ZUP in drugimi zakoni, ki urejajo upravne postopke ter nad predpisi upravnega poslovanja pristojna upravna inšpekcija, organizirana pri Ministrstvu za javno upravo.

Upoštevaje vse navedeno je mogoče v zvezi s prejetim predlogom ugotoviti, da njegova nadaljnja obravnava ni potrebna, saj obstoječa sistemska zakonodaja natančno ureja stvarno pristojnost upravnih organov, kot tudi pravila in postopke poslovanja upravnih organov v razmerju do strank za primere, če se ugotovi, da je konkreten upravni organ nepristojen za sprejem in/ali odločanje v upravni zadevi ali za posredovanje pojasnil v zvezi s svojim delovnim področjem.

Komentarji